Toon maken en vormen

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Joostmaghetweten
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 nov 2011, 22:20

Toon maken en vormen

Bericht door Joostmaghetweten »

Al wat je nodig hebt is een plank met snaren, je vingers en of een plectrum natuurlijk!
Een versterker geeft het geluid alleen maar weer wat je met je vingers (of plectrum) doet, of het juist moet laten!
400 watt is niet 2 keer zo hard als 200 watt, de gevoeligheid van je snaren en hoe hard je daar op speelt is van groot belang voor de output van je geluid wat je wilt uitdragen...

Dus naar mijn mening: Je versterker geeft alleen maar weer... Het mooie randje wat je met je vingers al doet, de bas bespelen met mooie snaren!

Het kan aan mij leggen?
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Dat is best een lange one-liner.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Ja, dat ligt wel een beetje aan jou, maar niet helemaal. Er is wel een basiskwaliteit aan instrumenten, snaren en versterkers. Kwaliteit wil niet zeggen: 'de duurste', maar de kans dat het goedkoopste spul je het geluid geeft wat je zoekt, is klein. De resonantie, signaal van elementen, rijkheid van geluid in de potmeters en de levendigheid van je versterker maken veel verschil.

Het vermogen - bijvoorbeeld - om hele hoge tonen door te geven is soms cruciaal. Dat geeft "sprankel" een je geluid, en definitie. De aanwezigheid van je basgeluid zit hem maar deels in de lage tonen waar wij allemaal zo van houden.

En als je eenmaal op een bepaald kwaliteitsniveau zit, speel niet alleen de persoonlijkheid van je spullen mee, maar ook die van je vingers.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Als een versterker niets zou doen met het geluid, snap ik niet dat er überhaupt nog buizenversterkers worden verkocht.

Maar ik snap ook niet helemaal wat je wilt bereiken met dit nieuwe topic.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ja, Joost mag het weten. :facepalm:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie