Voorbereiding op een jamsessie....

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Voorbereiding op een jamsessie....

Bericht door Muziekschuur »

Heeft iemand nog tips voor de voorbereiding op een jamsessie. Ik werd opgeroepen... Stond klaar. Komt een meisje met een ipad. Ritst een lijstje met titels voorbij ..... ken je tush? A, ik wist niet dat het ZZ Top was.... En dat het gewoon een jam in G is. Maar.... Tsja... Ik heb gezegd dat ik die niet kende... Stond zo weer naast het podium... Beurt voorbij...

Later zei iemand... Kan jij geen blues in G? JA TUURLIJK WEL>>>> ZEG DAT DAN!!!

DAMN!!!

Hoe fix je dit soort stomme fouten vooraf? Damn...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4846
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Zorgen dat je de nummers uit dit lijstje kent.

En gewoon zorgen dat je ZZ-Top kent natuurlijk. Is algemene ontwikkeling.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Gniffel..... Die was ik ff vergeten..... :shock: 8) :oops: :facepalm:
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4846
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Maar je had even kunnen vragen of iemand het akkoordenschema voor je had. En aan de hand daarvan meespelen. Tush is gelukkig geen standaard 12-bar-blues trouwens.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Er was geen tijd/werd geen tijd gemaakt. Dit soort overleg verwacht je voordat je het podium opgaat.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Bericht door Steeferdesteef »

I wish - Stevie Wonder
Soul man - Sam and Dave/Blues Brothers
Knockin'' on heavens door - Dylan/G&R
Always on the run - Kravitz
Little green bag - George Baker Selection
Come together - Beatles
Helter Skelter - Beatles
Play that funky music - Wild Cherry
Pick up the pieces - AWB
etc.

:jam:
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Wat een onzin. Als er covertjes gespeeld worden ben je op de verkeerde jamsessie.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Er worden op heel veel jamsessies covers gespeeld hoor, zo gek is dat niet. En dat het overleg even vlot op het podium gebeurt is eigenlijk ook heel normaal, daarom vind ik het ook zo'n goede oefening :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4846
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Ik heb ergens ergens de lijst met "verboden" en "toegestane" jamsessie's gemist.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Ik heb altijd gedacht dat jammen was dat je met een plukje muzikanten spontaan speelt en kijkt wat er gebeurt. En dat doe je dan tijdens - je raadt het nooit! - een jamsessie. Vooraf geschreven nummers is meer gewoon een optreden, toch? Maar goed, volgende keer gewoon "blues in G toch?" vragen en gaan...
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

het zal wel aan mij liggen, maar ben ook lichtelijk verbaasd.. covers spelen op een jam sessie? tja, per toeval als iemand een thema inzet wat daar op uitkomt.. of beginnen met een bestaand nummer om daar vervolgens een eigen draai aan te geven...

Dat het een goeie oefening is om covers te spelen in een live setting ben ik het wel mee eens maar, dat is toch wat anders dan jammen? :?

uit de wiki boom:
Een jamsessie (uit het Engels) is een min of meer spontane, onvoorbereide vorm van muzikaal samenspel, meestal in het jazzgenre of aanverwante popgenres als hardrock, blues en rock.

Vanuit het Engels betekent jam "opstopping, opeenhoping, verstoring" en session zoveel als "zitting, bijeenkomst". (Vooral uit het woord "jam" kan enige zelfrelativering worden afgeleid; die zelfrelativering was ook van toepassing op het woord "jazz", wat in z'n oorspronkelijke betekenis onder meer "rotzooitje, rommeltje" betekent.) Met de term jamming wordt vaak muzikaal samenspel aangeduid, tijdens het 'jammen' ontstaan vaak creatieve invallen en niet minder vaak nieuw muzikaal materiaal.
Maar ok, terug bij TS's vraag. standaard antwoord als je een nummer niet kent wat ze je vragen te spelen: "gaan we doen. zet maar in." en vervolgens oren open en gaan :)
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Yup..... Gaan we doen.... Maar blijkbaar is het covers wat de klok slaat...

Ik had al een jam gedaan een paar weken eerder gewoon " out of the blue" .... Maar goed.

Blijkbaar is "jammen" toch minder dikgezaaid.... Want andere jamsessies zie ik "freestyle" ook niet echt terug.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Bericht door bazz59 »

Heb nooit begrepen wat daar nu leuk aan is aan die zogenaamde jamsessies met afgetrapte covers :? :facepalm: :kots:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

buiten de keuze voor wat te spelen op zo'n sessie vind ik het eigenlijk vooral bevreemdend dat men niet even tijd heeft om even te overleggen hoe gaan we het doen. desnoods even 5 seconden wat basisakkoorden opkrabbelen. Als daar geen tijd voor is dan denk ik wat is dan überhaupt het doel van die sessie?

Bij ons in het dorp was er eerst een cafe waar altijd een drumstel, bas, gitaar plus backline op het podium stond en men altijd kan beginnen of aanschuiven. resulteerde meestal ook in covers maar altijd gewoon spontaan onder het nuttige van een drankje erachter komen dat je een trio zou kunnen vormen het podium op. overleggen wat doen we. beetje uitschrijven desnoods en leuk wat muziek maken met onbekende. ik vond dat altijd leuk om te doen.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4846
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Er is momenteel al wel een hele generatie die opgegroeid is met Idols etc., die als zanger/zangeres door willen breken en jamsessies (en de daarbij behorende muzikanten) hiervoor beschouwen als ideale begeleidingsband. En bij Idols overleggen de "artiesten" ook niet....
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Plaats reactie