Toonsoorten

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Toonsoorten

Bericht door Green Goblin »

Ik speel de laatste tijd wel eens wat mee met backing tracks op YT, voornamelijk om mijn kennis van waar toonladders/toonsoorten op de hals zitten te vergroten. Track in Am bijvoorbeeld, en dan overal op de hals meepingelen om de patronen goed in te prenten.

Nou kom ik toch wel regelmatig tegen dat er een toonsoort aangegeven staat en dat het volgens mij toch een andere zou moeten zijn.

Als voorbeeld de volgende backingtrack: BB King Style Blues backing Track in D.
Hierbij zou ik er van uit gaan dat ik een D majeur en een B mineur-ladder zou kunnen spelen, alleen wringt dat op sommige noten.
Ik zou namelijk zeggen dat het eerder in G zou staan (kom met G majeur en E mineur wel uit namelijk).

Begrijp ik nu ergens iets verkeerd of vat ik een toonsoort verkeerd op, of staat er een verkeerde toonsoort bij de track? Hoe moet ik het zien?

Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Toonsoorten

Bericht door didi »

Blues bestaat meestal uit dominant7 akkoorden. ( grondtoon, grote terts, kwint, klein septiem). In deze blues dus D7 G7 A7
Je kunt bv de bluesladder in D spelen om te soleren of mixolydische ladders over de akkoorden.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Toonsoorten

Bericht door Wiro »

Laat je niet misleiden door de solo.
In de blues is het heel gebruikelijk om in mineur te soleren terwijl de begeleiding majeur (maar dan met de dominant 7) speelt:
dombolo
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 okt 2004, 23:26

Toonsoorten

Bericht door dombolo »

Je kan de verwante mineur wel spelen maar dan alleen op de akkoorden. Dus op he D7 akkoord kan je de B blues toonlader spelen op het G7 akkoord de E blues toonladder en op het A7 akkoord de F# blues toonlader. maar wel met mate en afgewisseld met de D blues toonladder. Dit maakt het allemaal wat interessanter maar het is wel de vraag of je dat wil. Je gaat meer richting fusion en jazz. Als je meer in pop/rock/ blues genre zit zou ik me bij de D blues toonladder houden.
found cheap strings
Plaats reactie