Lijntjes bij akkoorden

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
maltje
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 okt 2014, 21:00

Lijntjes bij akkoorden

Bericht door maltje »

Al heel veel gevonden op het www
Maar veel vinden is ook niet altijd gemakkelijk.
Stel je hebt de akkoorden c,d en g.Ik ondervind dat bij elke soort muziek niet altijd alles mooi "klinkt".
Soms moet je wat met de 3de en de 5de doen,soms weer wat anders.
Hoe kan ik dit aanpakken:Nummers van Adele lukt me wel wat omdat dit "traag" is maar het wordt al snel saai.
Iemand een idee hoe ik dit kan uitbouwen wetende dat ik geen raket ben op de bas.De vingers willen niet altijd mee.

mvg
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Zou je kunnen proberen dit iets duidelijker uit te leggen? Ik heb namelijk geen idee wat je bedoeld...
maltje
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 okt 2014, 21:00

Bericht door maltje »

Ik eigenlijk ook niet. :oops:
Wel, je kan dus wat baslijntjes uitzetten op vb akkoorden c,d en g.
Maar deze klinken niet altijd mooi samen met de liedjes.
Bij elk genre muziek moet je blijkbaar andere lijntjes "zoeken" om goed te laten klinken.
Dus root,3 en 5 is niet altijd goed.Hoe zoek/vind je het goede lijntje?
Ik heb hier een super programma,met name riffstation.Die geeft van elk nummer de bijhorende akkoorden.
Maar misschien dat ik me daar te veel op fixeer.Dus kort samengevat.
Hoe vind je een mooie baslijn voor een nummer.
Er is al veel over gezegd op heet het internet maar misschien dat iemand hier dit mij "simpel" kan uitleggen.

mvg
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4846
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Dat is het mooie, je "moet" niets. Maar als je op safe wil spelen gebruik je de root en de fifth, dan hoef je al niet eens meer te kijken of het een mineur of majeur is ! En anders alleen de root ! :mrgreen:

Maar wat je bijvoorbeeld kunt doen is iets van een programma gebruiken waarin je een stel akkoorden achter elkaar kan zetten (ik gebruik bijvoorbeeld deze: https://www.guitar-and-bass-software.com/eng/" onclick="window.open(this.href);return false;) en dan proberen wat wel en niet "klinkt".

Antwoord op je vraag ? Geen idee, want ik heb eigenlijk ook niet echt een idee wat je vraag nu precies is.... :stupid:
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Ik denk dat we de vraag allemaal wel begrijpen maar het moeilijk kunnen verwoorden. Iets als "hoe maak ik een goed baslijntje, met de juiste tonen?". En dan zijn de meeste antwoorden al gegeven: grondtoon (met evt kwint) zijn veilig, andere dingen klinken soms beter dan anders. Uitproberen en luisteren dus.

Mijn toevoeging: rustige, melodische nummers laten vaak meer ruimte voor 'tussentonen' (wel in de toonladder, niet in het basisakkoord), steviger nummers die meer leunen op ritme dan melodie worden juist vaak steviger met een beperkt aantal tonen. Daar kun je dan lekker percussief mee spelen (pompen of iets anders dat de drums ook doen). En dan kun je soms een korte melodische fill ertussen doen, om segmenten van een nummer aaneen te 'lijmen' en als contrast tegenover het verdere pompen/rammen/wat dan ook.

Dus browser dicht, bas op je knie en klooien maar!!! :jam:
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

MaartenV schreef:
Dus browser dicht, bas op je knie en klooien maar!!! :jam:
+ heul veul!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14300
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Met een akkoordenschema van het nummer, kan je het jezelf heel makkelijk maken:
Je neemt de opbouw van een akkoord (bv. A-mineur bestaat uit A C E ). Deze drie noten passen dus in dat akkoord. Maar, als je een lage E speelt wanneer de gitarist(en) (en eventuele toetsenist) de Am pakken, kan dit vies klinken. Wanneer je die E een octaaf hoger pakt, levert dit al een wereld van verschil op.
En verder: wat Maarten zegt 8)
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Dit laatste is het beste advies dat iemand je kan geven.

Veel theoretiseren werkt niet. Op alle regels zijn minstens zoveel uitzonderingen. Wees terughoudend in het opzoeken van akkoorden via internet. Bijna alles zit boordevol met fouten. Gebruik je oren om deze fouten te corrigeren. Wil je een goeie muzikant worden dan zoek je naar de goeie balans tussen praktijk en theorie. Veel meespelen met nummers die je aanspreken werkt goed. Hiermee leg je een bibliotheek aan waaruit je kunt putten als je zelf iets wil creëren. Probeer tijdens het spelen tegelijkertijd goed te luisteren. Niet alleen naar de bas maar ook naar alle andere partijen. Zodoende kun je je eigen fouten corrigeren of je eigen vondsten fijntunen en worden deze steeds muzikaler.
Bewandel je de veilige weg met grondtonen en kwinten dan wordt het al snel saai. Achter de tertsen gaat een hele wereld aan mogelijkheden schuil boordevol valkuilen. Met name bij power-chords en sus-akkoorden. Hier raak je nooit op uitgeleerd. Verwacht dan ook niet een snelle methode om tot interessante baslijnen te komen. Dit kost veel tijd. Bijna niets is te gek mits smaakvol toegepast. Neem nu de bekende verlaagde kwint in de blues. Er zijn zelfs voorbeelden van een majeur-septime in de bas (bijv. B in de bas op een C akkoord).
Theorie kan je helpen de trial-and-error methode te bekorten. Maar dan moet je wel bij elke les veel praktijk-voorbeelden doornemen om het gevoel erbij te krijgen wanneer je het met succes kunt toepassen. Kortom: Makkelijker kun je het niet maken, wel mooier...

Je voorbeeld c, d en g kan op eindeloos veel manieren zijn opgebouwd.
Een paar voorbeelden uit de majeur toonladder:
In één toosoort:
Cmaj7 - Dm7 - G7 oftewel I, II en V
Cm7 - Dm7 - Gm7 oftewel II, III en VI
Cmaj7(#4) - D7 - Cmaj7 oftewel IV, V en I
C7 - Dm7 - Gm7 oftewel V, VI en II
Cm7 - Ddim - Em7 oftewel VI, VII en III

Als je naar Creep van Radiohead luistert blijken het voornamelijk majeur akkoorden te zijn. Dan wisselt het schema bij bijna elk akkoord van toosoort. Kan dus ook.

Vanuit de diverse mineur-toonladders heb je nog veel meer mogelijkheden.
enz. enz. enz.
Laatst gewijzigd door Wiro op 13 dec 2014, 19:25, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14300
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

En dan is Radiohead weer een tricky voorbeeld om te gebruiken, want volgens mij staan zij ergens tussen een E en een Es gestemd op ieder album... :lol: Dus dan lukt het nooit om een beetje knap mee te spelen! :mrgreen: (of je moet fretloos spelen en razendsnel kunnen intoneren :wink: )
de grote storthoop heeft gesproken
maltje
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 okt 2014, 21:00

Bericht door maltje »

Green Goblin schreef:Dat is het mooie, je "moet" niets. Maar als je op safe wil spelen gebruik je de root en de fifth, dan hoef je al niet eens meer te kijken of het een mineur of majeur is ! En anders alleen de root ! :mrgreen:

(ik gebruik bijvoorbeeld deze: https://www.guitar-and-bass-software.com/eng/" onclick="window.open(this.href);return false;)
:
En dat is dan weer enkel voor Windows!
:kwijl:

mvg
maltje
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 okt 2014, 21:00

Bericht door maltje »

Een beeld zegt zoveel meer dan 1000 woorden.
Hier een voorbeeldje:Hoe zouden jullie hier op bassen?

Afbeelding

mvg
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Daar is uit zo'n beeldje veel te weinig informatie voor te halen :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Ik zou op elke piek een noot aanslaan... :mrgreen:

Ff serieus: ik zou met de bas langzaam afzakken voor het betere melancholische gevoel. Iets als Bb A Ab G Gb F voor de eerste paar akkoorden, rustig en met gevoel. Met weinig treble in je aanslag (bijvoorbeeld door de zijkant van je duim te gebruiken). Uitgaande van Bb als eerste akkoord.
Het is makkelijker als je denkt.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Paar spelregeltjes (verder wil ik er geen tijd in steken)...

Code: Selecteer alles

SCALES
------

Intervals	distance between notes in halfsteps (semitones)
M		Melodic - play notes one after another
H		Harmonic - play notes together

Minor 2nd		m2 - 1 semitone from note
Major 2nd		M2 - 2 semitones
Minor 3rd		m3 - 3 semitones
Major 3rd		M3 - 4 semitones
Perfect 4th		P4 - 5 semitones
Aug 4th/Dim 5th/Tritone A4/D5 (#4/b5) - 6 semitones
Perfect 5th		P5 - 7 semitones
Minor 6th		m6 - 8 semitones
Major 6th		M6 - 9 semitones
Minor 7th		m7 - 10 semitones
Major 7th		M7 - 11 semitones
Perfect Octave		P8 - 12 semitones

*Most scales are made of a series of minor and major seconds.



degrees/notes	note numbers in scale (Root, 2, 3, 4, etc.)

Standard scales	7 degrees/notes
Pentatonic	5 degrees/notes
Blues scale	6 degrees/notes

*Major and minor scales differ by their third- its flatted.

Major scale		M2, M3, P4, P5, M6, M7
Mixolydian mode		M2, M3, P4, P5, M6, m7 (notice the MINOR 7th)
Major Pentatonic scale	M2, M3, P5, M6
Natural minor scale	M2, m3, P4, P5, m6, m7
Pentatonic minor scale	m3, P4, P5, m7
Minor blues scale	m3, P4, D5, P5, m7

*Maj. Pent. works well with major triad, major 7th, dominant 7th, major 6th, major 6 9 chords (dominant 7th chord = M3, P5, m7)

Mixolydian mode starts on 5th note of the major scale.
Therefore the 5th mode of C major is G mixolydian.
The 7th in mixolydian is always flatted (b7)
Mixolydian goes well with dominant 7th chords.
Practice with Cmaj/Gmix and Dmaj/Amix scales to see what it does.

Every major scale has a relative minor scale, and every minor scale a relative major.

For example, the C major scale and the A minor scale are relative scales. C major contains the notes C, D, E, F, G, A and B. The A natural minor scale contains the notes A, B, C, D, E, F and G. They have the same exact group of notes only their root note is different.

Rules:	The root of the relative minor is always the sixth note of the major scale.
	The root of the relative major is always the third note of the minor scale.
	The root of the relative minor pentatonic is always the fifth note of the major pentatonic scale.
	The root of the relative major pentatonic is always the second note of the minor pentatonic scale.


Bass Chord Patterns
-------------------
Name:			Interval constr.	Thirds constr.
Major triad		Root, M3, P5		M3, m3
Major 7th		Root, M3, P5, M7	M3, m3, M3
Dominant 7th		Root, M3, P5, m7	M3, m3, m3
Minor triad		Root, m3, P5		m3, M3
Minor 7th		Root, m3, P5, m7	m3, M3, m3
Diminished triad	Root, m3, D5		m3, m3
Minor 7 flat 5		Root, m3, D5, m7	m3, m3, M3
Diminished 7th		Root, m3, D5, D7	m3, m3, m3

Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

intro en coupletten:
|| bes | a | as | g | ges | bes | c - es | bes ||
refreinen:
|| es - bes c | d | ges - g | f | es - bes-c | d | g - bes | f - a ||

Oftewel met de basisakkoorden erbij:
|| Bb | F/A | Ab | Eb/G | Ebm/Gb | Bb | Cm - F7/Eb | Bb ||
refrein (met basnoten anders dan de grondtoon in kleine letters):
|| Eb - Eb/bes-c | Bb/d | Ebm/ges - Eb/g | Bb/f | Eb - Eb/bes-c | Bb/d | Cm7/g-bes | F7 - F7/a ||

Speel de zanglijn ook eens mee en let erop hoe deze zich verhoudt tot de akkoorden en de basnoten.

Oh ja, als je wil leren hoe je mooie baslijnen uitpluist, kun je dit het best aan een pianist vragen.
Plaats reactie