Beste "muting systeem" om te leren

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Beste "muting systeem" om te leren

Bericht door vetdieplaagwarm »

Met met mijn muting-techniek loop ik er tegenaan dat het moeilijk word om keuzes te maken. Wie zou mij hier mee kunnen helpen. Ik begin nét met spelen dus ik kan mezelf nog van alles aanleren zonder dat ik oude methodes hoef af te leren. Er lijken zoveel verschillende manieren te zijn om snaren te muten dat ik niet meer weet welke nou het handigst of meest veelzijdig is.

Ik zou het erg fijn vinden als er iemand is die wat licht kan laten schijnen op de keuzes/wegen die je kunt bewandelen als je mooi clean wilt leren spelen. Het meest fantastische zou ik vinden als iemand de keuzes van de verschillende "wegen" zou kunnen simplificeren. Dus bijv: de ene methode is handiger voor mensen die meer van dit of dat houden en de andere methode is geschikter voor mensen die moeite hebben met zus of zo. Ik zeg maar wat... Valt daar iets over te zeggen? Een echt makkelijke vraag zal het niet zijn denk ik. Vooral omdat het, voor alles, een voorkeur is vaak zijn er ook nog hybride manieren te bedenken... Maar goed, wat zijn jullie ideeen hierover?


Dit is wat ik zelf aan technieken tegen kwam:
muting met de wijsvinger van de frethand (plat leggen)
muting door de vingers van de frethand op de snaren te houden i.p.v. vinger(s) helemaal eraf halen na de noot
muting met de plucking vingers
muting met de duim (floating thumb technique)
muting met zoveel mogelijk vrije vingers van de frethand (bijv de ringvinger en pink wanneer je die vrij hebt, d.w.z. geen snaren ermee in hoeft te drukken)
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Beste "muting systeem" om te leren

Bericht door Stinky »

goed dempen is een combi van bijna al die technieken, al naar gelang de partij die je speelt.

en jij moet gewoon maar eens les gaan nemen. ;)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Beste "muting systeem" om te leren

Bericht door Rieno »

:stupid:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Beste "muting systeem" om te leren

Bericht door vetdieplaagwarm »

Gelukkig heb ik gewoon les (direct begonnen, niet eerst zelf zitten pielen). Wel een beetje gitaar gespeeld, maar toen geen les gehad. Het leek mij eigenlijk wel een leuk topic. Misschien had ik het moeten noemen: "hoe mute jij het het meeste" of zo. Sorry hoor.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Beste "muting systeem" om te leren

Bericht door Rieno »

Haha, zo is het niet bedoeld natuurlijk. Maar er is niet een enkele waarheid als het op dempen aankomt, zoals Stinky al zegt :D
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Beste "muting systeem" om te leren

Bericht door vetdieplaagwarm »

...nee tuurlijk is er niet één methode. Het is duidelijk iets waarbij je doet wat je kunt en wat je ligt...

Hahaha, moet maar n's les gaan nemen ;)

Ergens toch nog de hoop dat er iemand gaat zeggen dat hij/zij alles mute met een fantastisch systeempje of zo...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Beste "muting systeem" om te leren

Bericht door Rieno »

Nee, maar wat ik bedoel is juist dat je je zoveel mogelijk manieren aan moet leren :D 'Floating thumb' is een prachtige techniek, maar soms in je spel even niet toe te passen. Korte noten kun je vaak dempen met je hand waar je mee fret, maar soms heb je daar je andere hand voor nodig. Hoe meer manieren van dempen je kunt gebruiken, hoe veelzijdiger en vooral 'netter' je kunt spelen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Beste "muting systeem" om te leren

Bericht door basloze fret »

Er is niet 1 beste manier. Het is zeer persoonsgebonden.

Floating thumb werkt met name goede bij 5 of 6-snarige bassen. Dan kom je met de normale rechterhand mute techniek (duim op de E snaar) niet helemaal weg omdat je E (en A) gaat meeklinken als je de duim alleen op de B snaar zet. Een soort hybride manier werkt wel; je zet je duim tussen de B en E snaar waardoor je ze allebei tegelijk dempt. De hoge snaren demp je meestal automatisch links. Er zijn er ook (zoals Gary Willis) die de G snaar met rechts dempen, maar zelf vind ik dat onhandig en ten koste gaan van de vrijheid van mijn rechterhand.

Zelf vind ik de floating techniek ook niet zo handig, dus kies ik eerder voor die hybride techniek. Op 4 snaar is die floating thumb ook niet perse nodig.
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Beste "muting systeem" om te leren

Bericht door Lacertus »

Palm muting niet vergeten
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Beste "muting systeem" om te leren

Bericht door vetdieplaagwarm »

Ik wist niet dat de floating thumb tec vooral voor meersnarige bassen handig is. Maar goed om te weten!

..de G-snaar met rechts dempen voelde heel vreemd aan voor mij ook. Ik ga het even proberen nog...

Ja inderdaad zeg: Palm muting... Die gebruik ik nu eigenlijk nog niet. Alleen als ik mijn duim gebruik om aan te slaan voor sommige reggae.

Nét geleerd mijn duim op het element te locken. Nu aanleren dat ik zoveel mogelijk mijn duim kan gebruiken op de E of A snaar wanneer mogelijk.

En dan nog open snaren leren muten. Ook maar meteen oppakken... Ken hut er lekker van het begin af aan in slijten....
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Beste "muting systeem" om te leren

Bericht door dr. Bassvibes »

vetdieplaagwarm schreef:Nét geleerd mijn duim op het element te locken. Nu aanleren dat ik zoveel mogelijk mijn duim kan gebruiken op de E of A snaar wanneer mogelijk.
Dat is al een ontzettend goede techniek, daar demp je een groot deel van ongewenste geluiden mee. Je duim domweg op het element laten staan is niet handig, al helemaal niet wanneer je op verschillende plekken wil gaan aanslaan. :)
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Beste "muting systeem" om te leren

Bericht door vetdieplaagwarm »

dr. Bassvibes schreef:
vetdieplaagwarm schreef:Nét geleerd mijn duim op het element te locken. Nu aanleren dat ik zoveel mogelijk mijn duim kan gebruiken op de E of A snaar wanneer mogelijk.
Dat is al een ontzettend goede techniek, daar demp je een groot deel van ongewenste geluiden mee. Je duim domweg op het element laten staan is niet handig, al helemaal niet wanneer je op verschillende plekken wil gaan aanslaan. :)
Die techniek voelt ook vrij natuurlijk aan voor mij dus dat is wel prettig. Als ik zó speel kruipen mijn vingers naar de hogere snaren toe. Als ik mijn duim lock (helemaal als ik hem bovenop het element zet, wat ik eerst deed) dan moet ik scharnieren i.p.v. kruipen met mijn hand om de hogere snaren te bereiken. Ik ben erg benieuwd wat ik uiteindelijk het fijnste vind... Leuk hoor allemaal..
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Beste "muting systeem" om te leren

Bericht door nangyala »

Een ieder die wat verder is met het bassen zal je geen bepaalde techniek aanraden, ik zou je niet eens kunnen vertellen welke techniek ik het liefst gebruik.
Op een gegeven moment gaat het als vanzelf en wordt het je eigen.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
vetdieplaagwarm
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 jan 2016, 13:57

Beste "muting systeem" om te leren

Bericht door vetdieplaagwarm »

nangyala schreef:Een ieder die wat verder is met het bassen zal je geen bepaalde techniek aanraden, ik zou je niet eens kunnen vertellen welke techniek ik het liefst gebruik.
Op een gegeven moment gaat het als vanzelf en wordt het je eigen.
Ja dat merk ik ook :)

Het is ook maar goed denk ik omdat je er anders voor kunt zorgen dat iemand krampachtig gaat doen wat hem/haar verteld wordt. Misschien ontneem je iemand (door te vertellen hoe het precies zou moeten) zelfs wel de kans om te ontdekken hoe hij het lekkerst/liefst/meest ontspannen speelt. De formulering van mijn vraag klopte niet... Maar het heeft me wél geholpen wat beter naar de verschillende muting mogelijkheden te kijken..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Beste "muting systeem" om te leren

Bericht door Rieno »

Interessant kijkvoer:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie