solo rocking in the free world
solo rocking in the free world
Hallo ik moet binnenkort optreden met mn bandje. We gaan dan ook rocking in the Free world van neil young doen. Hierin doen we een voorstel rondje. De bedoeling is dan dat ik een dan ook een solotje speel over de coupletakkoorden (E E D C)
nu is het zo dat ik niet kan slappen. Hierdoor klinkt het al gauw erg saai. Zou iemand hier die wst meer muzikaal is onderlegd mij hiermee uit de brand kunnen helpen? Ik zou je erg dankbaar zijn.
nu is het zo dat ik niet kan slappen. Hierdoor klinkt het al gauw erg saai. Zou iemand hier die wst meer muzikaal is onderlegd mij hiermee uit de brand kunnen helpen? Ik zou je erg dankbaar zijn.
speel een medium scale. er staat zelfs op dat hij cort is
Persoonlijk vind ik Rockin in the free world het ultieme nummer om NIET in te gaan lopen slappen, dus dat voordeel heb je al Ook ben ik van mening dat dit nummer (zoals zo vele Nei Young nummers) zijn kracht dankt aan de eenvoud: de solo's zijn voor de gitarist, en de bassist houdt zich bij de basis. Het enige wat ik zelf nog wel eens wilde doen, om het wat vetter en dikker te laten klinken, is in de coupletriff (op het moment dat het nummer weer aan het opbouwen is), kwinten samen met de grondtonen spelen.
De E pak ik op de A-snaar, met een B op de D-snaar erbij, en een open E-snaar
De D op de A-snaar, met een A op de D-snaar erbij
De C op de A-snaar, met een G op de D-snaar erbij
G || ---------
D ||-9 - 7 - 5
A ||-7 - 5 - 3
E ||-0--------
wordt dat dan.
En de A, aan het einde van het refrein, eindigde ik met een simpel A-akkoord:
G || - 2
D || - 2
A || - o
E || ---
Mijn persoonlijke mening is, wanneer je teveel noten aan dit nummer toevoegt, het in kracht afzwakt.
De E pak ik op de A-snaar, met een B op de D-snaar erbij, en een open E-snaar
De D op de A-snaar, met een A op de D-snaar erbij
De C op de A-snaar, met een G op de D-snaar erbij
G || ---------
D ||-9 - 7 - 5
A ||-7 - 5 - 3
E ||-0--------
wordt dat dan.
En de A, aan het einde van het refrein, eindigde ik met een simpel A-akkoord:
G || - 2
D || - 2
A || - o
E || ---
Mijn persoonlijke mening is, wanneer je teveel noten aan dit nummer toevoegt, het in kracht afzwakt.
de grote storthoop heeft gesproken
Mischien is het idd wel beter om gewoon bij de basis te blijven. Maar zou toch graag ff uit de band springen dan. Maar veel verder dsn er. Simpel pentatonisch laddertje komt er niet uit. En dat klinkt in mijn oren nog al suf. Of valt dat wel mee?
speel een medium scale. er staat zelfs op dat hij cort is
- dr. Bassvibes
- Berichten: 11915
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59
90% van alle rock is gebaseerd op pentatoniek. Ik concludeer een beetje dat je weinig ervaring hebt met improviseren, of op de voorgrond staan met je basgitaar. Helemaal niet erg, maar besef wel dat je niet zomaar ineens iets super diks neer kunt zetten. Het is nog altijd zo, dat je beter iets makkelijks heel goed kunt spelen dan iets heel moeilijks heel slecht!
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen...
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen...
Tsja, in mijn band werd ik ook verzocht om in Kids Wanna Rock een solo te bedenken voor het voorstelrondje.
Wordt je aangekondigd en moet je de bepalende basgroove stuktrekken om een solo te spelen wat in dat stuk nergens op slaat en waar ik dus ook door gebrek aan ervaring/kennis/techniek niets fatsoenlijks van kon bakken.
Dan voel ik me dus ook echt voor lul staan in een ongepaste show off, die slecht uitpakt en waar het publiek volgens mij ook niet op zit te wachten.
Die kan het geen reet schelen dat jij Piet heet en dat je instrument een basgitaar is.
In vind voorstelrondjes dan ook vrij suf...
Ik heb dat dus ook geweigerd en voorgesteld om bandleden, als het dan echt moet, afzonderlijk voor te stellen in een stuk waar juist wel een partij zit, waar het betreffende bandlid wat meer kan laten zien. Dan hou je het iig nog een beetje functioneel.
In mijn geval vond ik de baspartij onder de gitaarsolo van Are You Gonna Go My Way een veel beter stuk om voorgesteld te worden.
Wordt je aangekondigd en moet je de bepalende basgroove stuktrekken om een solo te spelen wat in dat stuk nergens op slaat en waar ik dus ook door gebrek aan ervaring/kennis/techniek niets fatsoenlijks van kon bakken.
Dan voel ik me dus ook echt voor lul staan in een ongepaste show off, die slecht uitpakt en waar het publiek volgens mij ook niet op zit te wachten.
Die kan het geen reet schelen dat jij Piet heet en dat je instrument een basgitaar is.
In vind voorstelrondjes dan ook vrij suf...
Ik heb dat dus ook geweigerd en voorgesteld om bandleden, als het dan echt moet, afzonderlijk voor te stellen in een stuk waar juist wel een partij zit, waar het betreffende bandlid wat meer kan laten zien. Dan hou je het iig nog een beetje functioneel.
In mijn geval vond ik de baspartij onder de gitaarsolo van Are You Gonna Go My Way een veel beter stuk om voorgesteld te worden.
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 05 jan 2015, 08:39
Ik zou zeggen. Draai de plaat en zing er een solo bij. Ik vind persoonlijk vaak solo's die van "binnen uit" komen vaak mooier dan solo's die gedaan worden om het soloën. Als je begrijpt wat ik bedoel , probeer je solo's ook niet te vol te pompen met noten. Goed gebruik maken van stiltes en rusten kunnen vaak ook veel impact creëeren. Liever 2 goed geplaatste noten, dan 20 die niets te zeggen hebben