bespeelbaarheid en snaarspanning?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Marley
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 nov 2012, 16:12

bespeelbaarheid en snaarspanning?

Bericht door Marley »

Halle lotgenoten :roll:

Sinds een dikke twee jaar speel ik nu bas en het bevalt me heel goed 8). Ik heb een Ibanez SR800 (japanse) en een Yamaha RBX250 (oudje).

Ik speel voornamelijk op de Ibanez, soms nog op de Yamaha. Beide gitaren zijn prima afgesteld door vakman en hebben ook zeer lage aktie. Het valt me echter op dat als ik op de Yamaha speel het net lijkt als of ik daar soepeler op speel en ook dus gemakkelijker op speel. Vooral de rechterhand speelt veel soepeler over de snaren en het lijkt wel als of er veel minder snaarspanning op staat t.o.v. de Ibanez. Beiden bassen hebben trouwens dezelfde snaren op en zijn gelijktijdig vervangen bij servicebeurt.

Ook de linkerhand speelt makkelijkere op de Yamaha terwijl deze toch een veel dikkere hals heeft dan de Ibanez.

Is dit herkenbaar wat ik voel?
Is het toch je bepaalde voorkeur voor een instrument?

Graag wil ik jullie mening en of ervaringen eens horen, ik heb dit namelijk al een poosje gemerkt en wist niet waar het aan ligt.

Groetjes
John
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Klinkt alsof de mensuur van je Yamaha kleiner is dan die van de Ibanez. Dan krijg je dezelfde toonhoogte met minder snaarspanning.
Verder heeft de hoogte van met name de topkam enorm veel invloed op de bespeelbaarheid.
Gebruikersavatar
Marley
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 nov 2012, 16:12

Bericht door Marley »

Wiro schreef:Klinkt alsof de mensuur van je Yamaha kleiner is dan die van de Ibanez. Dan krijg je dezelfde toonhoogte met minder snaarspanning.
Verder heeft de hoogte van met name de topkam enorm veel invloed op de bespeelbaarheid.
Dat is dus te meten neem ik aan :roll: :D
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Mensuur meet je door de afstand vanaf de topkam tot de 12e fret te meten en de uitkomst x2 te doen :) En dan omrekenen naar inches voor de standaard-eenheid hiervoor.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Marley
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 nov 2012, 16:12

Bericht door Marley »

Rieno schreef:Mensuur meet je door de afstand vanaf de topkam tot de 12e fret te meten en de uitkomst x2 te doen :) En dan omrekenen naar inches voor de standaard-eenheid hiervoor.

De Yamaha is tot aan waar de 12e fret begint 40,8 cm en de Ibanez 41,2 cm.

Wat bedoel je met standaard eenheid ?


Feit is dus wel dat de Yamaha korter is en dus feitelijk ook een lagere snaarspanning heeft als ik het goed begrijp?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Eigenlijk wordt mensuur/scale altijd uitgedrukt in inches. Dat bedoelde ik met standaard eenheid. Beide bassen hebben dus een (ongeveer) 32" mensuur, wat valt onder "Medium Scale". De meeste basgitaren hebben een 34" mensuur en dat wordt "Long Scale" genoemd.

Die kortere mensuur zorgt inderdaad voor een iets lagere snaarspanning :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Marley schreef: De Yamaha is tot aan waar de 12e fret begint 40,8 cm en de Ibanez 41,2 cm.
je moet meten waar de 12de fret "eindigt" :wink:
Dus van aan de topkam, tot aan de eerste fret voorbij de dubbele positiestippen ...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Frets zijn inderdaad de metalen strips, niet de vakjes :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Marley
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 nov 2012, 16:12

Bericht door Marley »

padawatje schreef:
Marley schreef: De Yamaha is tot aan waar de 12e fret begint 40,8 cm en de Ibanez 41,2 cm.
je moet meten waar de 12de fret "eindigt" :wink:
Dus van aan de topkam, tot aan de eerste fret voorbij de dubbele positiestippen ...
Bedankt voor de hint 8)

De Yamaha meet ik zoals hier bijgeschreven 43,2 cm en de Ibanez 43,6 cm.

Dus ik vind dit niet echt schrikbarend verschil, maar dat is mijn visie natuurlijk. Kan hier het makkelijker bespelen van af hangen?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Dan gaat het om twee 34" mensuren :) En inderdaad, een wel erg klein verschil dat het speelgemak niet zou kunnen verklaren. Soms is het ook gewoon een combinatie van factoren: de dikte van de hals, de lengte van de hoorns en hoe de bas daardoor hangt, het gewicht, hoe straks de snaren in de topkame zitten..ga zo maar door.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Dit verschil in mensuur is zo klein dat dit weinig impact zal hebben op de bespeelbaarheid.
De tweede optie is de hoogte van de topkam. Hetgeen hier goed wordt uitgelegd:

Gebruikersavatar
Marley
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 nov 2012, 16:12

Bericht door Marley »

Bedankt alvast voor jullie prima info 8)

Wat best vreemd is, is dat de Yamaha t.o.v. de Ibanez een heel stuk goedkoper was. Top kam van beide instrumenten staan op gelijke hoogte.

Het geluid van de Ibanez is veel beter dan van de Yamaha.

Dus ben even zoekende wat ik hier verder mee kan of doe. Toch maar kijken naar een betere Yamaha of ?
Haico

Bericht door Haico »

Marley schreef:Ik speel voornamelijk op de Ibanez, soms nog op de Yamaha. Beide gitaren zijn prima afgesteld door vakman en hebben ook zeer lage aktie. Het valt me echter op dat als ik op de Yamaha speel het net lijkt als of ik daar soepeler op speel en ook dus gemakkelijker op speel. Vooral de rechterhand speelt veel soepeler over de snaren en het lijkt wel als of er veel minder snaarspanning op staat t.o.v. de Ibanez. Beiden bassen hebben trouwens dezelfde snaren op en zijn gelijktijdig vervangen bij servicebeurt.
Ik merk bij mijzelf 2 dingen.

1) Op de ene bas wíl ik harder werken dan de andere bas. Omdat de klank van de ene klank er wat lekkerder uitkomt als je harder aanslaat. Dit kan eventueel invloed hebben op wat jij meemaakt.

2) Ik heb soms het gevoel dat sommige bassen wat meer "meegeven" dan andere bassen. Ik zie dat zo. Feit is, dat elke snaar ongeveer zo'n 200 Newton trekt aan de hals. Totaal kom je op een kracht van ongeveer 800 Newton (=80 Kg op aarde). Dat doet dit onder een bepaalde hoek. De hals geeft tegendruk, en zo blijft deze constructie in balans. Dit is een starre contstructie.

Maar, een basgitaar is een dynamische constructie! Wanneer je aan een snaar plukt, verhoog je tijdelijk de trekkracht die de snaren uitoefenen op de hals. De meeste halsen blijven stabiel aanvoelen. ECHTER, ik heb soms het idee dat bij sommige bassen, de hals toch wat "meegeeft".

Stel, je neemt 2 extremen.
- Je monteert een basgitaarsnaar op een blok beton. Het blok beton verandert niet van vorm als je de snaar aanslaat. Het enige wat uitrekt tijdens het aanslaan van de snaar is de snaar zelf.
- Of, je monteert een basgitaarsnaar op een boog (van pijl en boog). Je brengt de snaar op de dezelfde spanning en lengte als op het blok beton. In rust staat de snaar gewoon stil. Maar, de boog verandert van vorm op het moment dat je de snaar aanslaat. Ook tijdens het uitdempen van de snaar heeft de boog invloed op de snaar (denk ik).
Dus, in dit voorbeeld voelt het héél anders om die 2 snaren aan te slaan.

Deze "flex" hebben sommige halsen meer dan andere. Ik heb met mijn goedkope Ariaatje het gevoel dat deze flex groter is dan bij mijn andere bassen. Persoonlijk vind ik dit geen fijn gevoel. En hij lijkt alsof ik hierdoor harder moet werken. Het kan goed dat dit bij jouw Soundgear 800 dit ook zo is. Deze bassen staan bekend om de HELE dunne halsjes.

Als je het mij vraagt, maakt dit ook het verschil tussen een 5-snarige bas met een strakke B en en floppy B. Natuurlijk valt dit te compenseren met snaardikte en mensuur, maar de basis van een strakke B snaar is een starre constructie. Denk ik. :)
DiMarco

Bericht door DiMarco »

"Beter" is subjectief.

Speel ik over mijn trace elliot stack met 2x15" dan klinkt mijn Rickenbacker nergens naar maar mijn Fender Jazz juist weer enorm goed.
Speel ik over mijn Mesa met 2x12 of 2x10 dan klinkt de Rickenbacker juist weer heel erg goed.

Het moet een beetje matchen met elkaar, dat is de clue.

Snaarspanning betekent in dit verhaal niet heel veel (eigenlijk vrijwel niets), er zijn veel sterkere factoren die bepalen welk instrument voor jou het "best" klinkt.
Haico

Bericht door Haico »

Niemand heeft het over klank. :|
Plaats reactie