Voorbereiding op een jamsessie....

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

tegen de muur met dat soort "artiesten" verbazend dat de andere muzikanten op zo'n sessie überhaupt daarmee instemmen. De kringen waar ik in verkeer zouden zo'n type van het podium zetten
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Green Goblin schreef:Er is momenteel al wel een hele generatie die opgegroeid is met Idols etc., die als zanger/zangeres door willen breken en jamsessies (en de daarbij behorende muzikanten) hiervoor beschouwen als ideale begeleidingsband. En bij Idols overleggen de "artiesten" ook niet....
Denk je niet? Ik denk het wel. Weet het wel zeker eigenlijk.

Verder een goed punt!
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Ze overleggen misschien wel, maar je ziet het niet op TV. Iemand loopt gewoon de planken op en voila, een complete band die een lekkere backing track speelt waar jij gewoon je ding overheen doet. Geeft wel een wat vertekend beeld.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Op die manier! Snappum.

Anyway, wat mij betreft had Muziekschuur gewoon kunnen blijven staan en haar het podium af mogen staren. :lol:
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Tsja.... Ben toch wat onwennig dan.....

Maar, dat staren... is een techniek die ik ga onthouden.... Laat me wat te makkelijk omduwen dan...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4846
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

tieleman schreef:Ze overleggen misschien wel, maar je ziet het niet op TV. Iemand loopt gewoon de planken op en voila, een complete band die een lekkere backing track speelt waar jij gewoon je ding overheen doet. Geeft wel een wat vertekend beeld.
Dat is wat ik bedoelde idd.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Scheurijzer
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36

Bericht door Scheurijzer »

Green Goblin schreef:Er is momenteel al wel een hele generatie die opgegroeid is met Idols etc., die als zanger/zangeres door willen breken en jamsessies (en de daarbij behorende muzikanten) hiervoor beschouwen als ideale begeleidingsband. En bij Idols overleggen de "artiesten" ook niet....
Dit ben ik helaas ook al vaak tegengekomen.
Mijn laatste jamsessie is dan ook al een tijdje geleden.

Waar ik het al helemaal van krijg is als zo'n zangeresje dan op podium komt en over EENDER WELKE AKKOORDENSCHEMA Valerie van AMy Winehouse (of iets dergelijks) komt zingen.
Ondertussen timmer ik aan de weg met mijn coverband. We spelen bewust covers. En proberen daar iets leuks mee te doen 8)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Van " vaste jamsessie" naar coverband..... OK.

Van " losse jamsessie" naar band met eigen nummers..... Die weg lijkt er niet meer te zijn.....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Eerlijk gezegd vind ik jamsessies met zang een gek verschijnsel. Wat voegt die zang nou toe in een jam?
Maar jammen op basis van een nummer is niet zo gek. Zeker bij jazz heb je standaardstukken die worden gebruikt, dat is gewoon wat makkelijker dan iets uit de losse pols spelen.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Gedachtegoed ter verbreding van het denkraam ('t is tenslotte voorjaar):
Een stem is ook een muziekinstrument.



Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Green Goblin schreef:Er is momenteel al wel een hele generatie die opgegroeid is met Idols etc., die als zanger/zangeres door willen breken en jamsessies (en de daarbij behorende muzikanten) hiervoor beschouwen als ideale begeleidingsband. En bij Idols overleggen de "artiesten" ook niet....
Juist bij programma's als Idols of the Voice wordt niks aan het toeval overgelaten en het is verre van spontaan. Er wordt gerepeteerd met de kandidaten en de muzikanten krijgen vaak uitgeschreven partijen of hebben die nummers al 100 keer eerder gespeeld, want meestal zie je altijd dezelfde gezichten.

Maar ik begrijp wat je bedoelt in de zin dat zulke zangers dat ook verwachten bij jamsessies, een backing band die zo maar alles in kan zetten wat de betreffende zanger toevallig in zijn repertoire heeft. Andersom gebeurd nagenoeg nooit, dat een band een cover inzet dat de zanger nog nooit heeft gehoord en hij spontaan mee gaat zingen zonder dat hij de tekst kent. Veel met jammen en improviseren heeft dat inderdaad niet te maken.

Wat mij opvalt is dat de meeste sessies bijna altijd in elkaar steken van muzikale clichés. Zelfs bij jazz sessies worden nagenoeg alleen standards gespeeld en bijna nooit eens vanuit klanken gewerkt of volledige vrijheid/spontaniteit zonder een akkoordenschema. Het liefst wil iedereen eigenlijk spelen wat hij of zij al kan of ben je eigenlijk toch weer bezig om te spelen wat het publiek wil horen.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22622
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

basloze fret schreef:
Maar ik begrijp wat je bedoelt in de zin dat zulke zangers dat ook verwachten bij jamsessies, een backing band die zo maar alles in kan zetten wat de betreffende zanger toevallig in zijn repertoire heeft. Andersom gebeurd nagenoeg nooit, dat een band een cover inzet dat de zanger nog nooit heeft gehoord en hij spontaan mee gaat zingen zonder dat hij de tekst kent. Veel met jammen en improviseren heeft dat inderdaad niet te maken.
Ik kreeg ooit eens net voor het optreden te horen van een zanger dat hij een nummer van Lou Rawls wou brengen (I'll see you when I get there) en ik zei dat ik dat nog nooit gespeeld had waarop hij verbaasd antwoordde : "dat moet je toch kennen, speel nu toch gewoon even mee..." (er was geen akkoordenschema). De rest van de muzikanten durfde zelfs niet te reageren omdat ze broekschijters waren.
Ik zei tegen hem : "Ik wil het best doen maar dan ga ik straks even "Torn between two lovers" van Mary McGregor spelen, dat zing je toch ook even mee ?" Ik werd nooit meer gevraagd :-)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Goed verhaal en precies wat ik bedoel. Vaak werken dat soort dingen beter met een sessieleider die de boel goed stuurt en de juiste mensen bij elkaar zet.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Voorbereiding op een jamsessie....

Bericht door MR. LEE »

zgn "spontane jam-sessies" worden vaak gegijzeld door een vast clubje muzikanten die al samen in een bandje spelen ( of hebben gespeeld )
Het wekt dan de indruk dat er toevallig allemaal super-mensen staan , qua timing , speltechniek en cues.
In werkelijkheid is het ( bijna ) afgesproken werk .
Degene die het eerst keihard inzet voor een nummer-keuze , is degene die alvast het meeste in z'n comfort-zone de "gebraden haan" kan uithangen. :facepalm:
( gitaristen die deze truc uithalen zijn niet zeldzaam ) :lol:

Je prikt er vaak zo doorheen .


Een beter idee zou dan bijv. kunnen zijn : Een sessie-leider die van tevoren een lijst(je) met nummers presenteert op de site van een jam-cafe ,....zodat gegadigden vooraf de melodie-lijn etc , kunnen herkennen , mee bekend raken ,...of thuis zelfs kunnen doornemen.

....maar een idee'tje...
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Re: Voorbereiding op een jamsessie....

Bericht door Angelo »

Heb je daar 5 jaar over nagedacht voor je reageerde?
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Plaats reactie