donna lee

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Didi 1.0

donna lee

Bericht door Didi 1.0 »

weet iemand waar ik tabs kan vinden van de baslijnen van Donna lee
pastorius of caron versie is allebei goed.De orginele sax riff mag ook.

zou je zeer dankbaar zijn. :shock:
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Afbeelding
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

wow , bedankt andré !!!
geweldig ! en zo snel
ik ga het meteen inspelen.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Succes!

Laat je vooral niet ontmoedigen door de Pastorius uitvoering, gewoon langzaam beginnen. Liever op een laag tempo alle nootjes correct spelen dan snel en slordig.

Post ook eens een geluidsfragmentje als je het hebt ingespeeld, ben erg benieuwd.
ghorvers
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 dec 2005, 10:17

Bericht door ghorvers »

Pastorius zei ook, dat hij er zo'n 8 jaar over gedaan had om het goed te spelen,

:)

Mvg,
Geert
Didi 1.0

donna lee

Bericht door Didi 1.0 »

André heeft helemaal gelijk als ie zegt dat het beter langzaam maar precies gespeeld moet worden dan snel en slordig.
Ik vind de loop zelf en de verhouding van de noten onderling ook het mooiste in Donna Lee. Snelheid en virtuositeit is voor mij niet zo heel belangrijk. Je kunt 'm ook heel smooth spelen denk ik.
Gebruikersavatar
Le Basseur
Berichten: 175
Lid geworden op: 23 aug 2005, 14:18

Bericht door Le Basseur »

En? Al klaar? :D
De grote oebidoebi met het konijn dat immers en daarentegen zegt...
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Wat een allejezus moeilijk stuk! Andre, waarom staat het stuk in de vioolsleutel? Is de eerste noot een hoge G?

Met Guitar pro valt er wel redelijk wat van te maken. De noten staan gelukkig genoteerd in de bassleutel. Om jezelf te controleren staan de tabjes er ook nog boven, alleen klopt de vingerzitting niet helemaal bij de tabnotatie. Dus ik gebruik die tabnotatie alleen maar als ik twijfels heb bij een bepaalde noot of als ik het spoor bijster ben.

Normaal tempo is iets van 220 ofzo, ik speel met moeite in 120 de eerste 2 regels :lol:

Maar leuk om uit te zoeken!
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Le Basseur
Berichten: 175
Lid geworden op: 23 aug 2005, 14:18

Bericht door Le Basseur »

Is een vioolsleutel omdat het oorspronkelijk niet voor de bas is geschreven. Eerste noot is een hoge g.
De grote oebidoebi met het konijn dat immers en daarentegen zegt...
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

ja , is oorspronkelijk voor sax.


Heb de tabs gevonden van Donna Lee :

www.activebass.com - lessons - jazz - donna lee

Toch net iets makkelijker. Al is het wel een goeie oefening geweest om dat stuk van vioolsleutel om te zetten naar bassleutel en het dan ook nog uit je vingers te krijgen.
poeh.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Het is een bebop nummertje van Charlie Parker. Probeer eerste eens het orgineel van Parker te beluisteren ipv. alleen de Pastorius versie.

Omdat het voor sax is geschreven kom je op vingerzettingen uit die je als bassist niet zo vaak (of nooit) zou spelen. Daarom alleen al is het heel goed om dit soort nummers te bestuderen. Het gaat daarbij niet eens om de snelheid te halen die Parker en Pastorius halen.

Probeer niet het hele nummer in 1 keer te spelen. Deel het in in frases. Als je naar de bladmuziek kijkt zie je dat de melodie is opgedeeld in "zinnetjes", de zgn. frases.

Probeer het nummer per frase in te studeren. Maak bijv. met GuitarPro een loopje en laat het afspelen op half tempo, of zelfs nog langzamer.

Pas als je 1 frase onder de knie hebt doorgaan naar de volgende anders kan je straks het hele nummer alleen maar rommelig spelen.

Voor mensen die GuitarPro hebben hier een linkje naar een GP file : https://www.mysongbook.com/tab-tab_downl ... =31349.htm
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

EDIT: Oeps, hij staat helemaal niet in het boek wat ik heb :( Mn leraar heeft "The Essential Jaco Pastorius", daar staat ie wel in. Ik heb zaterdag les, ik zal vragen of ie m kopiëert.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Plaats reactie