harmonische analyse

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

harmonische analyse

Bericht door Wiro »

Heerlijk om mee te puzzelen: Wat werkt wel en wat niet en vooral; waarom dan toch?!

Een uitstekend uitgelegd voorbeeld van Autumn Leaves:


https://www.justinguitar.com/
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

harmonische analyse

Bericht door Basles.be »

Hmmm, geen fan van "Laten we dit in majeur bekijken want dan valt het wat makkelijker uit te leggen (en zijn mijn filmpjes wat populairder)". Ik snap zijn bedoeling wel, en ik ben me bewust van het feit dat er vele mogelijke perspectieven zijn, maar dan moet je het hele verhaal geven. Autumn Leaves is een mineur stuk, Emin in dit geval.
Nee, geen Gmaj. Alhoewel de Em toonladder dezelfde noten heeft als Gmaj, het betekent niet dat het dezelfde toonladder is.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

harmonische analyse

Bericht door rich13 »

If memory smurfs, is het juist wel in Gmaj geschreven, maar ook wel in Emin uitgevoerd.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

harmonische analyse

Bericht door BassKees »

Nee, de E is de tonica van dit stuk.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

harmonische analyse

Bericht door basloze fret »

Basles.be schreef:Hmmm, geen fan van "Laten we dit in majeur bekijken want dan valt het wat makkelijker uit te leggen (en zijn mijn filmpjes wat populairder)". Ik snap zijn bedoeling wel, en ik ben me bewust van het feit dat er vele mogelijke perspectieven zijn, maar dan moet je het hele verhaal geven. Autumn Leaves is een mineur stuk, Emin in dit geval.
Nee, geen Gmaj. Alhoewel de Em toonladder dezelfde noten heeft als Gmaj, het betekent niet dat het dezelfde toonladder is.
Ik ben het met je kritiek eens. Eigenlijk zijn het gewoon hoofdzakelijk II V I bewegingen in verschillende toonsoorten, zoals bij de meeste jazz standards. Zo leg ik het altijd uit. Dus de eerste drie akkoorden van het A'tje zijn II V I in G majeur, gevolgd door een VI in E mineur. Maat 5,6, en 7 zijn II V I in E mineur etc. je kan ook alles in E mineur verklaren maar dat vind ik wat omslachtiger. Uit nieuwsgierigheid van hoe andere docenten het uitleggen: hoe zou jij de trappen van de eerste 8 maten benoemen?

en ja, die filmpjes van die Justin zijn echt bedoeld om het voor beginners toegankelijk te maken, maar wel vanuit een commercieel oogpunt. Een beetje te simpel en algemeen daardoor. Ook zijn vele andere gitaarfilmpjes.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

harmonische analyse

Bericht door didi »

basloze fret schreef: Eigenlijk zijn het gewoon hoofdzakelijk II V I bewegingen in verschillende toonsoorten, zoals bij de meeste jazz standards. Zo leg ik het altijd uit. Dus de eerste drie akkoorden van het A'tje zijn II V I in G majeur, gevolgd door een VI in E mineur. Maat 5,6, en 7 zijn II V I in E mineur etc.
Inderdaad, zo leg ik het ook uit. De dominant7 bepalen waarheen het oplost.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

harmonische analyse

Bericht door Basles.be »

Qua harmonische analyse zou ik niet heel veel anders doen, het gaat vooral over wat hij erbij verteld. Hij is onvolledig en gooit enkele concepten door elkaar, wat het op termijn verwarrend kan maken voor beginners. Bijvoorbeeld het idee om als beginneling te denken in Gmaj tijdens het soleren of analyseren. Nope, hier moet je echt mineur denken. Dat is basis analyse, de toonaard van een stuk bepalen.
Het is een beetje als zeggen dat G# hetzelfde is als Ab. Daar krijg ik instant diarree van.

In de eerste 8 maten zou ik hem een pats tegen zijn hoofd geven voor het gebruik van III7. De B7 is een 5de graad van Em, dus een vijf van de zes (V7/VIm). Hij hersteld zich daar wel goed met zijn melodisch mineur uitleg.

Zijn half-whole dimished scale uitleg is ook wat raar. Hij beweert dat bvb de G# niet mooi zou klinken.
1. Niemand verplicht je die noot te spelen.
2. Een chromatische benadering van boven is verre van een uitzondering in de jazz, integendeel. Zie substituut dominant akkoorden.

Alles hangt van context af en vooral ook hoe je oplossingen creëert.

Iemand heeft het mineur/majeur argument in de commentaren op Youtube ook aangehaald. Zijn reactie was daar nogal hevig!! :)
I construct plenty of musical ideas, and I find your comment kinda rude (not that I mind really, I'm used to all kinds of abuse from idiots.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

harmonische analyse

Bericht door Basles.be »

basloze fret schreef: Ik ben het met je kritiek eens. Eigenlijk zijn het gewoon hoofdzakelijk II V I bewegingen in verschillende toonsoorten, zoals bij de meeste jazz standards. Zo leg ik het altijd uit....
Je kan op verschillende niveaus analyseren.
1. Als je het stuk op zijn geheel bekijkt, dan moet je gewoon mineur denken in dit geval. Daar gaat hij in de fout.
2. Je kan ook per akkoord denken. (Goed voor oefeningen)
3. (Jij benadert) vanuit progressies.
4. Combinaties van bovenstaande.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

harmonische analyse

Bericht door Wiro »

Jongens jongens, 't is geen wedstrijd. Zoiets heet 'stapsgewijs uitleggen' en ik vind het heel verhelderend zoals hij dit laag na laag uit de doeken doet tevens verfrissend dat hij hier juist zo weinig mogelijk oordeel aan vast plakt. Maar integendeel onderscheid maakt tussen de 'objectieve' theorie en de smaakgebonden praktijk. En ook al zou iets volgens 'de theorie' kunnen, dat het dan nog niet goed hoeft te klinken.
Overigens ben ik het geheel met bovenstaande commentaren eens: Dit stuk staat duidelijk in Em.
Naar mijn smaak vraagt alleen de B7 om een andere benadering. Hier kan bijvoorbeeld zowel de f alsmede de fis ook door de bas mooi ingelegd worden. Dit geheel naar de context uiteraard.
Belangrijk is niet zozeer of je wel de juiste interpretatie gevonden hebt. En al helemaal niet om hiermee de strijd aan te gaan. Meestal zijn er meerdere mogelijkheden. Veel belangrijker is dat je met elkaar dezelfde invulling volgt en dit van elkaar weet als je samenspeelt.

Je zou bijvoobeeld in plaats van |B7 | Em | Em | ook |B7 | Em | E7 | kunnen spelen (ook melodie aanpassen uiteraard). Dit geeft een heel andere lading en een leuke knipoog naar de Am. Waarbij de gis heel mooi op z'n plek zou kunnen zijn. Maar dan alleen als het een langzame versie betreft en geaccentueerd met een break bijvoorbeeld alsof je met elkaar even je adem inhoudt alvorens verder te gaan ...
Enz. enz.
Zo is veel mogelijk. Uiteindelijk is het je smaak die bepaald wat wel en niet werkt voor je.
Plaats reactie