'The Modes' kennen we... EN NU?!

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door SpcMnk »

wombatboter schreef: 10 okt 2017, 11:04 Als dat "derailen" is mag dat veel meer gebeuren...als dat niet meer mag en auto's, films en slagplaten wel...doe maar rustig verder wat mij betreft.
Het gaat hier tenminste ergens over en zelfs over muziek, meer kan een mens toch niet vragen op een basgitaarforum :-)
:stupid:
Hele mooie bijdrages van iedereen hier! Persoonlijk kan ik mij het meeste vinden in de 'aanpak' van basles.be.
Bij het schrijven van nummers, of partijen ervoor, maak ik gebruik van de modi om de sfeer te bepalen. In een partij ga ik dus niet op zoek naar de noten die bij een schema passen, maar naar de sfeer die ik wil geven. En gebruik dan de mode die daar bij past...
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door Basles.be »

WouterTron schreef: 10 okt 2017, 09:42 EDIT: Ik breng de discussie nu wel erg op een zijspoor, dus ik houd erover op. Sorry!
Als er een plaats en onderwerp is waar het welk kan, dan is het wel muziek, zoals Geert ook al zei.
Ons resultaat zal weinig verschillen en onze aanpak verschilt eigenlijk ook niet heel veel. Het zou nogal saai zijn mocht iedereen identiek hetzelfde doen.
Ik hou wel van dergelijke "discussies", je leert er altijd van bij.
SpcMnk schreef: 10 okt 2017, 11:31 ...
Bij het schrijven van nummers,...
Daar werkt het inderdaad zeer goed. Ik vertrek ook meestal van eens sfeer en dat kan een toonladder, een akkoord, een interval,... zijn
wombatboter schreef: 10 okt 2017, 10:00 ...
Ooit hoorde ik Pino Palladino een prachtige noot spelen die me heel ongewoon leek en toen ik het uitzocht bleek dat hij een G# op een D akkoord speelde (voor zover ik dat kon analyseren) en nooit zou ik dat zelf geriskeerd hebben...
Die 'rare' noten spelen is makkelijk, ze op een 'mooie' manier integreren in je spel is de kunst. Miles Davis was hier een meester in. Met noten is het net zoals met toonladders: hoe klinkt het?
Wooten vertrekt ook van de sound.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door didi »

wombatboter schreef: 10 okt 2017, 10:00 ...
Ooit hoorde ik Pino Palladino een prachtige noot spelen die me heel ongewoon leek en toen ik het uitzocht bleek dat hij een G# op een D akkoord speelde (voor zover ik dat kon analyseren) en nooit zou ik dat zelf geriskeerd hebben...
Als het verminderd akkoord is in D is dat niet zo heel vreemd. Dan is verhoogde G een kleine kwint. Klinkt sinister inderdaad.

Wat betreft die verschillende sferen van die modi heeft het mij erg geholpen door de ladders te spelen vanaf de root in de betreffende modus en weer terug naar de grondtoon. De root is dan de bassis waar het begint en waar het uiteindelijk in oplost. De verschillende intervallen per modus ten opzichte van die root bepalen dan de sfeer. Voor de meeste hier wellicht een open deur maar voor sommige geen vanzelfsprekendheid.
Een aardige oefening, nu we het toch over Miles Davis hebben, is Flamenco Sketches van het album Kind of Blue. Dat gaat vrij rustig en daar kun je goed de verschillende modi uitproberen voor solowerk.

De modi staan er bij.
https://thumbs.imagekind.com/4646522_650 ... 1492755018
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door WouterTron »

didi schreef: 10 okt 2017, 13:17
wombatboter schreef: 10 okt 2017, 10:00 ...
Ooit hoorde ik Pino Palladino een prachtige noot spelen die me heel ongewoon leek en toen ik het uitzocht bleek dat hij een G# op een D akkoord speelde (voor zover ik dat kon analyseren) en nooit zou ik dat zelf geriskeerd hebben...
Als het verminderd akkoord is in D is dat niet zo heel vreemd. Dan is verhoogde G een kleine kwint. Klinkt sinister inderdaad.
Zonder iets te weten over het nummer is dit natuurlijk puur speculeren, maar... Stel dat het een blues in A was (bijv. I Got A Woman, met John Mayer Trio? ;)), dan kan die D-verminderd heel goed. Waarom?

In een normale huis-tuin-en-keuken-blues gaan de eerste acht maten meestal zo:

Code: Selecteer alles

A7 | A7 | A7 | A7 |
D7 | D7 | A7 | A7 |
In een jazz-blues zitten meestal wat extra akkoorden/bewegingen:

Code: Selecteer alles

A7 | D7 | A7 | A7  |
D7 | Do | A7 | F#7 |

Do = D verminderd, D F Ab Cb (ja, Cb is hetzelfde als B, maar we schrijven Cb omdat het een verminderde septiem is)
Door in die zesde maat wat tonen uit het verminderde D-akkoord te pakken, ook al spelen de begeleiders gewoon D7, suggereer je die meer jazzy beweging uit dat tweede schema.

EDIT:

Ik ga toch nog voor de bonus: Waaróm werkt D-verminderd zo goed op die plek? Waarom spelen die jazzcats niet gewoon twee maten D7? Houd je vast.

Zoals je hopelijk weet, gaat men aan het eind van een bluesschema normaliter naar de "dominant", de "V", de "vijf", alvorens weer terug te gaan naar de "een", de "tonus". Die beweging (ook wel "turnaround" genoemd), zorgt voor een mooi gevoel van oplossing. In de toonsoort A is de dominant E7. De turnaround-beweging gaat dus van E7 naar A7.

Een E7-akkoord bestaat uit deze tonen: E, G#, B, D. Leg die nog eens naast de tonen van D-verminderd: D, F, Ab (= G#), Cb (= B). Ze zijn voor driekwart hetzelfde! Geen wonder dus dat een beweging van D-verminderd naar A óók voor een gevoel van oplossing zorgt, net als van E7 naar A.

Er is maar één klein verschilletje tussen E7 en D-verminderd: in die tweede zit geen E, maar een F. Als je D als grondtoon neemt, is F de kleine terts. Maar als je vanuit E denkt, is F een b9. En die b9, dat is weer een heel gebruikelijke toevoeging op een dominant-akkoord. (Dat weet je misschien nog uit mijn eerdere uitleg over de modi – toen ging het over G7b9b13.) Samenvattend: D-verminderd is hetzelfde als E7b9 zonder grondtoon.

Waarom dat laatste ertoe doet? Je weet nu iets belangrijks: over ieder dominant-akkoord kun je een verminderd akkoord spelen, een hele toon lager. Het is één van mijn favoriete substituten, want de verminderde arpeggio ligt vrij makkelijk onder de vingers (alleen maar kleine tertsen) en het klinkt helemaal alsof je weet wat je doet. :)
Laatst gewijzigd door WouterTron op 10 okt 2017, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door wombatboter »

Het was in iets van Paul Young, Come back and stay (live) maar ik kan me vergissen..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door deevit »

G# in een D akkoord kan ook heel goed een #11 zijn in een majeur akkoord. En een #11 kan een van de allermooiste noten in een maj akkoord zijn.
Het zou ook een leidtoon kunnen zijn, die dus oplost naar de volgende noot en daarmee spanning naar oplossing geeft. Het ligt zoals eerder aangegeven allemaal aan de context en uitvoering. Maar, ook theoretisch, kun je elke noot laten klinken in elk akkoord. Is alleen niet altijd makkelijk. :lol:
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door WouterTron »

wombatboter schreef: 10 okt 2017, 13:51 Het was in iets van Paul Young, Come back and stay (live) maar ik kan me vergissen..
Dat nummer staat in A-majeur. G# is in principe dus gewoon diatonisch, d.w.z. het is de zevende noot uit die toonladder. Over een D-majeur-akkoord kun je het inderdaad als een enigszins gedurfde keuze beschouwen, want G# is dan een #11 – een behoorlijk jazzy toevoeging voor een popnummer. Maar dat is al best ver door-geanalyseerd: ik weet niet of Pino er überhaupt zo over heeft nagedacht.

EDIT: Te langzaam!
Gebruikersavatar
bassvanheel
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 aug 2010, 17:49

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door bassvanheel »

WouterTron schreef: 10 okt 2017, 11:28 Dat antwoord heb je dan inderdaad al. Gewoon veel uitzoeken. Een algemene tip die ik op dat gebied kan geven, is om je in het begin zoveel mogelijk te storten op solo's uit de blues en verwante stijlen
Logische volgende vraag. Heb je/ wie dan ook... mooie voorbeelden van dat soort songs?
Songs of nog liever links met mooie solo's (als het ff kan met schrift erbij noten of tab) zou geweldig zijn.
AKA ElBasstardo
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door WouterTron »

Persoonlijk heb ik veel gehad aan de gitaarsolo van Tommy Bolin in Red Baron (Billy Cobham).

Dit is ook een vette van Jerry Scheff: https://www.youtube.com/watch?v=h4-ZxRrgREA

EDIT:

Bedacht me dat ik ook ooit een gedeeltelijke transcriptie heb gemaakt voor deze solo van Tal Wilkenfeld: https://www.youtube.com/watch?v=IIBNh5VyiVk

Hier de PDF op mijn Google Drive.
Gebruikersavatar
ElBasstardo
Berichten: 715
Lid geworden op: 05 jan 2006, 14:45

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door ElBasstardo »

Boh wouter G-sleutel en F-sleutel in één. Wordt een hersenkraker. Lang geleden voor mij. En nooit in G-sleutel gebast... maar ik ga ervoor zitten. Thx
Keep up the low tunes...

Grtz,
ElBasstardo


VANHOUdT | RockNRollWhisky | CUDA

TE KOOP: THON EFFECTCASE M
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door WouterTron »

Nu je het zegt ... Het is alweer jaren geleden dat ik deze maakte, het was een opdracht voor het conservatorium. Er zullen ook wel wat foutjes in zitten, dus gebruik vooral je oren!
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door Wiro »

bassvanheel schreef: 10 okt 2017, 14:15 Logische volgende vraag. Heb je/ wie dan ook... mooie voorbeelden van dat soort songs?
Songs of nog liever links met mooie solo's (als het ff kan met schrift erbij noten of tab) zou geweldig zijn.
Geen tabs, maar wel een mooi voorbeeld hoe je meters kunt maken:

https://www.facebook.com/bassplayersuni ... 265527133/

En om het 'gewoon veel uitzoeken' een ietwat te concretiseren. De volgende stappen zijn:
Akkoord-progressies en vervangende akkoorden, met name om te weten wat de functie is van een akkoord binnen de context.
Melodie-studie: Speel de zangmelodie en hou hierbij de relatie met de onderliggende akkoorden in de gaten.
Neem deze melodie als uitgangspunt en probeer zo hier en daar wat noten te variëren. Luister hierbij of het werkt (praktijk) en als dit zo is probeer dan na te gaan waarom (theorie).
En heel belangrijk en ook al eerder genoemd: Probeer je baspartij te zingen. Dit levert op termijn veel op.
Omgekeerd net zo: Zing een stukje melodie op gegeven akkoorden en probeer dit vervolgens te spelen precies zoals je het gezongen hebt.
Hierbij leer je om een noot die komen gaat te 'horen' en ontwikkel je de vaardigheid om deze noot die je 'hoort' ook direct goed neer te zetten.
Net zoals je ooit op school geleerd hebt wanneer je een stuk hardop moet voorlezen om vast stilletjes de volgende regel in je op te nemen vóórdat je 'm uitspreekt zodat je direct de goede klemtonen en intonatie kunt leggen.
Als je hiervan de smaak eenmaal te pakken hebt zul je je nooit meer vervelen.

Onder harmonische analyse en improviseren vind je eindeloos veel materiaal.
Bijvoorbeeld: https://www.thejazzpianosite.com/jazz-pi ... -analysis/
https://www.studybass.com/lessons/harmo ... ogression/
https://www.learnjazzstandards.com/blog ... all-of-me/


En natuurlijk: Ken je klassiekers:
jasmetmouwen
Berichten: 146
Lid geworden op: 03 jul 2014, 16:09

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door jasmetmouwen »

bassvanheel schreef: 03 okt 2017, 12:23 Het hele verhaal ionisch, dorisch, lydisch enz. is duidelijk (los van juiste spelling :roll: ). De pentatonische ladders beheers ik. Ben bezig met harmonic en melodic mineur... Maar dan?? Gasten als Scotts Bass lessons en MarloweDK vertellen je of het verhaal weer vanaf nu, of ze zitten heerlijk te soleren waar mij de bek van open valt... Maar wat zit ertussen?

Als ik over een progressie soleer verval ik snel in op en neer lopen door ladders. Ik probeer arpeggio's, 1324354657, 1231-2342-3453 en dat soort trucjes af te wisselen, maar mis toch de echte 'muzikale' feel. De juiste noten op het juiste moment raken

Wie heeft goede tips of tutorials voor mijn volgende stap? Mooie phrases die je kunt gebruiken, wanneer 'out of the box', snelle loopjes, enz.
Ik haak een beetje laat aan op dit topic, maar ik herken de enorme kloof tussen theorie en de timing/notenkeuze die een solo echt muzikaal maakt. Dit filmpje heeft mij enorm geholpen: https://www.youtube.com/watch?v=V3zBeT8 ... dex=3&t=0s.
Squier JV Jazz Bass (1982)
Fender Classic Series 50's Precision Bass
Squier Classic Vibe 60's Precision Bass
Fender JMJ Mustang Bass
Plaats reactie