bespeelbaarheid en snaarspanning?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Marley schreef:Het geluid van de Ibanez is veel beter dan van de Yamaha.
Dus ben even zoekende wat ik hier verder mee kan of doe. Toch maar kijken naar een betere Yamaha of ?
Haico schreef:Niemand heeft het over klank. :|
LEZEN Haico. :nono:
Haico

Bericht door Haico »

Zozo! Je gebruikt een "nono"-smiley én hoofdletters. Poeh hey. Dan weet je zeker dat de ander het meent. :D

Ik denk niet dat het probleem is dat de Ibanez beter klinkt. Het opvallende is dat de Ibanez volgens de TS minder lekker speelt, terwijl beide bassen hetzelfde zijn afgesteld met dezelfde snaren. Dit is toch veel interessanter dan de inkopper dat klank subjectief is.

Lijkt me.
Gebruikersavatar
Marley
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 nov 2012, 16:12

Bericht door Marley »

Haico schreef:Zozo! Je gebruikt een "nono"-smiley én hoofdletters. Poeh hey. Dan weet je zeker dat de ander het meent. :D

Ik denk niet dat het probleem is dat de Ibanez beter klinkt. Het opvallende is dat de Ibanez volgens de TS minder lekker speelt, terwijl beide bassen hetzelfde zijn afgesteld met dezelfde snaren. Dit is toch veel interessanter dan de inkopper dat klank subjectief is.

Lijkt me.
Klopt Haico,

Ik heb gisterenavond nog eens de aktie gemeten bij beide instrumenten. Digitaal en zelf tot 3 plaatsen achter de komma :lol:

De Ibanez verschilt met de Yamaha 0,10 maar dan wel dat de Ibanez 0,10 lagere aktie heeft.

Hedenmiddag op een Yamaha BB1100S gespeeld, same old song. Deze Yamaha speelt voor mij weer soepeler en gemakkelijker. De top kam van de BB staat ook nog niet goed zelfs. Althans voor mij dan, ik meet 0,8 mm grotere aktie dan de Ibanez.

Toch speel ik er gemakkelijker op en lijkt het echt als of er minder spanning op de snaren staat.

En nu dan het leuke :roll: Ik heb de BB maar gekocht want hij viel wel in de smaak 8)
Haico

Bericht door Haico »

Een Yamaha BB1100S! Supervet!

Kan je je ook een beetje vinden met mijn uitleg op de vorige pagina?
Gebruikersavatar
Marley
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 nov 2012, 16:12

Bericht door Marley »

Haico schreef:Een Yamaha BB1100S! Supervet!

Kan je je ook een beetje vinden met mijn uitleg op de vorige pagina?

Ja, klinkt wel logisch. Maar ik ben pas een kleine twee jaar aan de bas en moet nog veel leren en ontdekken :D

Ik heb wel gemerkt dat ondanks dat de aktie hoger is van de BB deze toch heel gemakkelijk speelt en weer makkelijk voor mij dan de Ibanez die perfect afgesteld staat. Dus er spelen toch nog andere factoren zeker mee denk ik.
Maar wat grappig is , de persoon waarvan ik de BB kocht vond de Ibanez lekker spelen. Dus ja vertel maar eens waar het hem in zit.

Ervaring, merk tot merk verschillen,afstelling, en ook in kwaliteit?

Ik heb geleerd dat ik ongeacht meer zal letten op hoe een bas voor mij speelt en lekker aanvoelt. De rest wordt bijzaak.

Met de BB heb ik een boomstam in de handen, bij de Ibanez een sateprikker als hals. Toch speelt de eerste voor mij beter.

Leuke materie is dit :roll: :mrgreen:
SuperG
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2015, 23:48

bespeelbaarheid en snaarspanning?

Bericht door SuperG »

Lage aktie is niet perfect, dat is perfect voor bepaalde speelstyl en dus bassist. Er is wel gemiddelde als je breed muziek stylen toepast of de afsteller niet weet wat de eigenaar wilt.
Of winkel exemplaar.
Dan zijn bepaalde merken gericht op bepaald publiek. Dus ook met meer afstelling voor die genres.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Nee hoor. Lage afstelling is voor bassisten die lage afstelling fijn vinden.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Plaats reactie