Pentatonic vraagje

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
maltje
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 okt 2014, 21:00

Pentatonic vraagje

Bericht door maltje »

https://www.youtube.com/watch?v=VJNq4GVoy5I" onclick="window.open(this.href);return false;

In deze video wordt simpel uitgelegd hoe je een E akkoord makkelijk kan begeleiden door die bepaalde structuur te volgen.
Het wordt pentatonic genoemd.Maar ik dacht dat pentatonic 1,2,3,5 en 6 was van de eerste noot.
Zie ik dit verkeerd?Ik haal dat er namelijk niet uit.
Kan je die structuur in de video op elk akkoord gebruiken?

mvg
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

pentatonisch is de naam van een toonladder met 5 tonen.
dit itt de gangbare 7 noten die in de meeste westerse toonladders zitten.

je hebt pentatonisch majeur en pentatonisch mineur.
ik ga deze bijdrage nu eens niet vertroebelen met allerlei verwarrende interval formules of pogingen om de patroontjes uit te leggen, die kun je namelijk allemaal makkelijk op het net vinden.

het leuke van deze toonladders is dat je eigenlijk slechts hoeft te weten of de begeleidende akkoorden/muziek mineur of majeur zijn om altijd een passende baslijn of-fill te spelen als je enkel uit de tonen van die pentatonische ladder kiest.
klinkt altijd tof maar ook heel herkenbaar.

nadeel: het werkt zo goed dat je moet oppassen dat je niet alleen pentatoniek gebruikt.
je baslijnen lopen dan een beetje het gevaar om altijd "hetzelfde" te klinken dus gebruik de pentatonische toonladders vooral als een opstapje op weg naar meer muzikale kennis en verdieping in je spel.

wens je veel plezier op je ontdekkingstocht!
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Interessant filmpje, interresant antwoord. Ik wil mijzelf ook meer gaan verdiepen in theorie. En ''shapes'' leren is wel een leuk iets maar wil ook wel een beetje weten wat er gedaan wordt. Enig goed advies omtrent een goede, maar voor ene totale leek , simpele en te begrijpen theorie uitleg?
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

jij komt hier al langer dan vandaag San dus dan weet je het antwoord eigenlijk al: theorie leer je het beste face to face van een leraar of ervaren muzikant.

als er al zo'n pagina zou bestaan, waar werkelijk alles wat je zou moeten en willen weten qua theorie op staat, dan zou je er na een uurtje lezen wss nóg verwarder uitkomen.
er zijn wel een paar sites die in de buurt komen maar ik doe je er écht geen plezier mee om je maar naar zo'n website te sturen.

beste advies die ik kan geven: neem les of vraag je leraar om uitleg vd basis muziek theorie.
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Ja dat klopt Stinky. E
n ja je hebt ook gelijk over een leraar. Pest is alleen dat daar momenteel niet het budget voor is en ik wel verder wil. Vandaar de vraag.

Ik heb al eerder les gehad, dit voornamelijk gericht op mijn manier van spelen. Ben aan beide handen geopereerd dus theorie is er niet echt van gekomen. Voornamelijk zetting en plaatsing van hand. Ik denk dat het zelfs beter te beschrijven is als ondersteunende revalidatie. Misschien dat ik/we het toen iets anders hadden kunnen aanpakken maar dit is nou niet het geval.

Ik zal eens contact leggen met Sebas. Mischien dat we wat uit kunnen werken
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Misschien heb je hier wat aan?

https://www.musictheory.net/
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Ja moet er wel echt voor gaan zitten maar dat moet wel lukken, thx!
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Plaats reactie