Heroes van mister Bowie.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8232
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Heroes van mister Bowie.

Bericht door VanderVeen »

Hoya.

Ik zit met een probleem(pje)!

Voor een tentamen op school moeten we (Abbey Road Sessions) o.a. Heroes van David Bowie zo goed mogelijk coveren.
Nou kende ik het nummer wel, en hoorde ik gewoon grondnoten gepompt worden.
Twee coaches keken me raar aan, en vertelden me dat er een basloopje in zat. Goed, de opnames zijn niet bijster goed, dus ik dacht het thuis wel even uit te zoeken. Maar...

Schiet mij maar in een ballonnetje, ik hoor geen basloopje! Alleen die grondtonen in 8sten. Ik hoor wel een gitaar heel erg in de achtergrond een riedeltje spelen wat gehoord kunnen worden als basloopje, maar volgens mij is dat het niet...

Het zou ook zo kunnen zijn dat dat laag een synth is, en dat basloopje gewoon als een gitaar klinkt, maar ik betwijfel het.
Ik heb wat tabs gezocht, en ook daar word ik niet wijzer van. De een speelt het loopje, de ander de grondtonen. Same for covers...

Ik dacht een second opinion te halen bij jullie voordat ik een mailtje naar de coaches ga doen!

Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

D B A D B A D B A D B A GG BAD GG BAD.

Met wat improvisatie....die zou ik spelen...
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

het gaat duidelijk over die B-A die over D en daarna G gespeeld word: als ik naar het origineel luister hoor ik hem wel duidelijk maar ik weet niet 100% zeker dat het in de baslijn zit.
wat echter wel duidelijk is dat je die B-A duidelijk hoort, het is het melodisch gedeelte vd baslijn.

me dunkt dat als je die inbouwt in jouw versie vd baslijn, de criticasters meteen weer blij zullen kijken: ze horen wat ze verwachten en of dat nu bas is of wat anders, dat weten ze je beslist ook niet te vertellen.
sterker nog, met hún oren zijn ze er wss van overtuigd dat het de bas is maar jij en en ik voelen al beiden aan dat het mss een ander instrument of partij kan zijn.

whatever, taak nummer één van een bassist: give 'em what they want. ;)

hier een akoestische versie met de lijn zoals Gail Ann Dorsey en ik verwacht dat je hier wel wat inspiratie kunt vinden voor jouw versie.



en deze gast heeft zich vooral op de melodie in de "baslijn" gefocussed:

Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Hmmmm.... kan me weinig nummers voor de geest halen van Bowie waarin alleen maar 8sten gepompt worden. Als eens met een koptelefoon op geprobeerd, en dan in het refrein. Op Heroes 'synth' Brian Eno vrolijk mee, dat maak het niet gemakkelijker om goed te horen.

En dan is er nog deze interpretatie:

De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8232
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Bedankt voor de input!

Ik neig inderdaad, als ik een lijntje moest spelen, naar die B-A, maar als ik naar het origineel wat ik postte luister hoor ik die gewoon niet in de bas. Ik hoor hem blijven hangen op de D, en inderdaad niet persé 8sten, wat ghostnotes ertussen, maar geen loopje. Die hoor ik vooral in de gitaar. De "drone" van die D gaat gewoon door terwijl ik een gitaar dat loopje hoor spelen.

Die versie met GA Dorsey is superhandig, daar zal ik inspiratie uit halen! Thanks Nick.

Angelo, die zag ik inderdaad. Vind ik wel vergezocht! Maar handig om te bekijken.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Die drone is typisch zo'n Eno dingetje. Succes!
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

volgens mij komt deze het meest overeen met het origineel. (Gelukkig) niet alleen 8en pompen dus.
Angelo schreef:
En dan is er nog deze interpretatie:

Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8232
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Dát loopje is volgens mij een gitaar. Die drone is geen synth, je kan de aanslag horen...

Ik vind het apart. Ik ga op Gail Ann d'r partij breien! :D
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Die drone/hoge melodie (als dat is wat jullie bedoelen) is de gitaar van Robert Fripp die Eno door de effecten van zijn synth heeft gehaald. Geen Ebow zoals de meeste beweren.

Die partij van Gail lijkt ook niet op het origineel. Heel zeker ga je het nooit weten of dat loopje uit het origineel nu bas is of niet. (2e) Gitaar speelt een soort 8-en ritme begeleiding met akkoorden. Ik zou er gewoon zelf wat van maken, afhankelijk van de rest van het instrumentarium. Succes!

Hier nog een leuke versie die weer anders is:
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8232
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Met drone bedoel ik de lage tonen, die doorklinken. :)

Ik ga ermee naar de coaches. Het cijfer is gebaseerd op o.a. hoe goed ik de originele partij naspeel. Dan wil ik van hun weten wat zij vinden dat ik moet spelen. :dance:
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6115
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Bericht door LemmyNL »

basloze fret schreef:volgens mij komt deze het meest overeen met het origineel. (Gelukkig) niet alleen 8en pompen dus.
Angelo schreef:
En dan is er nog deze interpretatie:

Zou ik ook denken... op een paar details na zou ik er ook zoiets van maken. Deze gast speelt soms noten die ik een octaaf lager zou spelen. Volgens mij blijft 't vooral erg laag..
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

VanderVeen schreef:Ik ga ermee naar de coaches. Het cijfer is gebaseerd op o.a. hoe goed ik de originele partij naspeel. Dan wil ik van hun weten wat zij vinden dat ik moet spelen. :dance:
Afbeelding
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Het blíjft gewoon een kutnummer om te spelen. :D
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

idd, zeg dat ze naar de pomp kunnen lopen met dat k*t nummertje en doe een ander liedje......Seven Nation Army is bv een goeie. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Zombie !
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Plaats reactie