tofste liedjes om te bassen

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Deze ben ik de laatste tijd mee bezig: niet alleen met plectrum maar ook met vingers en slappen proberen hem ritmisch kloppend te houden :dance:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=0mY1TBgT ... re=related[/youtube]

Joost
Gebruikersavatar
Evil_Ernie_Ball
Berichten: 310
Lid geworden op: 25 jun 2009, 10:35

Bericht door Evil_Ernie_Ball »

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=1SMCs1J4 ... re=related[/youtube]
super lieke al bij al ook nog 8)
Verschillende 4 snaren,Bass Synths.PercGuit.Samplers,Audio-->Yamaha EM60 Powered 6 channel Ensemble mixer Vintage 72' + 2 Fender 4X8" Soundcabinets + 2 tweeter boxes 70's + 2 Trace Elliot BLX-80 combos 8)
Gebruikersavatar
Evil_Ernie_Ball
Berichten: 310
Lid geworden op: 25 jun 2009, 10:35

Bericht door Evil_Ernie_Ball »

Verschillende 4 snaren,Bass Synths.PercGuit.Samplers,Audio-->Yamaha EM60 Powered 6 channel Ensemble mixer Vintage 72' + 2 Fender 4X8" Soundcabinets + 2 tweeter boxes 70's + 2 Trace Elliot BLX-80 combos 8)
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Bericht door Kaasknaap »

albi schreef:Vandaag nog eens deze gedaan van Moloko:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Tvd4Nz-Pr7o[/youtube]
Blijft een leuk lijntje om te bassen :D
Nog nooit van gehoord, maar ben echt verliefd geworden op sommige songs na wat zoeken! :dance:
Geweldige tunes.
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Heb je nog nooit van Moloko of Roisin Murphy (de zangeres) gehoord? :shock:
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15074
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

albi schreef:Heb je nog nooit van Moloko of Roisin Murphy (de zangeres) gehoord? :shock:
Nog jong hé :D
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ach, het gaat allemaal zo snel...basleraar vertelde me dat sommige leerlingen Mark King niet kennen.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Dat snap ik dus echt niet.
Ik ben zel ook "nog maar" 21.
Zelf vind ik dat er op dit moment helaas weinig tot geen inspirende bassisten zijn.
Ik heb het gevoel dat er toch op zijn minst één opvallende bassist moet geweest zijn die je die "duw" moet gegeven hebben om bas te gaan spelen.
Op het moment weet ik echt niemand bij die nieuwe lichting pop-en rockgroepjes die mij zou kunnen inspireren om bas te gaan spelen.
"In mijnen tijd" was de reden dat ik voor de bas koos vooral Flea van de RHCP en Tim Commerford van RATM.
Kerels die de bas echt naar voor brachten in de muziek.
Daarnaast kwam ik dan weer door wat opzoeken uit bij oudere voorbeelden als Mark King e.d.
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Je hebt gelijk, er zijn minder voorbeelden..
Vaak is het zelfs niet eens een groep of een bepaalde bassist die je een duw geven maar één bepaalde hit die boven al het andere uitspringt en ergens oren doet spitsen.
Ik kan me voor drummers bvb "50 ways to leave your lover" of "In the air tonight" voorstellen..
Een jong kereltje die dat opeens oppikt en zegt "dàt is leuk, dat zou ik ook wel willen kunnen"
Mochten Madonna of Rihanna eens iets uitbrengen met een spetterende baslijn, kan dat dingen genereren (stel je "Umbrella" met een penetrante fretless voor)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

wombatboter schreef:voor drummers bvb "50 ways to leave your lover"
Briljant voorbeeld!!

Zelf heb ik besloten me toch maar aa "Stop Loving You" te wagen van Toto. Alleen nog wel een stukje wat op de hoge C wordt gespeeld ombouwen, want ik heb geen 6-snaar. Maar wat een vette riff zit er in het middendeel...
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Evil_Ernie_Ball
Berichten: 310
Lid geworden op: 25 jun 2009, 10:35

Bericht door Evil_Ernie_Ball »

Verschillende 4 snaren,Bass Synths.PercGuit.Samplers,Audio-->Yamaha EM60 Powered 6 channel Ensemble mixer Vintage 72' + 2 Fender 4X8" Soundcabinets + 2 tweeter boxes 70's + 2 Trace Elliot BLX-80 combos 8)
Gebruikersavatar
Basstialiteit
zeg maar evhest
Berichten: 1956
Lid geworden op: 25 jan 2006, 13:18

Bericht door Basstialiteit »

Leuk voor slappers (en een goede oefening!):

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=N6XqBEhK ... re=related[/youtube]
Answers will be questioned
Gebruikersavatar
Dazler
Berichten: 1747
Lid geworden op: 01 apr 2007, 23:59

Bericht door Dazler »

albi schreef:Dat snap ik dus echt niet.
Ik ben zel ook "nog maar" 21.
Zelf vind ik dat er op dit moment helaas weinig tot geen inspirende bassisten zijn.
Ik heb het gevoel dat er toch op zijn minst één opvallende bassist moet geweest zijn die je die "duw" moet gegeven hebben om bas te gaan spelen.
Op het moment weet ik echt niemand bij die nieuwe lichting pop-en rockgroepjes die mij zou kunnen inspireren om bas te gaan spelen.
"In mijnen tijd" was de reden dat ik voor de bas koos vooral Flea van de RHCP en Tim Commerford van RATM.
Kerels die de bas echt naar voor brachten in de muziek.
Daarnaast kwam ik dan weer door wat opzoeken uit bij oudere voorbeelden als Mark King e.d.
Ik heb voor bas gekozen vanwegen Chris Wolstenholme van Muse. En dat vind ik ook nu nog steeds een inspirerende basspeler. Hij had ook met undisclosed desires weer het lef om een slaplijn te spelen (wel een zeer bescheiden maar het is er een). En Nick Olivieri blijft een held
Edit: Ik zie net trouwens dat de bassist van Yeasayer alles op fretless speelt.
dejohan schreef:Dazler, de MacGyver van het BGF!
Ibanez SR-505
Eastwood Hi-Flyer
Cort GB-25 (ontfret)
Ashdown C410T-300

Das persönliche drätchen
Gebruikersavatar
thefuzz
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2008, 13:54

Bericht door thefuzz »

Ik ben helemaal niet gaan bassen om een bepaalde bassist. Gewoon omdat ik het stoer vond :-)
Facebunker
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Zonet weer even Any Old Sunday van Chaka Khan doorgespeeld op de JV. Bevestiging van 3 dingen:
-Anthony Jackson speelt te gekke fills
-Als je je bas een halve lager stemt (Eb-Ab-Db-Gb) gaat-ie nogal eens een stuk beter klinken
-Die Squier JV is wel héél erg goed
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Plaats reactie