3-finger picking

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
naut
stoeipoes
Berichten: 6104
Lid geworden op: 06 dec 2005, 19:57

Bericht door naut »

Ik ben eigenlijk vrijwel gelijk met 3 vingers beginnen te spelen. Mijn 3 net zo sterk als de rest en als ik ooit een keer mijn wijsvinger breek ofzo dan kan ik met 2-3 ook prima spelen (voelt wel heel raar, alleen met 2 en 3 spelen!).
And never even ask the reason why
She said so
Gebruikersavatar
Zwieke
Berichten: 705
Lid geworden op: 13 jul 2005, 16:58

Bericht door Zwieke »

psychonaut schreef:Ik ben eigenlijk vrijwel gelijk met 3 vingers beginnen te spelen. Mijn 3 net zo sterk als de rest en als ik ooit een keer mijn wijsvinger breek ofzo dan kan ik met 2-3 ook prima spelen (voelt wel heel raar, alleen met 2 en 3 spelen!).
Klopt, ik heb ook eens een aantal gigs en repetities met 2-3 gespeelt omdat ik t toje van mn wijsvinger verbrand had. Voelt inderdaad raar, maar het werkte prima!
Dirty Bastards
Peavey Tmax Head | Glockenklang Duo Light cab
EHX Big Muff | EHX Octave Multiplexer | MXR Dyna Comp | Korg DT-10
OLP MM2 | Richwood Jazz met Seymour Duncan pups
Gebruikersavatar
daffe
Berichten: 374
Lid geworden op: 11 apr 2006, 10:14

Bericht door daffe »

ik heb 't afgelopen weekend ook zo proberen te spelen, maar vond 't niks. Heb toen maar m'n plectrum tevoorschijn gehaald. Ik had namelijk met een (dubbelzijdig) mesje plakband van de inpaktafel afgepulkt, en toen had ik allemaal kleine sneetjes op de toppen van m'n vingers! AAH!
Gebruikersavatar
No Class
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 dec 2005, 18:41

Bericht door No Class »

Hmm ik heb eerst maar es een beetje geprobeerd 321321321 los te spelen... en op een gegeven moment begon dat een beetje geleidelijk te lukken, toen ben ik makkelijke nummers mee gaan spelen met 3 vingers (voor de geinteresseerden, All the small things van Blink182, Hitchin' a ride van Green Day en Hate to say I told you so van The Hives :D Vooral die 2e is een goeie oefening) en dat begint zelfs al aardig te lukken...
als ik t zo steeds moeilijker maak moet het uiteindelijk toch wel lukken om met 3 vingers sneller te worden dan met 2, niet?
Mn ringvinger doet nu overigens best pijn :?
Larry
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 jan 2006, 12:28

Bericht door Larry »

Bij klassieke gitaar is het normaal niet zo dat je een vaste afwisseling hebt over het hele nummer vb. 321321321, maar wel dat je de ringvinger gebruikt bij de hoge E snaar bij bepaalde momenten.
Als je kijkt naar de tab van Eric Clapton - Signe, dan zie je telkens die hoge mi terugkeren, die moet je telkens met je ringvinger spelen en afdempen, en verder niks met die 3de vinger spelen.
In dat nummer zie je geen patroon 123123123 ofzo, gewoon als je bijna alle noten op de 2,3,4de snaar speelt, en dan komt er een noot tussen op de eerste snaar, moet het een reflex zijn om die met de 3de vinger te nemen.
Gebruikersavatar
No Class
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 dec 2005, 18:41

Bericht door No Class »

Larry schreef:Bij klassieke gitaar is het normaal niet zo dat je een vaste afwisseling hebt over het hele nummer vb. 321321321, maar wel dat je de ringvinger gebruikt bij de hoge E snaar bij bepaalde momenten.
Als je kijkt naar de tab van Eric Clapton - Signe, dan zie je telkens die hoge mi terugkeren, die moet je telkens met je ringvinger spelen en afdempen, en verder niks met die 3de vinger spelen.
In dat nummer zie je geen patroon 123123123 ofzo, gewoon als je bijna alle noten op de 2,3,4de snaar speelt, en dan komt er een noot tussen op de eerste snaar, moet het een reflex zijn om die met de 3de vinger te nemen.
Dat is een heel andere manier van spelen, heeft er weinig mee te maken voor zover ik je nu kan volgen

Anyway laatst weer een leuk filmpje gezien van de bassist van Angra... heeft wat weg van Billy Sheehan en die ragt er ook op los met 3 vingers. Ik ga dat toch maar weer verder uitdiepen :D
Dream Theater Bass Highlights
https://www.youtube.com/watch?v=Tsu9r9bKU8c
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

Waar staat dat filmpje?
Spectorbass
Berichten: 1765
Lid geworden op: 22 jan 2006, 21:24

Bericht door Spectorbass »

Gebruikersavatar
Pipedown
Berichten: 580
Lid geworden op: 13 nov 2005, 19:30

Bericht door Pipedown »

whhoooaaah! :shock:
die vingers , te snel gewoon :P

Squier Vintage Modified Precision Bass
Ashdown MAG300 Top.
Ashdown 4X10 MAG Deep Cabinet.
Spectorbass
Berichten: 1765
Lid geworden op: 22 jan 2006, 21:24

Bericht door Spectorbass »

Klopt ja. Als hij dezelfde techniek als Billy Sheehan gebruikt dan is het als volgt: 1:wijs 2:middel 3:ringvinger. 212321232123212321232123212123212321 geloof ik
Gebruikersavatar
sjoerd
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:00

John Myung

Bericht door sjoerd »

Ik las net deze topic. Hebben jullie gedacht aan John Myung, die heeft een lesvideo over 3fingerpicking....
Ik doe wat ik wil en ik wil wat ik doe!
Gebruikersavatar
No Class
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 dec 2005, 18:41

Bericht door No Class »

Die heb ik gezien maar daar word je nou ook niet zo heel veel wijzer van, als je tenminste Progressive Bass Concepts bedoelt. Als je iets anders hebt wil ik dat graag zien :roll:

En dat over die techniek van Billy Sheehan lijkt me erg sterk. Het idee van 3 vingers is dat je sneller ermee bent omdat je niet dezelfde vinger elke 2 noten hoeft te gebruiken maar elke 3.
Bij 212321232123 gebruik je je middelvinger nog steeds even vaak, en volgens mij levert het dan helemaal geen voordeel op tov 2 vingers.
Gebruikersavatar
sjoerd
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:00

Bericht door sjoerd »

Ik heb een alternatief bedacht, maar op het moment is het niet meer dan een gedachte...

Als je nu de 3e vinger alleen gebruikt als je aan het "string crossing" bent.
Als ik op de g snaar speel heb ik mijn 3e vinger altijd op de d snaar staan. Ga ik nu van de g naar de d snaar dan staat de 3e vinger al op die snaar, ready to play...
Ik doe wat ik wil en ik wil wat ik doe!
andre van ham

Bericht door andre van ham »

sjoerd schreef:Ik heb een alternatief bedacht, maar op het moment is het niet meer dan een gedachte...

Als je nu de 3e vinger alleen gebruikt als je aan het "string crossing" bent.
Als ik op de g snaar speel heb ik mijn 3e vinger altijd op de d snaar staan. Ga ik nu van de g naar de d snaar dan staat de 3e vinger al op die snaar, ready to play...
Al eens van Gary Willis gehoord?
Gebruikersavatar
sjoerd
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:00

Bericht door sjoerd »

sterker nog, ik heb hem een maand geleden nog een hand gegeven. Maar ik dacht dat hij gewoon standaard 3 vingertechniek gebruikt. Ik ben me niet bewust dat hij dat speciaal voor stringcrossing gebruikt.
Ik doe wat ik wil en ik wil wat ik doe!
Plaats reactie