Andere snaardiktes op de basgitaar

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Riekelt
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2014, 15:32

Andere snaardiktes op de basgitaar

Bericht door Riekelt »

Hoi, bass-noob hier.

Ik speel sinds Februari basgitaar, en bedacht me om eens de strings te verwisselen. Nu zit ik even online te kijken, maar ik kan geen perfect setje vinden die mijn huidige combinatie strings heeft. Ipv ze los te kopen, kan ik zonder problemen een andere dikte strings op mijn bas gooien?
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Hangt van de snaarspanning en je bashals af. Soms moet je je hals opnieuw bijstellen.
Let ook op de ruimte die je hebt in uitsparingen van je topkam. Deze een tikkie uit moeten vijlen zonder de toets te beschadigen kan een lastige klus zijn.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Heb je zo'n rare set snaren er op zitten dan?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Riekelt
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2014, 15:32

Bericht door Riekelt »

Valt wel mee hoe raar die is, (130,105-045). Maar het voelt toch raar om 2 verschillende soorten setjes te hebben.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

gewoon een 5 snarig setje dus .? :)
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dat is idd een behoorlijk standaard 5-snarig setje, dus ik snap het probleem ook niet :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7697
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Riekelt schreef:Hoi, bass-noob hier.

Ik speel sinds Februari basgitaar, en bedacht me om eens de strings te verwisselen. Nu zit ik even online te kijken, maar ik kan geen perfect setje vinden die mijn huidige combinatie strings heeft. Ipv ze los te kopen, kan ik zonder problemen een andere dikte strings op mijn bas gooien?
gewoon "normaal" er op zetten ( 45 - 105 round-wound set )

( vooral als je pas begonnen bent ,----- klooien en prutsen voor dat soort verbeteringen komt later wel een keer aan de orde ) :wink:
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15138
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Riekelt schreef:Valt wel mee hoe raar die is, (130,105-045). Maar het voelt toch raar om 2 verschillende soorten setjes te hebben.
Er bestaat niet zoiets als "standaard" dikte voor een setje snaren. Meeste vijfsnarige sets gaan van .045 naar .105, maar de diktes van de E, A en D snaren willen nog al eens (miniem) verschillen. Maakt in de praktijk weinig uit.
Gebruikersavatar
Riekelt
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 dec 2014, 15:32

Bericht door Riekelt »

Top, dan doe ik het gewoon. Thanks

@Padawatje Was jij niet de eigenaar van een Cort Artisan C5h? Dat is nu mijn axe :}
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15138
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Idd. heb nu de viersnarige versie ervan. Ligt as we speak op mijn schoot :wink:
Plaats reactie