Evolutie van techniek en tone op een J...

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Evolutie van techniek en tone op een J...

Bericht door Gerth »

Heb al op vanalles gespeeld (Japanse P/J, P, MM, J, ... ) met voldoende pauzes ertussen in de voorbije 20 jaar en ben de laatste jaren telkens "herbegonnen" met een moderne slapklank (dunne rounds inbegrepen) om telkens uit te komen op een ronde, vintage-sound (flats en zelfs tapewounds).

Nu ik een tijdje de fiere eigenaar ben van mijn Squier VM '70 Jazz die ik direct met Chromes (45-100) heb uitgerust en mijn techniek wat betreft old-skool funk en groove steeds meer op peil komt zijn er toch enkele belangrijke evoluties geweest die ik vroeger nooit had durven vermoeden:

- voorliefde voor ingespeelde flats... iedereen kent deze sound, meer vintage kan het eigenlijk niet...

- medium ipv lage actie; je kan wat heftiger in de snaren gaan, wat de definitie toch wel ten goede komt bij dit soort setup, en het klinkt gewoon beter, de noten klinken tegelijkertijd vetter en toch "schoner" (moeilijk uit te leggen... :mrgreen: ), evenals niet té hoog gedraaide pups, om dezelfde reden

- en dan het meest verassende, althans voor mij toch: een prille maar hevige liefde voor het brugelement solo, spelend vanop de positie van dit element; de hogere stijfheid van de snaren maken het mij veel makkelijker om te spelen en te klinken hoe ik wil en de combinatie van de definitie, subtielere bassen en de zachte knor vind ik onweerstaanbaar. Als het echt "soft" moet klinken draai ik de tone helemaal dicht, wat nog steeds een heel bruikbare klank oplevert waar deze open net echt van karakter verandert, gewoon op een eveneens bruikbare manier helderder wordt, maar nooit te scherp (+1 voor de standaardpups in die VM Squiers!). Nu ik een tijd spontaan op deze positie speel voelt het spelen boven de halspup ineens té "sponzig", ondanks de toch wel meer dan gemiddelde snaarspanning van de Chromes (tov rounds of tapewounds... ).

Wou dit hier toch even kwijt; gezond enthoesiasme mag gedeeld worden, dacht ik zo... :cheer:
Plaats reactie