Speel je behalve basgitaar ook nog andere instrumenten

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 906
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: Speel je behalve basgitaar ook nog andere instrumenten

Bericht door evertalbers »

- Contrabas (maar wel met 'makkelijke' snaren)
- Babybass (salsa!)
- Gitaar
- Bluesharp
- Een beetje toetsen
- Accordeon, maar dat vind ik echt retemoeilijk
- Panfluit, niet eens onverdienstelijk maar je kunt er niks mee.

Het lijkt veel maar veel dingen kan ik nadrukkelijk *niet*:
- Percussie, lijkt zo makkelijk maar valt altijd weer tegen als je het toch probeert.
- Chromatische harmonica heb ik opgegeven. Echt vre-se-lijk moeilijk.
- Dwarsfluit lijkt me nog wel leuk om te proberen.
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2554
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Speel je behalve basgitaar ook nog andere instrumenten

Bericht door jorren »

- Basgitaar
- Elektrische/akoestische gitaar
- Contrabas
- Drums
- Percussie/slagwerk (zit toch wel verschil tussen)
- Piano en orgel
- Ukelele

ik ben zeer leergierig qua alle instrumenten, zo wil ik ooit trombone leren en accordeon! :D
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Speel je behalve basgitaar ook nog andere instrumenten

Bericht door Unlord »

MR. LEE schreef: 31 mar 2017, 10:09 ....nog een toevoeging/opmerking over repliek van Koen :

Jonge mensen kunnen nou eenmaal VEEL beter (en sneller) nieuwe dingen aanleren dan oudere mensen,
....ik zag dat bijv bij mijn eigen zoon .
Ik kocht een mooi gitaartje voor 'm en knapte een mooi Fender-combo'tje voor 'm op.
In een tijd van "ja-en-nee" zat ie al liedjes van de Eagles mee te spelen ,...en nog behoorlijk goed ook.

Helaas is de interesse en het doorzettings-vermogen bij de meeste jonge mensen zeer snel weg-gezakt tot "niveau 0".
( ...zo ook bij hem,.....zo jammer )

Oudere mensen leren VEEL langzamer dan jonge mensen , ....maar zijn wel veel meer gedreven om iets goed te leren en hebben veel meer doorzettings-vermogen.
Dat ouderen minder snel KUNNEN leren is inmiddels wetenschappelijk achterhaald. Het is precies andersom. Echter, omdat wij ouderen met 100.000 dingen tegelijk bezig zijn en kinderen nog maagdelijk in de wereld staan, zijn zij beter in focussen en dus de uitvoering. Maar als je je er toe zet als oudere, dan leer je zo'n kind er gigantisch uit.

Maar ja, wie neemt daar de moeite nog voor? :mrgreen:

Ik speel trouwens ukelele en keyboards ernaast. Althans, dat zijn mijn dingetjes 37.325 en 37.326.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Speel je behalve basgitaar ook nog andere instrumenten

Bericht door BassKees »

Ik speelde blokfluit, klarinet en een beetje saxofoon. Nu speel ik (naast basgitaar) contrabas, een klein beetje gitaar en een heel klein beetje piano. Drummen heb ik geprobeerd maar dat interesseert me niet voldoende om er de benodigde tijd in te steken.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Speel je behalve basgitaar ook nog andere instrumenten

Bericht door we tigers »

Ik speel fanatiek ukulele en samen met mijn vrouw maak ik onder mijn forumnaam We Tigers muziek. Combinaties ukuleles en glockenspiel met hier en daar uitstapjes naar BassVI en Vibrafoon. Over een maand spelen we in Engeland op het Grand Northern Ukulele Festival.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Speel je behalve basgitaar ook nog andere instrumenten

Bericht door didi »

Naast basgitaar speel ik een beetje piano. Akoestisch of electrisch ( Fender Rhodes ). En ik schijn vrij aardig te kunnen zingen (misschien kan ik dat zelfs wel beter dan bassen).
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Speel je behalve basgitaar ook nog andere instrumenten

Bericht door Erelid »

Unlord schreef: 03 apr 2017, 07:03 Dat ouderen minder snel KUNNEN leren is inmiddels wetenschappelijk achterhaald. Het is precies andersom. Echter, omdat wij ouderen met 100.000 dingen tegelijk bezig zijn en kinderen nog maagdelijk in de wereld staan, zijn zij beter in focussen en dus de uitvoering. Maar als je je er toe zet als oudere, dan leer je zo'n kind er gigantisch uit.

Maar ja, wie neemt daar de moeite nog voor? :mrgreen:
Nou nog de juiste methode voor :oudezak: ..

In 20 uur schijn je een eind te komen, als je je maar focust en op de goede manier de juiste (en niet de overbodige dingen) dingen leert. Ik teken er voor..

[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=5MgBikgcWnY&t=902s[/Youtube]
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Speel je behalve basgitaar ook nog andere instrumenten

Bericht door didi »

Ik geloof er niets van. Na enkele jaren les te hebben gegeven is het mij duidelijk dat jonge lieden veel snel leren, sneller spiergeheugen opbouwen, een beter geheugen hebben. Wie na z'n 25ste begint met musiceren zal niet snel meer in de top uitkomen ( en dan stel ik het nog ruim) . Je kunt dat maar beter accepteren en met je beperkingen je prioriteiten stellen. Ik zeg niet dat je dan niet meer met plezier kunt musiceren maar hoge verwachtingen hoef je dan niet meer te hebben. Als je ver wil komen moet je jong beginnen, het liefst vanaf een jaar of tien of zelfs eerder.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Speel je behalve basgitaar ook nog andere instrumenten

Bericht door Erelid »

Nee, de top ga je nooit meer halen natuurlijk maar dat hoeft ook helemaal niet. Die jonge gasten kunnen soms rustig 6 uur per dag oefenen en dan gaat het wel hard. Als ik dat ga doen, ik ben pas tegen de 50 met muziek maken begonnen, dan zou het ook veel beter gaan. Maar ik zal e nooit kunnen meten aan profs of mensen die hun hele leven al bezig zijn. Die achterstand hou je.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Speel je behalve basgitaar ook nog andere instrumenten

Bericht door didi »

Niet alleen de hoeveelheid tijd die je er in kunt steken maar het is ook daadwerkelijk dat je sneller leert en dat het beter beklijft als je jonger bent. Ik weet, dat is lastig te accepteren als je al wat ouder bent maar het is gewoon een feit. Ik merkte het ook bij mijn basleerlingen. Als je jong bent en je hebt ook nog eens echt talent en ook nog eens doorzettingvermogen dan kun je heel ver komen. Mis je een van de drie dan is het al een stuk moeilijker.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Speel je behalve basgitaar ook nog andere instrumenten

Bericht door Erelid »

Als je naar de top wilt moet je jong beginnen. Als je later begint omdat je er plezier aan beleeft is dat ook prima. Je zult je alleen niet meer volledig kunnen ontwikkelen. Dat is dan maar zo toch?
Jankelly
Berichten: 76
Lid geworden op: 29 jul 2017, 13:43

Re: Speel je behalve basgitaar ook nog andere instrumenten

Bericht door Jankelly »

Soms moeten Bassisten rijpen;
Ibanez SR 305 WB.
Custom made PB 50.
Yamaha 370FL
Squier paranormal jazz
Fender rumble 500 met Fender 2X8 V2.
Fender Rumble2X10.
Dynacord Bass King 1
Zoom B3 en B3N.
A lot of Sneakers &Coolcat jeans and Shirts
Bass_Bas
Berichten: 389
Lid geworden op: 04 apr 2011, 15:43

Re: Speel je behalve basgitaar ook nog andere instrumenten

Bericht door Bass_Bas »

Ik ben begonnen op saxofoon en kan dat nog steeds goed (noten lezen en alles) - het is als fietsen, je verleert het niet meer. Maar omdat ik dat niet in een band speel, kom ik er niet meer toe; het ding staat al jaren in de berging (de laatste 15 jaar alleen tevoorschijn gehaald bij gelegenheidsbandje t.b.v. afscheid collega).
Sandberg California PM Supreme
Eden WT-400 The Traveler Plus
Eden D410XLT
Eden D210T
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8205
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Speel je behalve basgitaar ook nog andere instrumenten

Bericht door Mach1 »

Van mijn 8ste tot en met 14de jaar kerkorgel gedaan. Toen ik naar het conservatorium mocht ben ik met bassen begonnen. Orgel ben ik aardig verleerd. Verder wat zanglessen gehad om fatsoenlijk backings te kunnen doen.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Plaats reactie