Tapping

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Tapping

Bericht door gilles »

Ik probeer wat te tappen (gitaar-intro van Eels - I need some sleep) op mijn Sandberg. Maar zodra ik een noot tap, hoor ik een soort "ondertoon"; alsof er een extra nootje onder die fret zit ofzo. Ik heb het alleen op de G-snaar (ik speel daar op fret 16&17).
Ik sla de fret anders aan dan bij "normaal spel": ik druk met het topje van mijn vinger op de snaar tussen de beide frets in (anders gebruik ik het vlezerige gedeelte van mijn vingertoppen). Ik vind het redelijk vergelijkbaar met pianospelen.

Mogelijkheden tot opnemen heb ik momenteel helaas even niet, dat zou het wel een stuk duidelijker maken wat ik bedoel...
Weet iemand wat ik bedoel, en wat ik wellicht verkeerd doe...?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Lonnystingray
Berichten: 2868
Lid geworden op: 18 nov 2006, 18:21

Bericht door Lonnystingray »

En ik dacht dat het over biertappen zou gaan..
Ik krab waar het jeukt..

Maarten: Wat een ontzettende Stoere-Mannen Bas!

ikke!
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Is het de andere kant van de snaar (richting headstock) die je hoort?
Dat is op te lossen door in die richting te dempen met je linkerhand.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1919
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

De andere kant van de snaar trilt inderdaad ook mee bij tapping, maar dat ga je niet horen door de versterker.
Als je een boventoon hoort dan is ofwel je aanslag met de rechterhand niet zuiver, of je dempt niet voldoende af met de linkerhand.
Laatst gewijzigd door Basles.be op 05 jan 2015, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (26/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Dank jullie wel. Ik ga morgen proberen te dempen. Ik ben nu al benieuwd hoe ik dat ga doen!
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Het dempen lukt me niet echt, maar met de versterker op half volume (sorry, buurman) hoor ik het niet meer. :D
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Dan hoorde je je snaar. :mrgreen:
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Inderdaad: het akoestische geluid van mijn snaar richting de headstock.
Ik moet uiteraard nog flink oefenen voordat ik er echt een knappe melodie uit kan poepen, en daarna ben ik benieuwd of ik het eigenlijk ook effectief binnen de band kan gaan gebruiken! Nu probeer ik nog akkoorden te tappen, maar ik wil ook met de ene hand een melodie spelen, en met de andere hand iets van een baslijn (het ene hoog op de hals, het andere laag). Daar zie ik nog wel een flinke uitdaging in: ik vind die akkoorden al flink lastig!
de grote storthoop heeft gesproken
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Het lastige is snel kunnen omschakelen tussen tapping en andere technieken, vaak moet je dan weer heel snel ergens anders op je bas zijn met beide handen.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik heb al moeite met overschakelen tussen slappen en vingeren :lol: Dat wordt nog wat :facepalm:
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik heb ooit leren tappen met een instructietape van Earl Greco...vond ik heel waardevol.
Zoals altijd : het vergt veel tijd om het accuraat én vooral muzikaal te doen, niks ergers dan een mislukte tap, slap of valse fretless-slide.
Het geeft eerder een slecht beeld van jezelf dan een "avontuurlijk"
what fools these mortals be
Plaats reactie