'The Modes' kennen we... EN NU?!

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
bassvanheel
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 aug 2010, 17:49

'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door bassvanheel »

Ok mensen HELP! Ik zit vast...

Op YouTube vind ik het antwoord niet. Er is ergens een groot gat tussen het leren van je toonladders, begrijpen welke tonen je waar kunt gebruiken en daadwerkelijk een mooie groove of(uiteindelijk) solo spelen, dat ik online niet echt vind.

Het hele verhaal ionisch, dorisch, lydisch enz. is duidelijk (los van juiste spelling :roll: ). De pentatonische ladders beheers ik. Ben bezig met harmonic en melodic mineur... Maar dan?? Gasten als Scotts Bass lessons en MarloweDK vertellen je of het verhaal weer vanaf nu, of ze zitten heerlijk te soleren waar mij de bek van open valt... Maar wat zit ertussen?

Als ik over een progressie soleer verval ik snel in op en neer lopen door ladders. Ik probeer arpeggio's, 1324354657, 1231-2342-3453 en dat soort trucjes af te wisselen, maar mis toch de echte 'muzikale' feel. De juiste noten op het juiste moment raken

Wie heeft goede tips of tutorials voor mijn volgende stap? Mooie phrases die je kunt gebruiken, wanneer 'out of the box', snelle loopjes, enz.

Bedankt alvast
AKA ElBasstardo
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door Stinky »

wat jij wss zoekt, en ik ook trouwens, is spanning.
met name het verschil tussen spanning en ontlading....maar dan muzikaal.

in de modi zitten een hoop mogelijkheden verborgen om door de juiste keuzes te maken, te kunnen spelen met die tension/release-effecten.



heb dit filmpje paar dagen geleden gezien en ben er mee ad slag gegaan: een eye opener wmb.
dit is een goede manier om je muziek en solootjes spannender te maken.

ik heb de modi tot nu toe enkel gebruikt als muzikaal raamwerk, om de juiste noten vinden voor die baslijn over X progressie, om sneller partijen te kunnen uitvogelen en idd: om de ladders of delen vd ladder in je solo gepiel te verwerken.
bovenstaand filmpje is me nu goed op weg aan't helpen om m'n gepiel eindelijk ook muzikaler te laten klinken....but there's still a long, long way to go. :D
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door SpcMnk »

Cool topic!!

Dat is een goeie Nick! Die ga ik vanavond eens op mijn gemak kijken. Thanks!

Zelf werk ik ik al 25 jaar vanuit de modi. En mijn gepiel propte ik in het begin helemaal vol met alle mogelijkheden die er zijn. Tot iemand mij eens vroeg om een solo over een 4 akkoorden progressie met maar 3 noten te spelen... dat was ook een eye opener. Dwong mij om af te stappen van het zoeken naar alle mogelijkheden in noten maar te zoeken naar mogelijkheden in 'spanning' en ritme.

En tsja, wat Scot en al die andere ook zeggen. Vocabulaire opbouwen in phrases, licks enz.. maar het muziekaal combineren van dat alles is een next level. Ervaring?
Ooit wil ik dat ook nog eens goed onder de knie krijgen.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
bassvanheel
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 aug 2010, 17:49

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door bassvanheel »

Nope, dit is nou net zo'n filmpje dat weeer uitlegt wat ik allemaal al weet... The next step mate. The next!
Overigens maakt die gast wel hele toffe filmpjes. Al veel van opgepikt.
AKA ElBasstardo
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door SpcMnk »

Ah, die next step.
Alles vergeten wat je geleerd hebt en muziek gaan maken 😉
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door Asat77 »

als je soleert op een akkoordenschema, bepaal dan vooraf welke trap op welk akkoord zit en probeer de tonen die anders zijn dan bijv. de tonen uit trap 1 (majeurladder) te spelen in je solo. Ook kun je buiten het oktaaf gaan, de (mol)9, 10, 11 meenemen in je solo. En probeer verschillende intervallen uit of een zelfde loopje (1-2-5-8-9) op alle trappen. Je komt vast uit op nieuwe dingen. Succes!
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door BassKees »

Nee dat is weer een paar stappen terug. Ik denk dat Ruud de juiste benadering te pakken heeft.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door rich13 »

bassvanheel schreef: 03 okt 2017, 12:56 Nope, dit is nou net zo'n filmpje dat weeer uitlegt wat ik allemaal al weet... The next step mate. The next!
Overigens maakt die gast wel hele toffe filmpjes. Al veel van opgepikt.
Dit is waaraschijnlijk de moeilijkste vraag die je kan stellen..... ik heb geen antwoord. Technisch ben ik matig, theoretisch ben ik zwak, maar de klik is er wel. En ik kan het niet verklaren.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door wombatboter »

Iemand haalde dat ooit eens vertwijfeld aan : "voor mij zijn die modes zeer onduidelijk en ik krijg er geen inzicht in ..ik speel hetzelfde maar ik begin blijkbaar gewoon op een andere noot !"
Exact wat ik ook ervaar, ik begrijp er niets van.
Ik herinner me een lesvideo waarin Sheehan "the modes" uitlegde en opeens zei : "Suddenly it became clear to me and it just opened up everything !"
Nooit helaas zelf meegemaakt..
Dit is naar verluidt een goeie video...gaat alweer aan me voorbij

what fools these mortals be
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door deevit »

Het is voornamelijk meters maken, maar veel uitzoeken helpt ook zeker. Bewust luisteren naar wat je helden doen en het proberen te analyseren.
Probeer mee te zingen met je spel, of zing eerst een frase die je vervolgens (probeert) te spelen. Als je iets zingt of neuriet ben je het motorische gedeelte kwijt en ben je eerder geneigd een mooie of logische lijn te maken.

Maar nogmaals, vooral heel erg veel doen. Het is een beetje hetzelfde als vragen; ik ken het hele alfabet, kan alle woorden schrijven maar hoe schrijf ik nu een goed verhaal?
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door SpcMnk »

deevit schreef: 05 okt 2017, 12:10Het is een beetje hetzelfde als; ik ken het hele alfabet, kan alle woorden schrijven maar hoe schrijf ik nu een goed verhaal?
:worship: :worship:
Je bent een waar woordsmid! Erg treffende metafoor.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3254
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door RonC »

Goed onderwerp!!
En bedankt voor deze filmpjes, hier kan ik goed mee aan de slag, ik speel altijd maar op gevoel met de nodige fouten vandien. Met name dat laatste fimpje maakt veel duidelijk! :)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door MR. LEE »

wombatboter schreef: 05 okt 2017, 08:23 Iemand haalde dat ooit eens vertwijfeld aan : "voor mij zijn die modes zeer onduidelijk en ik krijg er geen inzicht in ..ik speel hetzelfde maar ik begin blijkbaar gewoon op een andere noot !"
Exact wat ik ook ervaar, ik begrijp er niets van.
Ik herinner me een lesvideo waarin Sheehan "the modes" uitlegde en opeens zei : "Suddenly it became clear to me and it just opened up everything !"
Nooit helaas zelf meegemaakt..
Dit is naar verluidt een goeie video...gaat alweer aan me voorbij

Wombatboter , ik vind dat eigenlijk ook een flauw filmpje .( ik ben ook niet goed wbt de muziek-theorie omdat ik mezelf maar een beetje heb leren spelen )

Die zgn 7 kerktoonladders worden je voorgeschoteld vanuit C.
Vanuit C is de 1e trap het "do-re-mi-fa-sol-la-ti-do deuntje" , waarin het Cmaj7 akkoord zit.
De zgn 2e trap ontstaat doordat je dat deuntje vanaf de 2e noot start , waardoor een mineur-toonladder ontstaat.
Deze handeling doe je vervolgens t/m de 7e trap.
( het is niet meer dan steeds het "do re mi fa sol" op de eerstvolgende noot starten. )

Als je veel naar jazz luistert hoor je vaak de zgn 2 -5 -1 progressie.
Als voor het gemak een nummer in Cmaj7 staat , begin je op 2 , wat Dmin7 is .
Je kunt over deze progressie al die 7 toonladders spelen , en zelf melodieuze keuzes met van alles bedenken .

Hieronder :

https://www.youtube.com/watch?v=2e82UetMJMk

ik weet ook niks van theoretische achtergrond , maar dit hielp me i.c.m. veel naar jazz luisteren.
Gebruikersavatar
bassvanheel
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 aug 2010, 17:49

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door bassvanheel »

Zolang deuntjes zich exact aan de akkoorden binnen de mode houden werkt dat. Dus vanuit C dan maar weer
Cmaj7 Dmin7 Emin7 Fmaj7 G7 Amin7 B-verminderd. Dan kunnen we altijd C ionisch spelen als we willen, maar juist de mooie noten pak je door de juiste mode te spelen. G Mixolydisch over G7 klinkt beter dan C ionisch over G7 (ondanks dat het dezelfde noten zijn).
Waarom? Omdat je juiste de 3's 5's en zeker 7's accentueert.... Daar kom ik precies op mijn vraag: mooie frases, loopjes ed. Hoe 'bouw' je die. Hierboven schreef iemand het mooi. Met alleen woorden leren kun je nog niet spreken... Misschien moet ik inderdaad eens flink wat solo's letterlijk uitzoeken... Taal ipv Vocabalaire leren.
AKA ElBasstardo
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: 'The Modes' kennen we... EN NU?!

Bericht door Basles.be »

Absoluut begeleidingen en solo's bestuderen (en leren naspelen), maar beperk je niet tot bassisten.
Wat de modi betreft. Velen hebben het over noten, maar de essentie van de modi is de klankkleur.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Plaats reactie