Popvinger...

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Green Goblin

Popvinger...

Bericht door Green Goblin » 25 mar 2017, 12:49

Ik heb van iemand een slapbass-cursusboek gekregen en ben daar dus met goede moed aan begonnen, lekker helemaal van het begin. Nou kom ik bij het hoofdstuk poppen, en ja hoor, er wordt verteld dat ik de eerste of tweede vinger moet gebruiken (wijs- of middelvinger). En je raad het al, als ik eens probeer wat te slappen en poppen gebruik bij voorkeur mijn derde vinger (ringvinger)... :mrgreen:

Nou zegt mijn gevoel natuurlijk dat ik niet eigenwijs moet zijn en het me vanaf nu aan moet leren op de manier van het boek (ben niet voor niets met de basics begonnen...). Maar mijn eigenwijze kant zegt me dat die derde vinger nu eenmaal veel natuurlijker aanvoelt...(niet vreemd, omdat me dat zelf aangeleerd heb...).

Ik hoor graag jullie deskundige mening!
Westone Thunder I - Westone Thunder I FL - Westone Spectrum ST - Yamaha RBX 1000 - Maison Precision
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017 - FB

VanderVeen

Re: Popvinger...

Bericht door VanderVeen » 25 mar 2017, 12:55

Bij het poppen met je ringvinger maakt je hand (en dus pols) een heel andere beweging, en gebruik je meer kracht voor dezelfde 'uitslag'. Ik zou, nu het nog kan, je wijsvinger gaan gebruiken. :)
Fender | Musicman | TC Electronic
wombatboter schreef:Het is niet omdat je muziek speelt dat je daardoor ook een boeiend persoon bent om mee op te trekken

Unlord

Bericht door Unlord » 25 mar 2017, 13:28

Nou...ik zou eerder zeggen: doe wat natuurlijk aanvoelt. Misschien is jouw hand wel zo geschapen dat je met je ringvinger juist de beste hoek hebt en daardoor het meest efficiënt bent zo. Probeer echter je andere vingers goed uit. Misschien ben jij straks wel die gast die, net als Victor Wooten, gewoon 3 vingers gebruikt om te poppen en daarmee een basmitrailleur creëert.
Waar een bas is, is een heg
Gear: bas, strap, snoer, amp, cab en soms een effect of wat er tussen.

Haico
Invictus

Bericht door Haico » 28 mar 2017, 14:15

Voor beide opties is wat te zeggen. Ik denk dat het belangrijker is dat je de slap/pop-beweging uit je pols haalt (draaien van je onderarm), en niet door je gehele arm te bewegen. Dat is, volgens mij, de door muziekonderwijs geprefereerde techniek. De duim stat dan parallel aan je snaren. Met welke vinger je dan pop... maakt dan niet meer uit.

Trouwens... vingerpop is ook een woord.
Adequaat, ik lust dat!!!

Transgeneratistische misbruiker van: Lactacyd Wasemulsie Θ Always Ultra™ maandverband Θ Tefal Ultragliss 80 strijkijzers Θ Mandoline-frets uit Mantsoerije

BassAgent
de baswâht

Bericht door BassAgent » 28 mar 2017, 14:22

Haico schreef:
28 mar 2017, 14:15
De duim stat dan parallel aan je snaren.
Bedoel je niet juist haaks erop? Parallel is a la Flea en ik krijg al CTS als ik eraan denk... :|
Weg
Ondergetekende
Sugar & Spice
Twitter
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde

Rieno
moderator

Bericht door Rieno » 28 mar 2017, 14:35

Flea heeft 'm er haaks op ;) Parallel is gelijklopend aan de snaren en dat klopt dan wel.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis

Haico
Invictus

Bericht door Haico » 28 mar 2017, 14:38

Nee. Met parallel heb ik het juist niet over de manier hoe Flea slapt. Ik zou dat ook niet kunnen hoor! Auwie!
Adequaat, ik lust dat!!!

Transgeneratistische misbruiker van: Lactacyd Wasemulsie Θ Always Ultra™ maandverband Θ Tefal Ultragliss 80 strijkijzers Θ Mandoline-frets uit Mantsoerije

baskruit

Bericht door baskruit » 28 mar 2017, 20:10

Poppen met je ringvinger. Lijkt me al gauw gepriegel als je de D-snaar wil pakken. Een enkele keer pop ik ook de A nog wel en dat lijkt me best lastig met mijn ringvinger.

Maar tja, als linkshandige bassisten met een omgedraaide rechtshandige bas kunnen slappen, dan is alles mogelijk.
Druk op CTRL-W voor de advanced options

BassAgent
de baswâht

Bericht door BassAgent » 28 mar 2017, 21:49

Rieno schreef:
28 mar 2017, 14:35
Flea heeft 'm er haaks op ;) Parallel is gelijklopend aan de snaren en dat klopt dan wel.
Jaaaa precies. Dan heb ik t verkeerd onthouden. Ik heb m'n duim ook zo ongeveer haaks op de snaar. Een soort omgekeerde Flea :mrgreen:
Weg
Ondergetekende
Sugar & Spice
Twitter
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde

basloze fret

Bericht door basloze fret » 01 mei 2017, 22:02

Aelf dus...
Ik zou de ringvinger als basisvinger voor plukken afraden. Veel lastiger om zo de A of D snaar te spelen. En wat als dan later met twee vingers wil plukken? Ik zou gewoon de wijsvinger gebruiken. Waarom al beginnen met af te wijken van de norm als je de basis nog moet leren?

Lacertus

Bericht door Lacertus » 02 mei 2017, 12:31

Gewoon met alle drie de vingers leren poppen... Maar beginnen met wijs- en middelvinger...
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |

Wiro

Bericht door Wiro » 07 mei 2017, 12:43

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden
vanaf 9.50 min.:

Link

En vanaf 3.45 min.:

Link

Plaats reactie