Hoe noteren jullie nummers?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
janbasmanjan
Berichten: 427
Lid geworden op: 05 okt 2008, 11:14

Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door janbasmanjan »

Ik schrijf de de toonsoort op de set lijst,voor de rest alles uit het hoofd.
En soms het intro.
Squier Jaguar Shortscale
Cort Curbow FL.
Gretsch electromatic
Fender Rumble 500 met Genz benz focus 2X10,
Tc Corona,ELH Metaphors,Digi Bass synth wa, Ibanez PH 7,Boss O C 3, Pedaltrain nano.
A lot of Sneakers :D
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door MR. LEE »

zo doe ik dat ook :oops:
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Re: Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door Wiro »

Het hele repertoire kreeg ik in een map aangereikt door de bandleider die ze uit een krat haalde.
De stukken waar geen akkoorden bij staan zijn voor mij nog lastig. Deze vul ik aan vanaf de gitaar- en piano-bladen om het zo nu en dan onvermijdelijke noten lezen te minimaliseren.

AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Wiro op 08 dec 2017, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door BassKees »

Veel plezier en succes bij de big band Wiro! Als ik die partij zo zie is het inderdaad behoorlijk pittig als je het lezen nog niet helemaal onder de knie hebt.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5524
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door Herman »

Behoorlijk pittig? Dat lijkt wel steno! Knap hoor als je dat kan ontcijferen..
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door didi »

Het is best te doen, zeker als de akkoorden er ook boven staan. De meeste noten staan ook in die akkoorden. Het is wel altijd opletten met die voortekens. In as zijn het meteen wel vier mollen waar je rekening mee moet houden en in des zelfs vijf.
Echt vlot lezen kan ik zelf ook niet maar met akkoorden erboven kom ik al snel een heel eind. Het is best de moeite waard om er een tijdje op te oefenen. Pak een realbook voor bass en gewoon beginnen.
Ik heb zelf ook veel gehad aan die tracks van Aebersold. Daar zitten de partituren in pdf bij.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Re: Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door Wiro »

Ach ja, als je 't eenmaal doorhebt is noten lezen heel simpel recht-toe-rechtaan. Veel makkelijker te leren dan wat voor andere taal dan ook. Maar misschien heb ik makkelijk praten aangezien ik het geleerd heb tijdens de blokfluitlessen toen ik acht en negen jaar jong was. Het mooie is dat deze taal en schrijfwijze internationaal, ja zelfs in Japan op exact dezelfde manier gebezigd wordt. Je hebt niet eens een cursus of een tolk nodig als je over de grens gaat. 't Enige lastige om onder de knie te krijgen is de snelheid wanneer je het stuk in het juiste tempo moet spelen. Hier ga ik nog vaak de mist in. Volgens mij is dit een kwestie van uren maken om het uit het hoofd en in de vingers te krijgen.

Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: Om muziek te noteren is een internationale taal bedacht en zo noteer je het dan ook. Althans als de arrangementen heel minutieus spel vereisen. En indien het minder nauw komt of wanneer je een goed geheugen hebt dan heb je misschien genoeg aan een kladje met akkoorden.

https://www.tipbook.com/index.php?lang=nl&Itemid=541
Laatst gewijzigd door Wiro op 08 dec 2017, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2554
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door jorren »

iRealpro
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door MR. LEE »

Wiro schreef: 01 dec 2017, 21:39 Het hele repertoire kreeg ik in een map aangereikt door de bandleider die ze uit een krat haalde.
De stukken waar geen akkoorden bij staan zijn voor mij nog lastig. Deze vul ik aan vanaf de gitaar- en piano-bladen om het zo nu en dan onvermijdelijke noten lezen te minimaliseren.

AfbeeldingAfbeelding
Tjeetje Wiro !..... nou , respect voor je hoor :worship: , moeilijk nummer zeg !

ik kan dat echt niet hoor :(
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door BassAgent »

Jaaa heel fijn stuk om te spelen! 1 van de eerste nummers die ik met m'n jeugdbigband speelde, 15 jaar geleden. Ander arrangement, dat wel, en ik ben dan ook meteen zo'n nerd die de boel precies wil spelen zoals de plaat ;)

Over de vraag van 't topic: hangt er vanaf voor wie het is en wat het doel is. Als ik bij een coverband moet invallen en zelf 40 nummers moet uitzoeken probeer ik het in akkoorden op te schrijven en alleen hele specifieke breaks of grooves in noten uit te schrijven. Dan krijg je dus zoiets:
Afbeelding

Als ik heel exact een plaat moet (of wil) naspelen schrijf ik het meestal helemaal, noot voor noot uit zonder de akkoorden erbij. Zoiets bijvoorbeeld:
Afbeelding

Voor leerlingen zet ik er meestal de tabs nog wel bij:
Afbeelding

En als ik voor invallers bij m'n coverband sheets maak probeer ik ze redelijk algemeen te houden maar wel zodanig dat de bassist in kwestie speelt wat er van hem/haar verwacht wordt:
Afbeelding
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Re:

Bericht door Angelo »

Green Goblin schreef: 06 jul 2015, 16:40 Ik noteer de akkoorden met maatstrepen er tussen, en dan vaak daar achter een klein stukje tekst om aan te geven waar ik zit.

Zo dus:

| A# A# E F | A# E E E | F F# G G |

Meestal hou ik het wel bij de grondtonen trouwens...
Dat, aangevuld met hier en daar een aantekening waar een loopje of een melodielijntje zit - alleen grondtonen is te beperkt.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door MR. LEE »

alleen grond tonen ? :roll:
Bijlagen
tuingrond1234.jpg
tuingrond1234.jpg (21.88 KiB) 6073 keer bekeken
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Re: Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door Marcus62 »

Setlijst met toonsoort en bij oefenen van nieuwe nummers akkoordenschema bij tekst
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door JohandeJong »

Als ik het akkoordenschema maar zie dan kom ik een heel eind.
Ik haal bijna alles uit de Real books. De melodielijn en de daarbij horende akkoorden lees ik daar uit. Als er ook nog een baslijn bij uitgeschreven staat is dat natuurlijk helemaal prettig.
De laatste methode van BassAgent vind ik wel heel mooi. Een akkoordenschema met als het nodig is een basloopje uitgeschreven. Perfect.
Toch zie ik het liefst ook de melodielijn uitgeschreven. De TAB manier heb ik nog niet aan kunnen wennen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Plaats reactie