Triggerfinger.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Triggerfinger.

Bericht door kade »

Ik werd gevraagd om het nummer Man Down van Triggerfinger te oefenen.
Is er iemand die weet hoe die bas is gestemd , hoor daar vrij lage noten in?

Kade
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14282
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Kwestie van proberen! Zoals ik het doe: ik speel het nummer mee in EADG, en probeer vervolgens in DADG, of zelfs CADG. Gewoon proberen, wat binnen jouw band (het is ook afhankelijk van het gitaargeluid binnen jouw band) het beste klinkt :wink:
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Bericht door kade »

Tnx.

Zal eens aan de slag gaan ermee.
Naar een D zal wel gaan , maar een C dan blijft er niet veel snaarspanning over :D
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4342
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

En dat is meteen de reden dat ik in een coverband vrijwel altijd een vijfsnaar bij de hand heb...
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Bericht door kade »

Ik weet het , dat is makkelijker met een 5 snaar op te lossen.Ik heb er al 2 verspeeld omdat ik geen vriendjes kon worden met die 5e snaar.
Er is wel een andere optie om een 4 snaar op te leggen met B-E-A-D maar dan zal ik wat aan de afstelling moeten doen en dat vind ik zonde van mijn Fendertjes.
Toch maar eens rondneuzen voor een betaalbaar 5 snaartje.
MarcoK
Berichten: 334
Lid geworden op: 24 jul 2010, 09:10

Bericht door MarcoK »

Ik stem m terug naar CG#DG
басиста
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Bericht door kade »

Dat speelt toch ook niet lekker?
MarcoK
Berichten: 334
Lid geworden op: 24 jul 2010, 09:10

Bericht door MarcoK »

Op de jazzbas waar ik m op speel gaat dat best goed :-)
басиста
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

kade schreef:Ik weet het , dat is makkelijker met een 5 snaar op te lossen.Ik heb er al 2 verspeeld omdat ik geen vriendjes kon worden met die 5e snaar.
[...]
Toch maar eens rondneuzen voor een betaalbaar 5 snaartje.
Ik herken het. Eerder had ik een Squier jazz 5-snaar en kon er niet op spelen. Sinds een tijdje een Ibanez 5-snaar en begin daar mee uit de voeten te komen door met name de kleine afstand tussen de snaren.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

MarcoK schreef:Ik stem m terug naar CG#DG
vanwaar de G#? is wel een erg onlogische en onhandige stemming met die rare sext sprong...
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Man Down staat in drop C, enige manier om die absurd dikke sound te krijgen. :)
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Bericht door kade »

Ik moet zeggen dat een drop C wel een vette sound geeft , maar heb toch mezelf maar overgehaald om een andere oplossing te vinden.

Afbeelding
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Prachtige bas.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Bericht door Kaasbaas »

Buster schreef:
kade schreef:Ik weet het , dat is makkelijker met een 5 snaar op te lossen.Ik heb er al 2 verspeeld omdat ik geen vriendjes kon worden met die 5e snaar.
[...]
Toch maar eens rondneuzen voor een betaalbaar 5 snaartje.
Ik herken het. Eerder had ik een Squier jazz 5-snaar en kon er niet op spelen. Sinds een tijdje een Ibanez 5-snaar en begin daar mee uit de voeten te komen door met name de kleine afstand tussen de snaren.
Ibanez BTB 675 heeft een gekke maar lekkere hals. String spacing is t zelfde als bij een 4 snaar.
Forumlid rolandfranken heeft er 1 te koop.

Voor een coverband is 5 snarig wel heel geschikt. Maar ik zou niet zoeken naar een te goedkope 5 snaar. Je hebt wat kwaliteit nodig om die B snaar goed te laten klinken. Sterling SUB Ray 5 is een erg betaalbare en goede 5 snaar. Maar die string spacing is dan weer erg klein.
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
kade
Berichten: 474
Lid geworden op: 23 jan 2004, 09:47

Bericht door kade »

Ik heb me zelf voorgenomen om een rustig aan de tijd te nemen om met een 5 snaar overweg te kunnen.
Man Down is nu even het enigste nr wat ik uiteindelijk echt op een 5 snaar moet oefenen , dus heb ik nog ff de tijd :-)
Plaats reactie