Bas Transcripties

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Basles.be »

- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Basles.be »

- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door basloze fret »

Toffe baslijn! bedankt. Was het niet handiger geweest om het een halve toon hoger te noteren (beginnend op D)? Aangezien alles een halve lager gestemd is. Lijkt me makkelijker lezen. Bij de tab heb je het wel zo gedaan.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Basles.be »

basloze fret schreef: 07 nov 2017, 10:17 Toffe baslijn! bedankt. Was het niet handiger geweest om het een halve toon hoger te noteren (beginnend op D)? Aangezien alles een halve lager gestemd is. Lijkt me makkelijker lezen. Bij de tab heb je het wel zo gedaan.
Om het even welke stemming je gebruikt, een Db blijft een Db. Ik noteer altijd wat ik hoor. Ik weet dat er heel wat boeken zijn (vooral PVC versies) waar ze de toonaard aanpassen. Dat is gewoon incorrect. Zelf heb ik zelden last om zo te lezen, aangezien ik bij leesopdrachten meestal blind speel in de positie(s)/vingerzetting(en) van de toonaard, dan hoef je ook niet te denken aan mollen of kruisen.
Bij de tab noteer je niet wat je hoort, maar de vingerzetting. Hier is het duidelijk een bas die een halve toon lager is gestemd, dus noteer ik de tabs zo, met de melding dat er een andere stemming gebruikt is.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door basloze fret »

Er valt voor allebei wat te zeggen. Nadeel is dan dat je die lage es niet kan spelen als je 4 snarig speelt in gewone stemming. Als je een halve toon lager stemt en je speelt op de des fret hoor je dus een C. Dus als je dan de notatie leest als je omgestemd bent klopt de notatie niet met wat je hoort. Maar zoals gezegd kan het allebei.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Basles.be »

Klopt toch niet wat je zegt hoor. Als er in notatieschrift een Des staat, dan speel je een Des, maakt niet uit waar deze te vinden is op je instrument. Dat staat volledig los van de stemming van je instrument.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Pedullist »

Tenzij je voor koperblazers schrijft, maar dat is hier niet het geval
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door basloze fret »

Ik snap uiteraard wat je bedoeld. Maar als je een halve toon lager stemt is het niet handig om de hele notatie een halve toon hoger te moeten transponeren of denken. Je zou het ook zo kunnen noteren als bij de tab en er dan bij zetten dat het een halve toon lager klinkt. Maar goed dat is persoonlijke voorkeur. Je ziet beide versies.

Als je voor gitaar noteert en er wordt een capo gebruikt is de gangbare manier om het te noteren alsof er geen capo gebruikt wordt. Dat is eigenlijk hetzelfde als hier.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Basles.be »

De loops hebben de kaap van 90 000 downloads gepasseerd.
Tijd om regelmatiger nieuwe loops toe te voegen. Hier alvast een eerste (#64):
https://basles.be/loops.php
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door basloze fret »

ok wederom bedankt voor al het werk wat je erin steekt! helemaal top.
Basles.be schreef: 07 nov 2017, 17:15 aangezien ik bij leesopdrachten meestal blind speel in de positie(s)/vingerzetting(en) van de toonaard, dan hoef je ook niet te denken aan mollen of kruisen.
Ik was nog even aan het nadenken over deze opmerking. Maar ik begrijp niet helemaal hoe je dit precies bedoeld. Kun je daar een concreet voorbeeld van geven? of er iets over uitweiden?
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Basles.be »

Versie 5. Valt me toch moeilijk om te verwoorden...
Bij leesopdrachten neem ik steeds een 5- of 6-snaar mee, dan is herstemmen zo goed als nooit nodig.

Het is natuurlijk enorm verschillend bij elk stuk, maar neem een simpel nummer in Db majeur, dan plaats ik mijn hand in de majeur positie (middelvinger op Db), en in veel gevallen hoef ik niet meer naar de hals te zien.
Aan mollen denk ik dan niet meer. Als ik een D tegenkom in de partituur dan is dat de middenvinger of pink, een A is middenvinger of pink, F is wijsvinger,... Het maakt dan echt niet meer uit of er 2 mollen of 7 kruisen staan aan de voortekening.
In de praktijk is het natuurlijk dikwijls iets tot veel complexer. Het kan bvb zijn dat ik de stretch positie verkies, regelmatig wissel tussen posities van modussen, etc. maar het basis idee blijft hetzelfde. Afstanden blijven hetzelfde en bij een toonaardvreemde noot moet je slechts 1 fret hoger of lager spelen. Open snaren gebruik ik zelden.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door basloze fret »

Bedankt voor de uitleg. Ik begrijp wat je bedoeld; je speelt vanuit 1 handzetting en pakt vanuit daar alle tonen die bij de betreffende ladder van het stuk horen. Dat werkt in veel gevallen inderdaad goed. Zeker bij 5 of 6 -snarig. Behalve als er veel positie wisselingen zijn of grote sprongen etc. Dat heb je natuurlijk meer bij een 4-snarige. En dan zijn er nog de gevallen waarbij sommige tonen beter klinken op bepaalde snaren.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Basles.be »

Het hangt inderdaad af van het nummer, het soort job en de vereisten ervan. Als sound een belangrijke vereiste is, dan probeer ik zoveel mogelijk uit het hoofd te spelen.
Mijn bas hangt altijd op perfect dezelfde hoogte, dus na vele jaren kan ik wel wat grotere afstanden nemen zonder naar de toets/hals te zien. Bij de voorbereidingen oefen ik ook op de moeilijkere overgangen: is er ergens een rust, kan ik gebruik maken van een open snaar.
Het gebeurt heel zelden dat ik een partituur voor mijn neus krijg die ik direct moet kunnen spelen. In bijna alle gevallen heb je ruim tijd om voor te bereiden.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Basles.be »

Groovy en functioneel
Zelfde bassist als op Wake me up before you gogo

Wham - Careless whisper | Bas Transcriptie | Deon Estus
Laatst gewijzigd door Basles.be op 15 nov 2017, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18580
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Bas Transcripties, drum loops en backing tracks

Bericht door Pedullist »

En net als Last Christmas maar 4 akkoorden terwijl je toch dat gevoel niet hebt. George Michael kon het toch ook wel. Liefjes ook, die 50% credit naar Andrew voor Last Christmas terwijl hij niet heeft meegeschreven (we zijn een duo!). En de andere 50% ging naar een goed doel.
Plaats reactie