3-finger picking

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Spectorbass
Berichten: 1765
Lid geworden op: 22 jan 2006, 21:24

3-finger picking

Bericht door Spectorbass »

Bijzondere goeiendag!!!!!!!!


Ik probeer mezelf 3-fingerstyle aan te leren. Maar ik ben nu ongeveer een half jaartje bezig en met 2 vingers ben ik nog altijd sneller. Zijn er nog foefjes of iets. Mij is trouwens verteld dat je met de middelvinger moet beginnen, maar is dat ook daadwerkelijk zo?.

Groente

Willem Jan
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Mij is altijd verteld dat je met de wijsvinger gaat beginnen. Je moet gewoon doen wat je het beste lijkt en het gemakkelijkste wat dit betreft denk ik. Als je je hand op een normale positie houdt, komt de wijsvinger toch al standaard een snaar eerder dan de middelvinger. Ik zou niet weten waarom ik dan zou beginnen met de middelvinger, komt me gewoon niet echt logisch over.

Je bent ook niet altijd sneller ermee, maar handiger is het vaak wel als je wat meer wisselingen hebt. Wederom... doe wat je goed uitkomt?
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Syrith
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 nov 2005, 00:01

Bericht door Syrith »

Ik oefen dat ook weleens. Mij is verteld om met m'n ringvinger te beginnen.
En dan de volgorde ring-, middel-, wijsvinger aanhouden.

Degene die 't me leerde gebruikt 't voornamelijk om snelle korte triplets te spelen.
Gear:
G&L L-2500 :mrgreen:
Yamaha BBG5A

Hevos Compact 12 (300T)
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Gebruikersavatar
tlc4adoa
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2005, 17:52

Bericht door tlc4adoa »

Ik probeer ook regelmatig met 3 vingers te spelen en voorlopig deel ik jouw ervaring. Met twee ben ik een stuk sneller en in ieder geval strakker. Toch is het een kwestie van oefenen denk ik. Het moet een automatisme worden, want met twee vingers ben ik me er niet bewust van welke vinger ik nou precies gebruik voor welke aanslag. De ringvinger moet ik echter bewust "aansturen". En daar heb je met 16e noten geen tijd voor.

Gr.

Remco
Gebruikersavatar
Zwieke
Berichten: 705
Lid geworden op: 13 jul 2005, 16:58

Bericht door Zwieke »

Mijn 3-fingerstyle:
1= wijs-, 2= middel-, 3=ringvinger
32121321213212132121 enz. (geleerd van billy sheehan)

werkt lekker in sommige situaties, maar ben nog steeds t snelst met 1 vinger. (ook sneller dan met plectrum of 2 vingers)
Dirty Bastards
Peavey Tmax Head | Glockenklang Duo Light cab
EHX Big Muff | EHX Octave Multiplexer | MXR Dyna Comp | Korg DT-10
OLP MM2 | Richwood Jazz met Seymour Duncan pups
Gebruikersavatar
J!
Berichten: 870
Lid geworden op: 11 jan 2004, 15:12

Bericht door J! »

Zwieke schreef:Mijn 3-fingerstyle:
1= wijs-, 2= middel-, 3=ringvinger
Ik speel eigenlijk zo:

321321321321321321 enz enz

een goeie oefening is dit:

3213 2132 1321 3213 2132 1321 enz enz

zorg dat je de eerst noot van 't groepje van 4 wat harder speelt dan de rest om je dynamiek te oefenen.

J!
netjes?

TWITTERRRRRRRRRR

netjes!
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Het is ook wel belangrijk om wat kracht op te bouwen met je ringvinger. Die is in verhouding dus veel minder sterk en snel dan je wijsvinger en middelvinger.

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Zwieke schreef: werkt lekker in sommige situaties, maar ben nog steeds t snelst met 1 vinger.
Girls and Boys... we have a Jamerson... ;)

Sneller met 1 vinger dan 2.... dat vind ik best knap.... tart de wetten van de logica, maar vooruit.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
naut
stoeipoes
Berichten: 6104
Lid geworden op: 06 dec 2005, 19:57

Bericht door naut »

En ik doe het weer meestal zo: 321232123212321

Maar het gaat ook maar net zoals het uitkomt. Het gaat in elk geval automatisch, net zoals switchen tussen 2 en 3 vingers (sommige stukken zijn nou eenmaal handiger met 2 vingers). Ik heb het meestal niet eens in de gaten, ik zou er echt op moeten letten.
And never even ask the reason why
She said so
Gebruikersavatar
daffe
Berichten: 374
Lid geworden op: 11 apr 2006, 10:14

Bericht door daffe »

psychonaut schreef:En ik doe het weer meestal zo: 321232123212321

Maar het gaat ook maar net zoals het uitkomt. Het gaat in elk geval automatisch, net zoals switchen tussen 2 en 3 vingers (sommige stukken zijn nou eenmaal handiger met 2 vingers). Ik heb het meestal niet eens in de gaten, ik zou er echt op moeten letten.
same here!
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

1321321321321321321321....

Begin volgens mij altijd met m'n wijsvinger.
Yamaha RBX JM2.
Gebruikersavatar
Danthaman
Berichten: 3936
Lid geworden op: 31 mei 2006, 18:19

Bericht door Danthaman »

Net als bij zoveel technieken is er in deze geen goede of foute methode, denk ik. Ik zelf speel met drie vingers of twee of een (gebruik 'm dan als plectrum, up-down-up-down-etc).
Billy Sheehan had a good point though, hij zegt dat als je b.v. bij de tandarts in de wachtkamer zit en je zit wat nerveus met je vingers op de stoelleuning te roffelen, kijk dan eens in welke volgorde je dat doet. Aha! 321-321-321, probeer het maar eens andersom, gaat een stuk minder makkelijk, niet?

Ik steun als ik snaren die niet de E-snaar zijn speel, met mijn duim op de e-snaar, soms gebruik ik dan mijn duim om een lekker aan die e-snaar te trekken als die weer aan de beurt is. Whatever does the trick, niet?...
Alles Is Simpel...
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Zwieke schreef:Mijn 3-fingerstyle:
1= wijs-, 2= middel-, 3=ringvinger
32121321213212132121 enz. (geleerd van billy sheehan)

werkt lekker in sommige situaties, maar ben nog steeds t snelst met 1 vinger. (ook sneller dan met plectrum of 2 vingers)
Zo speel ik ook.. Echter ben ik het snelste met 2 vingers.. Maar "gewone" loopjes kan ik goed bijbenen met 3 vingers... Ooit speel ik ook maar af-en-toe met m'n ringvinger erbij, maar meestal zoals hierboven staat..
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

Volgens mij zul je, als je niet 32132132 of 12312312 speelt, nooit sneller spelen met drie vingers dan met twee. Dingen zoals 12321232 of die Billy Sheehan techniek zijn volgens mij gewoon veredelde 2 vingertechnieken waarin ge uw middelvinger gebruikt zoals in een twee vingertechniek en uw ring- en wijsvinger afwisselt.
Plaats reactie