plaats van de duim van de rechterhand

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

plaats van de duim van de rechterhand

Bericht door Walk-the-Bass »

Vraagje: als je een 4 snarige bas hebt (EADG) en met de rechterhand speel je wisselend met je wijsvinger en de middelvinger de snaren, waar laat je dan je duim van je rechterhand? Steunt die altijd op het element? Of laat je die (als je de ADG snaren bespeelt) rusten op de lage E snaar?
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

Re: plaats van de duim van de rechterhand

Bericht door Walk-the-Bass »

Laat maar! Al een draadje gevonden: viewtopic.php?f=10&t=5794&start=30

Aangezien ik beginnend bassist ben, ga ik denk ik maar voor de techniek "duim steunen op de E snaar, tenzij je de E snaar gebruikt, dan steunen op het element" .
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: plaats van de duim van de rechterhand

Bericht door BassKees »

Zoek ook eens op floating thumb, kan ook handig zijn.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: plaats van de duim van de rechterhand

Bericht door Rieno »

Op een 4 demp ik de snaren met de overgebleven vingers (gewoonte van vroeger), maar daar kom je met een 6-snaar niet mee weg. Dus dan gebruik ik de 'floating thumb'-techniek om dat in toom te houden :) Wat in mijn optiek de techniek is die ook de meeste rust in je aanslaghand creëert.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
bie
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 apr 2014, 17:56

Re: plaats van de duim van de rechterhand

Bericht door bie »

:stupid: idd veel relaxer spelen met 'floating thumb'-techniek .
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: plaats van de duim van de rechterhand

Bericht door BassAgent »

Niet mee eens, hangt er gewoon vanaf hoe je les hebt gehad: ik moet er niet aan denken om een hele show floating thumb te spelen, gebruik m'n element en E-snaar als rustpunt :)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

Re: plaats van de duim van de rechterhand

Bericht door Walk-the-Bass »

Dank voor alle reacties. Ik ben nu een paar dagen bezig met het oefenen om de rechterduim te laten rusten op de E snaar (behalve als ik die nodig heb) en het valt mij alleszins mee hoe snel die techniek went. Met mijn duim op het element steunen en dan de G snaar aaien vergt best wel veel van de lenigheid van mijn vingers//hand/pols... Dus als mijn dan op de E snaar leunt scheelt lukt het raken van de G snaar een stuk makkelijker.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: plaats van de duim van de rechterhand

Bericht door didi »

BassAgent schreef: 24 nov 2017, 23:20 Niet mee eens, hangt er gewoon vanaf hoe je les hebt gehad: ik moet er niet aan denken om een hele show floating thumb te spelen, gebruik m'n element en E-snaar als rustpunt :)
Als je nogal beweeglijk bent op het podium kan ik me voorstellen dat floating thumb te weinig houvast biedt. Maar als je voornamelijk zittend speelt of weinig rond hoeft te rennen kan het volgens mij ergonomisch erg veel voordelen bieden.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2341
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: plaats van de duim van de rechterhand

Bericht door MaartenV »

Dit is een perfect moment om een goede techniek aan te leren (zodat je later je skills kunt uitbreiden in plaats van afleren)! Heb je al eens nagedacht over was lesjes?
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: plaats van de duim van de rechterhand

Bericht door basloze fret »

Volgens mij zijn hier al meer topics over geweest. De video in de tweede post zegt eigenlijk alles al. Floating thumb kan goed werken voor 5 snaar of meer. Voor 4 snaren werkt het steunen op de E prima. Probeer alles uit en kijk wat voor jou werkt. En ja, les nemen is een goede tip. Beter dan video's kijken of raad vragen over techniek op forums of wat dan ook.
Plaats reactie