Mineur en Majeur Pitch shifting

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1207
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Mineur en Majeur Pitch shifting

Bericht door anavrin »

Ik twijfel of dit in het effecten-topic hoort of in het Theorie-topic, dus indien fout, dan graag verplaatsen.

Ik heb GAS voor de EHX Pitch Fork en op hun site staat:
An 11-position Shift switch selects the maximum transposition interval ranging from D (Detune), a shift of 17 cents, through Minor 2nd, Major 2nd, Major 3rd, Perfect 4th, Perfect 5th, Major 6th, Minor 7th, 1 Octave, 2 Octaves and 3 Octaves.


Nou speel ik al ruim 20 jaar bas, maar in dit soort dingen heb ik me nooit verdiept. Majeur en Mineur akkoorden ken ik wel van de gitaar, maar hoeveel vakjes ik moet opschuiven om een minor 2nd te spelen??? Nu heb ik dus wel een poging gedaan om dit uit te zoeken, maar na diverse sites te hebben gecheckt, snap ik het nog steeds niet. :(

Als mijn bas standaard gestemd is EADG, wat doen dan de verschillende settings met de open E-klank?
Up-tuning
Minor 2nd > F?
Major 2nd > F#?
Major 3rd > G#?
Perfect 4th >
Perfect 5th >
Major 6th >
Minor 7th >

Down-tuning:
Minor 2nd > D#?
Major 2nd > D?
Major 3rd > C?
Perfect 4th >
Perfect 5th >
Major 6th >
Minor 7th >

Kan iemand dit lijstje (de dikgedrukte tonen zijn een gokje) aanvullen/corrigeren? Ook zou ik het handig vinden om een simpele uitleg te krijgen (of een linkje naar een site), want na 20 jaar wordt het toch wel tijd om ook iets aan mijn theorie te doen... :oudezak:

Ik had deze site al bekeken en dat was voor mij nog wel de duidelijkste uitleg (dat een Major 2nd 2 halve stappen is, snapte ik nog, maar dat dan een Major 3rd 4 halve stappen is, toen was ik het kwijt...):
https://www.musictheory.net/lessons/31

Bij voorbaat dank voor de reacties.
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1207
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Mineur en Majeur Pitch shifting

Bericht door anavrin »

Ik heb misschien al wel een verduidelijking gevonden:
https://www.musictheory.net/lessons/30
Toch ontvang ik graag een bas-gerelateerde uitleg, want een piano en noten zeggen me toch minder dan een bas en tabulatuur :mrgreen:
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Mineur en Majeur Pitch shifting

Bericht door Green Goblin »

Up-tuning
Minor 2nd > F
Major 2nd > F#
Major 3rd > G#
Perfect 4th > A
Perfect 5th > B
Major 6th > C#
Minor 7th > D

Voor Major/Perfect pak je de noten uit een E Majeur-akkoord, dus E F# G# A B C# D# (1,2,3,4,5,6,7)
Voor minor pak je de noot uit het E Majeur-akkoord, minus een halve stap. Dus Major 7th = D#, Minor 7th = D
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Mineur en Majeur Pitch shifting

Bericht door basloze fret »

Is het niet verstandiger om les te nemen? Zoiets ga je niet even snel leren op een forum.
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1207
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Mineur en Majeur Pitch shifting

Bericht door anavrin »

Dank u.
Als ik even, lekker simpel, vakjes ga tellen, dan zou de downtuning volgens mij als volgt moeten zijn:

Down-tuning:
Minor 2nd > D#
Major 2nd > D
Major 3rd > C
Perfect 4th > B
Perfect 5th > A
Major 6th > G
Minor 7th > F#

Klopt dit?
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1207
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Mineur en Majeur Pitch shifting

Bericht door anavrin »

basloze fret schreef:Is het niet verstandiger om les te nemen? Zoiets ga je niet even snel leren op een forum.
Ik heb van mijn 16e tot dat ik 19 was wel gitaarles gehad, maar dat was puur praktisch, dus hoe zet je vingers neer, wat is de techniek om een flageolet te spelen e.d.

Verder was de theorie wel beperkt tot hoe je tabulatuur moet lezen. Vanaf mijn 16 zit ik lekker muziek te maken in diverse bandjes en ik speel voornamelijk op gevoel en op mijn oren. Ik heb deze theorie dus nooit gemist. Als ik dus een loopje hoor, dan hoor ik vaak wel welke tonen wel en niet goed bij elkaar passen. Ik had gisteren ook het boek " de gitaar" van Ralph Denyer erbij gepakt om deze theorie uit te zoeken, maar zag daar ook dat de bladwijzer al 10 jaar net vóór de uitleg van majeur en mineur was blijven steken :oops: :facepalm:

Mijn vraag was in dit geval ook niet bedoeld om het hele majeur-mineur-gebeuren te gaan snappen, maar om te begrijpen wat de verschillende settings op het genoemde pedaal doen. Ik ben het met je eens dat je de ins en outs niet op een forum of van eender welke site kan leren. Net als dat je niet kan leren hoe je een boventoon speelt. Daar heb je toch echt een mens van vlees en bloed voor nodig die observeert en evt. corrigeert.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Mineur en Majeur Pitch shifting

Bericht door Green Goblin »

Net als veel muziektheorie is dit ook weer (waarschijnlijk om historische redenen) nogal hopeloos ingewikkeld. Totdat je opeens de samenhang en de logica er achter ziet, en dan valt het mooi samen en is het opeens wel te begrijpen....

We hadden ook gewoon de noten A - B - C - D - E - F - G - H -I -J - K - L kunnen hebben. Maar dan worden akkoorden weer wat lastiger uit te leggen en het heeft ook wel wat nadelen voor notenschrift.... :mrgreen:
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1207
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Mineur en Majeur Pitch shifting

Bericht door anavrin »

En dan een piano met 1 kleur toetsen, die allemaal netjes in een rijtje liggen, dus wat nu de zwarte toetsen zijn, gewoon in dezelfde kleur en afmeting tussen de rest van de toetsen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1207
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Mineur en Majeur Pitch shifting

Bericht door anavrin »

Als mijn downtuning-schema klopt, kun je dus met een Perfect 4th-setting een 5-snarige bas imiteren zonder de hoge G.
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1207
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Mineur en Majeur Pitch shifting

Bericht door anavrin »

Ik had net een openbaring :shock:

De tonen van het E-majeur akkord zijn achter elkaar gewoon een standaard do-re-mi-riedeltje. De tonen in het riedeltje zijn de majors en een halve toon lager is een minor.

Veel makkelijker kan ik het voor mezelf niet maken :mrgreen:
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Mineur en Majeur Pitch shifting

Bericht door SpcMnk »

nee, niet echt.. een les zou het een stuk makkelijker maken voor je. In de tussentijd eens een youtube over het onderwerp open trekken zou ook het een en ander kunnen verhelderen.

om in vakjes je praten. zitten er drie vakjes tussen twee tone dan heb je een Majeur (bijvoorbeeld C en E). zitten er 2 vakjes tussen dan heb je een mineur (bijvoorbeeld G en A#).. maar dit is ook veel te kort door de bocht... anyway: neem die les. Zul je geen spijt van krijgen.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1207
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Mineur en Majeur Pitch shifting

Bericht door anavrin »

Ik zal het bij de repetitie eens aan onze zanger vragen. Die speelt ook piano dus die kan wellicht wat verheldering brengen. Zo niet dan wellicht toch maar een theorie-lesje volgen.

Even nog over mijn down-tuning-schemaatje: klopt dat wel?
Plaats reactie