Staande spelen en de snaren zien?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Staande spelen en de snaren zien?

Bericht door vetdieplaagwarm »

Hoi allemaal,

Vaak zie ik mensen kijken naar de hals van hun bas als ze spelen. Persoonlijk heb ik niet zo'n voordelig zicht op de hals als ik sta omdat ik er van boven op kijk. Tenzij ik mijn nek rek. Daar heb ik soms last van namelijk. Ik ben er benieuwd naar hoe dat voor jullie is.

Zittend is het nét anders; je kunt dan de bas iets naar boven kantelen of zelf iets voorover gaan zitten. Als je allebei doet kom je al gauw een heel eind. Je kunt dan de fretboard zien en hoe het in vakjes wordt gedeeld door de snaren. Je hebt dan veel meer visuele steun. Ik ben nét begonnen met spelen dus die visuele steun nog erg nodig. Je wilt het liefst geen verschil tussen staande of zittend, maar goed, je moet ergens beginnen toch?

ben benieuwd...
Martin
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Staande spelen en de snaren zien?

Bericht door MR. LEE »

Als je net bent begonnen om op 't bomhout te gaan spelen ,...dan is wat eenvoudiger om je bas wat hoger te dragen , c.q. de draagband wat korter in te stellen , zodat je rechter arm een haakse positie aanneemt.
Je krijgt op die manier wat beter zicht op de hals.
( vooral mensen die altijd goed hun bordje leeg eten :D hebben dan beter zicht op de toets )

Als de routine mettertijd toeneemt laat je vanzelf de bas geleidelijk aan wel weer zakken . :wink:

Succes en volhouden ! :wink:
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Staande spelen en de snaren zien?

Bericht door padawatje »

Inderdaad, mijn bas hangt ook vrij hoog. Bijna net zo hoog dan wanneer ik zit, om net dezelfde reden.
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Staande spelen en de snaren zien?

Bericht door Asat77 »

Staand voor de spiegel is ook een optie. Je kunt dan je algehele houding goed checken/controleren en zien wat je speelt.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Staande spelen en de snaren zien?

Bericht door MR. LEE »

Asat77 schreef:Staand voor de spiegel is ook een optie. Je kunt dan je algehele houding goed checken/controleren en zien wat je speelt.
werkt wel bij de meer geroutineerden , maar voor beginners niet vanwege " het in spiegebeeld zijnde aangezicht op de toets".
Hij wil gewoon van bovenaf kijken wat ie doet ( zoals iedereen dat in den beginne gedaan heeft ) :wink:
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Staande spelen en de snaren zien?

Bericht door dr. Bassvibes »

padawatje schreef:Inderdaad, mijn bas hangt ook vrij hoog. Bijna net zo hoog dan wanneer ik zit, om net dezelfde reden.
Zo hoort het volgens het boekje ook volgens mij... Heb zelf mijn bas ook ongeveer op die hoogte hangen, voor mij het meest comfortabel. :)
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Staande spelen en de snaren zien?

Bericht door BassKees »

Gewoon veel bier drinken, dan kantelt de bas vanzelf (mits voldoende hoog gedragen) :D
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Staande spelen en de snaren zien?

Bericht door Hagen »

Ik zie mezelf nu op filmpjes van een repetitie nog steeds voorover staan. Sinds kort repeteer ik de nummers die ik al ken, door ze staand te spelen, zonder te kijken. Alleen de lastige passages of grote stappen kijk ik dan nog even. Dat gaat steeds beter.
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Staande spelen en de snaren zien?

Bericht door vetdieplaagwarm »

Sorry voor mijn wat late reactie...

Ik draag de bas al hoog. Daar zorg ik wel voor. Alhoewel hij de neiging heeft te willen zakken met de hals. Maar goed, ik hang hem steeds weer omhoog. Zou de balans wel wat willen aanpassen met het ophangpunt aan de onderkant van de bas evt. als dat zin zou hebben.

Gebruiken jullie de stipjes op de bovenkant van hals tijdens het spelen? Voor mij zijn die geloof ik niet echt een meerwaarde. Ik wil vooral visuele steun van de vakjes die je door de snaren krijgt, zeg maar. En zien waar de snaren zitten.

Maar ik begrijp dat het voor de meeste bassisten lastig is om de hals goed te zien dus. Tja, een beetje onhandig is het wel ;). Lekker dan...
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Staande spelen en de snaren zien?

Bericht door dr. Bassvibes »

Hoe lang speel je al bas?

Die visuele feedback is iets dat je minder en minder nodig gaat hebben naarmate je vertrouwder raakt het met het instrument. Zelf heb ik nooit problemen gehad met staand spelen. Die puntjes op de bovenkant van de hals laten toch net zo goed zien waar je zit? Je snaren moet je blind kunnen vinden zodra je een referentiepunt hebt, tenzij je nog niet zo lang speelt natuurlijk. :)
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Staande spelen en de snaren zien?

Bericht door padawatje »

Het klopt dat je naarmate je meer ervaring krijgt, je veel minder naar je fretboard gaat moeten kijken. Maar als ik dan toch eens een blik op mijn snaren werp, heb ik daar weinig moeite mee. Dus ik vind het vreemd als dat bij jou niet het geval is.
Ik heb ergens een wazige foto gevonden van mezelf op een podium : https://www.stedelijkonderwijs.be/sites ... k=f8yyd2II. Je kan misschien eens vergelijken met hoe je zelf je bas vast houdt ?
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Staande spelen en de snaren zien?

Bericht door Stinky »

sowieso, wat iedereen weer totaal vergeet en onderschat is dat je houding sterk veranderd als je op je hals blijft kijken...

je elleboog van je fret arm steekt dan achter je lichaam uit waardoor je linkerpols een te sterke hoek gaat maken.
je bas zal tov je lichaam ook teveel parallel met de voorkant van je borst hangen terwijl je eigenlijk juist wil dat de bas in een hoek tov je lichaam hangt wat de ergonomie bevordert en je polsen en armen minder zal belasten doordat ze naar voren getrokken worden en de hoek kleiner wordt
en als je je bas te hoog hangt, ontstaat er juist een probleem met je rechterpols die zich dan in een te sterke hoek gaat wringen en rsi probs kan veroorzaken.

qua houding leer je je dus een hoop foute en vooral later erg vervelende gewoontes aan als je maar op je hals blijft kijken.

de Dr heeft gelijk: maar meer gebruik van de positiestippen ad zijkant van je hals en leer wat positiespel inhoudt zodat je zsm kunt ophouden met telkens op je toets te willen kijken.
het zal je geen windeieren leggen... ;)
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Staande spelen en de snaren zien?

Bericht door dr. Bassvibes »

Kijk aan, input van de echte basdocent. Daar kunnen we wat mee. :D

Wat is volgens jou dan een goede hoogte? Zelfde hoogte als zittend spelen? Hoger? Lager? :)
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Staande spelen en de snaren zien?

Bericht door Stinky »

Als ik zit dan draag ik een andere, kortere riem of ik draag geen riem.
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Staande spelen en de snaren zien?

Bericht door vetdieplaagwarm »

Stinky schreef:...
de Dr heeft gelijk: maar meer gebruik van de positiestippen ad zijkant van je hals en leer wat positiespel inhoudt zodat je zsm kunt ophouden met telkens op je toets te willen kijken.
het zal je geen windeieren leggen... ;)
Klinkt als een goed advies wat je zegt. Wat bedoel je precies met positiespel?

btw.: ik speel sinds 2 weken. Zo kort dus nog. Maar het begint in mijn vingers te zitten. Gaat de goeie kant op
Plaats reactie