baspartij maken op gitaarakkoorden

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
maltje
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 okt 2014, 21:00

baspartij maken op gitaarakkoorden

Bericht door maltje »

Heeft iemand dit al gedaan?
Ik weet wel wat over grondtoon en 3de,vijfde enzo.....
Maar hoe begin ik aan baspartij te schrijven voor bestaande gitaarakkoorden.
mvg
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Zelf 'hoor' ik als het ware al wat er volgens mij onder past. Dan is het alleen nog een kwestie van dat spelen :) Te theoretisch er over nadenken slaat de boel ook plat. Liever een mooie partij die je in de theorie kunt uitleggen, dan een mooie theorie zonder gevoel.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Daar zijn honderd-en-een-technieken voor en zijn geen van alle eenvoudig. Je kan chromatische fills spelen, walking bass, disco-achtige octaafsprongen, ...
Bas moet vooral de harmonie ondersteunen en daarom moet de nadruk op de grondnoten liggen.
Ik begin altijd met gewoon grondnoten te spelen in een bepaald ritme (hele noten, syncopen, kwartnoten, achtsten) dat me lijkt te passen met de melodie en de andere instrumenten. Daar kan je ritmisch in gaan variëren en vervolgens kan je dan hier een daar een andere noot uit het akkoord spelen. Kwinten, tertsen en octaven werken altijd. Septiemen doorgaans ook. Andere noten hoor je vanzelf wel of ze werken of niet.
Kijk eens hier: https://playbassnow.com/, véél filmpjes met veel tips.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Wat Padawatje zegt. Zo doe ik het ook.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
john5
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 aug 2014, 11:44

Bericht door john5 »

Start inderdaad met de grondtoon. Wat ik zelf altijd prettig vind is als de gitaarpartijen zijn opgenomen of evt in Guitar pro zijn gezet. Zo kun je het stukje/nummer eindeloos herhalen. Voor mij werkt dit het beste omdat ik theoretisch te weinig onderlegd ban om het zo blindelings te spelen.
Ik probeer een baslijn zo interessant mogelijk te maken voor mij zelf zonder de gitaarpartij "in de weg" te zitten. Bij up-tempo nummers kan ik persoonlijk meer noten toevoegen binnen het akkoord, bij rustige passages hou ik het bij de grondtonen of loopjes. Alles is uiteindelijk afhankelijk van wat het nummer "vraagt"
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Ken je akkoorden, dan kom je spelenderwijs al snel tot mooie oplossingen:

viewtopic.php?f=10&t=56448
maltje
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 okt 2014, 21:00

Bericht door maltje »

Er bestaan vele sites waar je akkoorden kan vinden maar bekijk zeker Riffstation eens.
Een waanzinnig knap programma.

Mvg
Plaats reactie