Hoe noteren jullie nummers?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
janbasmanjan

Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door janbasmanjan » 17 feb 2016, 18:00

Ik schrijf de de toonsoort op de set lijst,voor de rest alles uit het hoofd.
En soms het intro.
Squier Jaguar Shortscale
Cort Curbow FL.
Gretsch electromatic
Fender Rumble 500 met Genz benz focus 2X10,
Tc Corona,ELH Metaphors,Digi Bass synth wa, Ibanez PH 7,Boss O C 3, Pedaltrain nano.
A lot of Sneakers :D

MR. LEE

Re: Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door MR. LEE » 05 okt 2017, 12:50

zo doe ik dat ook :oops:
Dubbele agenda's ,...ik vermoed dat die ergens in de reclame aangeboden worden...

Wiro

Bericht door Wiro » 01 dec 2017, 22:39

Het hele repertoire kreeg ik in een map aangereikt door de bandleider die ze uit een krat haalde.
De stukken waar geen akkoorden bij staan zijn voor mij nog lastig. Deze vul ik aan vanaf de gitaar- en piano-bladen om het zo nu en dan onvermijdelijke noten lezen te minimaliseren.

AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Wiro op 08 dec 2017, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

BassKees

Bericht door BassKees » 01 dec 2017, 22:51

Veel plezier en succes bij de big band Wiro! Als ik die partij zo zie is het inderdaad behoorlijk pittig als je het lezen nog niet helemaal onder de knie hebt.

Monkey

Bericht door Monkey » 01 dec 2017, 23:16

Behoorlijk pittig? Dat lijkt wel steno! Knap hoor als je dat kan ontcijferen..
Shiiiiiit...

een website

didi

Bericht door didi » 02 dec 2017, 14:55

Het is best te doen, zeker als de akkoorden er ook boven staan. De meeste noten staan ook in die akkoorden. Het is wel altijd opletten met die voortekens. In as zijn het meteen wel vier mollen waar je rekening mee moet houden en in des zelfs vijf.
Echt vlot lezen kan ik zelf ook niet maar met akkoorden erboven kom ik al snel een heel eind. Het is best de moeite waard om er een tijdje op te oefenen. Pak een realbook voor bass en gewoon beginnen.
Ik heb zelf ook veel gehad aan die tracks van Aebersold. Daar zitten de partituren in pdf bij.

Wiro

Bericht door Wiro » 02 dec 2017, 17:26

Ach ja, als je 't eenmaal doorhebt is noten lezen heel simpel recht-toe-rechtaan. Veel makkelijker te leren dan wat voor andere taal dan ook. Maar misschien heb ik makkelijk praten aangezien ik het geleerd heb tijdens de blokfluitlessen toen ik acht en negen jaar jong was. Het mooie is dat deze taal en schrijfwijze internationaal, ja zelfs in Japan op exact dezelfde manier gebezigd wordt. Je hebt niet eens een cursus of een tolk nodig als je over de grens gaat. 't Enige lastige om onder de knie te krijgen is de snelheid wanneer je het stuk in het juiste tempo moet spelen. Hier ga ik nog vaak de mist in. Volgens mij is dit een kwestie van uren maken om het uit het hoofd en in de vingers te krijgen.

Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: Om muziek te noteren is een internationale taal bedacht en zo noteer je het dan ook. Althans als de arrangementen heel minutieus spel vereisen. En indien het minder nauw komt of wanneer je een goed geheugen hebt dan heb je misschien genoeg aan een kladje met akkoorden.

http://www.tipbook.com/index.php?lang=nl&Itemid=541
Laatst gewijzigd door Wiro op 08 dec 2017, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

jorren1008

Bericht door jorren1008 » 03 dec 2017, 15:56

iRealpro
Binnen de definitie van een probleem is een probleem per definitie onoplosbaar.

Notreble schreef:Toch blijft "Een kind kan de bas doen" een legendarische uitspraak. 8)

Plaats reactie