Bas Transcripties

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bas Transcripties

Bericht door Basles.be »

Sommigen onder jullie kennen mijn website misschien al. Ik post er regelmatig bas transcripties in standaard notatie en tab, soms ook drum loops en heel af en toe een backing track loop.
Allemaal gratis te downloaden: De transcripties die ik post zijn vaak nummers die ik graag hoor, of waarvan ik de baslijn leuk vind, of die ik tijdens het les geven gebruik, maar ook gewoon een nummer die ik die dag toevallig op de radio hoorde. Verzoeken doe ik zelden.
Ik hoop met mijn updates hier te posten wel wat feedback te krijgen op de transcripties. Ze zijn zeker niet 100% correct.
Ondertussen zijn er ook wat bassisten die transcripties naar mij opsturen om op de site te posten. Dus, heb je een transcriptie die je wilt delen met de wereld, contacteer me via de website! 90% van de ontvangen transcripties controleer en post ik.

De verdeling per decennium
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Basles.be op 12 aug 2023, 15:03, 3 keer totaal gewijzigd.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Basles.be »

Ondertussen heb ik de 250ste transcriptie post online geplaatst
Albert King - Playing on me | James Alexander
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door basloze fret »

Bedankt! Ik heb al vaak op de site gekeken en er transcripties van gebruikt. Site ziet er top uit!
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Basles.be »

Altijd fijn te horen dat mensen er ook iets aan hebben.
Laat anders even weten welke jou het meest aanspreken, voor jou het meest bruikbaar zijn. Misschien post ik dan meer van dezelfde artiest, of in dezelfde stijl. Zo vroeg er onlangs op Talkbass iemand om meer van de soul groep St. Paul and the broken bones. Ik heb met plezier 2 extra nummers uitgeschreven, en er komt nog een 4de aan in de nabije toekomst.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Green Goblin »

Ik heb er ook best een stel van uitgeprint ter studie en vermaak. Van mij mag je wel eens wat van Osamu Kitajima uitschrijven!
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Green Goblin »

Ik vind het trouwens wel fijn dat je puur transcripties maakt, en niet (zoals sommige anderen) transcripties met daaronder tabs. Leidt mij altijd behoorlijk af namelijk, ik ga dan automatisch toch naar de tabs kijken.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Basles.be »

Green Goblin schreef: 16 aug 2017, 16:10 Ik vind het trouwens wel fijn dat je puur transcripties maakt, en niet (zoals sommige anderen) transcripties met daaronder tabs. Leidt mij altijd behoorlijk af namelijk, ik ga dan automatisch toch naar de tabs kijken.
Toen ik voor het eerst tabs poste (ben er zelf geen fan van), kreeg ik direct al emails met de vraag deze apart te houden van het notatie gedeelte :D
Maar, ik heb hetzelfde, al kan je lezen, om de een of andere reden kijk je toch steeds naar die tabs. Vroeger plakte ik deze af in mijn boeken.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door basloze fret »

Ik heb ook een beetje hetzelfde met tabs. Ik kan prima zonder. Maar van de andere kant kunnen tabs wel handig zijn voor de exacte positie bepaling. Er zijn soms wel 4 of meer verschillende vingerzettingen of posities mogelijk om dezelfde noten te spelen. Als de bassist van originele het nummer in kwestie het zelf uit schrijft weet je dan wel zeker hoe hij het bedoeld heeft met de vingerzetting etc. Als iemand anders het uitschrijft blijft het natuurlijk weer een interpretatie van de vingerzetting van de degene die het uitschrijft. Ander voordeel van tabs is dat het voor veel meer mensen toegankelijk is, aangezien maar pakweg 30% van alle bassisten (misschien nog wel minder) goed noten kan lezen. Het blijft altijd een dilemma, ook bij het lesgeven.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Basles.be »

basloze fret schreef: 17 aug 2017, 23:06... Als de bassist van originele het nummer in kwestie het zelf uit schrijft weet je dan wel zeker hoe hij het bedoeld heeft met de vingerzetting etc. ...
En ook in dit geval is het niet altijd nuttig. Jaco zijn handig waren aanzienelijk grote dan de mijne. Mocht hij ooit tabs uitgeschreven hebben, dan had ik er weinig aan gehad :D
Maar tijdens het les geven kan het inderdaad wel nuttig zijn, af en toe.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door basloze fret »

Ik merk tijdens het lesgeven dat het echt jaren duurt voordat de meeste leerlingen kunnen noten lezen en dan nog niet eens vloeiend. Belangrijker dan noten lezen vind ik het spelen zelf. De meeste willen ook geen noten lezen en schrikken daardoor af, zeker in het begin. Er gaat dan te veel tijd zitten in het lezen in plaats van het spelen vind ik. Om ze dan toch wat huiswerk/geheugensteun mee te geven is tab helemaal niet verkeerd. Als ze wat verder zijn kun je altijd nog weer met noten aan komen. Liefst zou ik hebben dat iedere leerling vloeiend kan lezen, maar die hoop heb ik opgegeven....Het vergt gewoon veel tijd die een leerling moet investeren en dat wordt steeds lastiger in deze drukke tijden merk ik....
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Basles.be »

Ik vraag leerlingen nooit om te (leren) lezen. Wel om een partituur te kunnen ontcijferen. Daar kan je zoveel aan hebben.
Ik geef in de eerste les altijd een heel simpel leesstuk. Na 10 minuten zichtlezen de meeste het. Overtuigt de meeste om er toch tijd in te stoppen.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Hagen »

Een flinke lijst al!
Ik wil naast de rock wat meer soul en swing in mijn basspel krijgen, dus heb hier voldoende keuze.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Basles.be »

- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Basles.be »

- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4814
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Green Goblin »

Cool! Heb je hem ook in pdf?

Of moet ik dan weer opnieuw doneren...
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Plaats reactie