Popvinger...

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Popvinger...

Bericht door Green Goblin »

Ik heb van iemand een slapbass-cursusboek gekregen en ben daar dus met goede moed aan begonnen, lekker helemaal van het begin. Nou kom ik bij het hoofdstuk poppen, en ja hoor, er wordt verteld dat ik de eerste of tweede vinger moet gebruiken (wijs- of middelvinger). En je raad het al, als ik eens probeer wat te slappen en poppen gebruik bij voorkeur mijn derde vinger (ringvinger)... :mrgreen:

Nou zegt mijn gevoel natuurlijk dat ik niet eigenwijs moet zijn en het me vanaf nu aan moet leren op de manier van het boek (ben niet voor niets met de basics begonnen...). Maar mijn eigenwijze kant zegt me dat die derde vinger nu eenmaal veel natuurlijker aanvoelt...(niet vreemd, omdat me dat zelf aangeleerd heb...).

Ik hoor graag jullie deskundige mening!
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8232
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Re: Popvinger...

Bericht door VanderVeen »

Bij het poppen met je ringvinger maakt je hand (en dus pols) een heel andere beweging, en gebruik je meer kracht voor dezelfde 'uitslag'. Ik zou, nu het nog kan, je wijsvinger gaan gebruiken. :)
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Popvinger...

Bericht door Unlord »

Nou...ik zou eerder zeggen: doe wat natuurlijk aanvoelt. Misschien is jouw hand wel zo geschapen dat je met je ringvinger juist de beste hoek hebt en daardoor het meest efficiënt bent zo. Probeer echter je andere vingers goed uit. Misschien ben jij straks wel die gast die, net als Victor Wooten, gewoon 3 vingers gebruikt om te poppen en daarmee een basmitrailleur creëert.
Haico

Re: Popvinger...

Bericht door Haico »

Voor beide opties is wat te zeggen. Ik denk dat het belangrijker is dat je de slap/pop-beweging uit je pols haalt (draaien van je onderarm), en niet door je gehele arm te bewegen. Dat is, volgens mij, de door muziekonderwijs geprefereerde techniek. De duim stat dan parallel aan je snaren. Met welke vinger je dan pop... maakt dan niet meer uit.

Trouwens... vingerpop is ook een woord.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Popvinger...

Bericht door BassAgent »

Haico schreef: 28 mar 2017, 14:15 De duim stat dan parallel aan je snaren.
Bedoel je niet juist haaks erop? Parallel is a la Flea en ik krijg al CTS als ik eraan denk... :|
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Popvinger...

Bericht door Rieno »

Flea heeft 'm er haaks op ;) Parallel is gelijklopend aan de snaren en dat klopt dan wel.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Haico

Re: Popvinger...

Bericht door Haico »

Nee. Met parallel heb ik het juist niet over de manier hoe Flea slapt. Ik zou dat ook niet kunnen hoor! Auwie!
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Re: Popvinger...

Bericht door baskruit »

Poppen met je ringvinger. Lijkt me al gauw gepriegel als je de D-snaar wil pakken. Een enkele keer pop ik ook de A nog wel en dat lijkt me best lastig met mijn ringvinger.

Maar tja, als linkshandige bassisten met een omgedraaide rechtshandige bas kunnen slappen, dan is alles mogelijk.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Popvinger...

Bericht door BassAgent »

Rieno schreef: 28 mar 2017, 14:35 Flea heeft 'm er haaks op ;) Parallel is gelijklopend aan de snaren en dat klopt dan wel.
Jaaaa precies. Dan heb ik t verkeerd onthouden. Ik heb m'n duim ook zo ongeveer haaks op de snaar. Een soort omgekeerde Flea :mrgreen:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Popvinger...

Bericht door basloze fret »

Aelf dus...
Ik zou de ringvinger als basisvinger voor plukken afraden. Veel lastiger om zo de A of D snaar te spelen. En wat als dan later met twee vingers wil plukken? Ik zou gewoon de wijsvinger gebruiken. Waarom al beginnen met af te wijken van de norm als je de basis nog moet leren?
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Re: Popvinger...

Bericht door Lacertus »

Gewoon met alle drie de vingers leren poppen... Maar beginnen met wijs- en middelvinger...
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Re: Popvinger...

Bericht door Wiro »

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden
vanaf 9.50 min.:



En vanaf 3.45 min.:

Plaats reactie