Raken van de nek

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Bassistje01
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2017, 17:58

Raken van de nek

Bericht door Bassistje01 »

Ik ben net begonnen met bas leren spelen

Als ik de snaren indruk heb ik gemerkt dat ik het hout niet raak bij de fret, tenzij ik heel hard druk. Ik hoor alleen geen verschil tussen wanneer ik het wel en niet doe.

Moet ik nu oefenen totdat ik het hout wel raak of maakt het niet uit of je het wel of niet raakt?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Raken van de nek

Bericht door BassKees »

Het is niet noodzakelijk dat de snaar het hout raakt, het is zelfs een heel goede oefening om zo weinig mogelijk druk op de snaar uit te oefenen terwijl de toon hetzelfde blijft.
Bassistje01
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2017, 17:58

Re: Raken van de nek

Bericht door Bassistje01 »

Dankje
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Raken van de nek

Bericht door BassKees »

De nada. Welkom trouwens!
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Re: Raken van de nek

Bericht door Jay2U »

Bassistje01 schreef: 05 mar 2017, 18:07 Ik ben net begonnen met bas leren spelen

Als ik de snaren indruk heb ik gemerkt dat ik het hout niet raak bij de fret, tenzij ik heel hard druk. Ik hoor alleen geen verschil tussen wanneer ik het wel en niet doe.

Moet ik nu oefenen totdat ik het hout wel raak of maakt het niet uit of je het wel of niet raakt?

Alvast bedankt.
Welkom op de site waar iedereen een ander antwoord heeft op je vraag, zodat je het meest geschikte antwoord zelf kan selecteren. :mrgreen:

Die handen worden vanzelf sterker. Ik knijp de snaren tot in het hout. Eigenlijk moet dat helemaal niet. Als je de toets net niet raakt zit je goed. Ga je te diep, dan zul je merken dat de toon iets hoger wordt, omdat je de snaar verder rekt. Een en ander hangt dan weer af van de intonatie van je bas.

Omdat ik te krachtig fret, heb ik graag lage frets.
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Plaats reactie