Pinkvinger van de frethand (kracht en precisie)

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Moonshipbassist
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 okt 2014, 11:55

Pinkvinger van de frethand (kracht en precisie)

Bericht door Moonshipbassist »

De laatste tijd ben ik wat meer bezig met het verfijnen van mijn techniek en ik heb gemerkt dat wanneer ik hammer-ons doe met mijn pink na de 12de fret dat de noten niet goed doorkomen. Een goed voorbeeld hiervan is bij het nummer Schism van Tool, op de A-snaar kan ik perfect de main riff spelen maar op de D-snaar heb ik wat last van mijn pink: niet genoeg kracht en de helft van de tijd raak ik de snaar niet met het topje van mijn pink maar leg ik hem plat.

Voor de rest heb ik niet echt last van mijn pink (geen flying fingers ofzo) maar dit puntje kan zeker nog verbeterd worden, heeft iemand hier oefeningen voor die effectief zijn?

Wat ik nu doe (wat ik ook als opwarming gebruik) is de chromatic scale spelen en steeds hoger gaan. Dus beginnen op de 1ste fret, four finger per fret systeem en steeds een snaar hoger, dan weer omlaag en dan schuif ik op naar de 3de fret enzovoort.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6142
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Bericht door LemmyNL »

Dit hou ik even in de gaten. Ik heb een niet goed werkende pink en speel er dus omheen, maar ben altijd wel benieuwd naar dit soort trucjes.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7181
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Als je je vingers krachtiger wilt maken is er maar één manier: Trainen.
Dat kan door veel te spelen en bewust je pink in te zetten, maar eenvoudiger is zoiets:

Afbeelding

Je kunt hiermee elke vinger apart, onafhankelijk van elkaar trainen.

Of je knijpt een zacht balletje o.i.d tussen duim en pink.
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

Ik zou toch gewoon deze oefening pakken en dan de nadruk op je precisie gaan leggen.
(In jouw geval even doorspoelen naar minuut 6)
Plaats reactie