Hoe noteren jullie nummers?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Tobias
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 jun 2007, 17:53

Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door Tobias »

Hoi allemaal,

De laatste tijd doe ik steeds meer invalklussen, en dat betekend dus in redelijk korte termijn een groot aantal nummers instuderen. 30+ nummers in twee weken in mijn hoofd stampen zit er niet in, dus schrijf ik veel op. Ik ben echter nog wat op zoek naar de - voor mij - meest efficiente manier van noteren.
Daarom vraag ik me af, hoe doen jullie dat?
Knutselbassen, knutselversterkers en knutselcabinetjes
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Wat ik voor mijzelf het makkelijkst vind, is de tekst uitprinten van het betreffende nummer, en boven iedere zin het akkoord opschrijven (is voor mijzelf voornamelijk handig omdat ik ook de tweede stem doe). Dan heb je in ieder geval de basis; timing hoor je vanzelf wel en loopjes prop ik er ook wel in waar nodig.
Door thuis de hele tekst mee te zingen, onthoud ik ook automatisch (en makkelijker) het akkoordenschema.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik mag zeggen dat ik nogal gezegend ben met een goed geheugen dus het is vaak een combinatie van zeer chaotische info die ik zelf noteer en mijn geheugen.
Soms laat ik het nummer lopen en schrijf ik de akkoorden op terwijl ik gelijkertijd met mijn linkerhand de grondnoten zoek, soms heb ik zelfs geen maatstrepen nodig (wanneer er één akkoord per maat is, vind ik het al de moeite niet om nadien nog strepen te trekken).
Meeste popmuziek is vaak toch vrij eenvoudig en op de tijd dat ik het meer gedetailleerd wil neerschrijven merk ik dat ik het eigenlijk al onthouden heb en bespaar ik me de moeite...Een boogje, een blokje, een woordje dat me triggert (vorige week schreef ik nog "The Ronettes" boven een bepaalde passage omdat de ritmiek van "Be my baby" was.
Weinigen anderen geraken er wijs uit maar voor mij werkt het...
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

dito.

het duurt veel langer om een nummer uit te schrijven dan het uit te zoeken dus daar ben ik al snel mee opgehouden en ik doe tegenwoordig alles uit mn hoofd, heb ondertussen wel een gigantisch repertoire opgebouwd van nummers die ik zo mee kan spelen, maar soms moet ik wel een bepaalde cue of lijntje noteren en dat doe ik dan ook op mn eigen manier, net als WB.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Ik noteer de akkoorden met maatstrepen er tussen, en dan vaak daar achter een klein stukje tekst om aan te geven waar ik zit.

Zo dus:

| A# A# E F | A# E E E | F F# G G |

Meestal hou ik het wel bij de grondtonen trouwens...
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Tot afgrijzen van bepaalde gitaristen noteer ik zelfs vaak niet eens of het mineur of majeur is :-)
Ik vind dat je dat op één of andere manier "aanvoelt"
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Ik speel grondtonen en kwinten, mineur of majeur, het is me om het even ;-)
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Oprecht? Dat zou mij nóóit lukken, hahaha! :lol:
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Soms een primtje van de tekst met rechts wat loopjes en accenten op een stukje hals getekend( 1 - 2 2 - 4 pijl is slide naar ..)
Soms Alleen de grondtonen in letters boven de tekst.
Soms toevoegingen als POM - POMPOM. tadoeda

Altijd:
Wie begint de intro en waar ik?
Waar zit de solo en op hoeveel rondjes op verse of chorus?
Waar en hoe is het slot?

altijd een potloodje bij de repetitie voor :Wat spreken wij af? Hoe doen wij dit?

Het is niet om aan te zien en werkt alleen als ik na het uitzoeken het nr er zo in stamp. Als ik het na het noteren wegleg, ben ik de keer erop mijn eigen draad kwijt :facepalm:
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Tobias schreef: Ik ben echter nog wat op zoek naar de - voor mij - meest efficiente manier van noteren.
Het meest efficiënt is voor iedereen uiteraard anders, maar in algemene zin lijkt me gewoon het akkoordenschema noteren het meest efficiënt. Precies hoeveel maten een akkoord duurt etc. Met daarbij het vormschema; couplet, refrein, bridge (of A B C etc.). Eventueel kun je er nog essentiële basloopjes bijschrijven of de globale ritmiek of specifieke accenten. Zo heb je er later ook nog wat aan als je het nummer over twee jaar weer eens moet spelen. En zo kun je de schema's ook eventueel uitwisselen met andere bandleden, en andersom ook (toetsenisten zijn over het algemeen vrij precies in die dingen en aan hun kun je vaak de schema's ook vragen, als je zelf te lui bent :D )
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

't Hangt ervan af wat er van me verwacht wordt.
Mobiel akoestisch trio: Contrabas, gitaar en snare/tamboerijn/koebel en alledrie zang met repertoire vanaf de jaren "20 tot nu. Vanwege de kleine bezetting moesten we alledrie de partijen aanpassen om het compleet te laten klinken. Ik studeerde 10 nummers per week in en schreef de akkoorden op. Tijdens het spelen werd de volgorde van couplet-refrein-solo regelmatig aangepast en ook de lengte van de nummers. Als het publiek eenmaal op de dansvloer staat mag je ze niet in de steek laten. Na 10 optredens had ik nauwelijks meer papier nodig.

In een coverband met complete bezetting wordt van me verwacht dat ik het orgineel redelijk benader inclusief alle details en raffinement. Aanvankelijk had ik hiervoor een spreadsheet met van elk nummer in welke maat in te vallen, de beginbasriedel, de toonsoort en hier en daar wat lastige akkoord-sequences en loopjes. Maar deze band had geen onderbrekingen tussen de nummers wat dit spiekbriefje nagenoeg onbruikbaar maakte. Daarbij komt de vreselijke belichting op de podia. Moet een komisch aanschouwen zijn geweest die belegen bassist met z'n bril op 't puntje van de neus voorovergebogen turend naar ...
Het maken van zo'n overzicht kost veel tijd. Toen ik deze tijd ging investeren in het uitvogelen van de makkelijkste posities merkte ik dat dit veel meer opleverde. Bovendien krijg je zo meer zicht op de structuur van een nummer waardoor je meer grip krijgt op de toonsoort(wisselingen). En door te blijven herhalen, met name de lastige passages, frees je het in je geheugen. Dit leverde veel betere resultaten op. Nu speel ik alles uit m'n hoofd (en vingers) hetgeen ook de souplesse ten goede komt.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Wiro schreef:Toen ik deze tijd ging investeren in het uitvogelen van de makkelijkste posities merkte ik dat dit veel meer opleverde. Bovendien krijg je zo meer zicht op de structuur van een nummer waardoor je meer grip krijgt op de toonsoort(wisselingen).
Wat bedoel je precies met "het uitvogelen van de makkelijkste posities" ?
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Je kunt de meeste muziek in verschillende posities op de hals spelen. Als je kiest voor posities waarbij je zo min mogelijk over de hals hoeft te vliegen kun je de meeste muziek vaak simpeler spelen en hoef je minder posities te onthouden. Dat was voor mij ook wel een openbaring. Techniek werd er ook een stuk beter door.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Hoe noteren jullie nummers?

Bericht door Wiro »

P'cies. Een aardige oefening in deze is: Neem een riedel die je goed kent en ga deze op zoveel mogelijk verschillende posities spelen. Waarbij je dus niet alleen de beginnoot vanaf een andere snaar pakt, maar ook de momenten van overspringen naar een andere snaar anders kiest. En vergeet hierbij de losse snaren niet. Deze kun je goed gebruiken om soepel van positie te wisselen. Maar nu dwaal ik af ...
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Duidelijk !
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Plaats reactie