Playing outside the harmony

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Playing outside the harmony

Bericht door dr. Bassvibes »



Érg interessant materiaal dit!
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Re: Playing outside the harmony

Bericht door Wiro »

Hmmm, je komt dergelijke patronen ook wel eens in popnummers tegen, echter nooit ter plekke geïmproviseerd maar juist tot het kleinste detail vooraf uitgenast in het arrangement. In het laag mag je sowieso niet zonder dat je medemuzikanten dit voorzien buiten de harmonie gaan spelen. Tenzij je het leuk vindt om er een zootje van te maken. Maar voor publiek wordt dit al snel vervelend. Alleen als je gaat soleren zou dit iets op kunnen leveren. En dan nog moet je continue de context in de gaten houden. Dit vraag een gedegen voorbereiding waar maar weinig muzikanten voldoende tijd voor kunnen vrijmaken.
Bovenstaand verhaal wordt helemaal tricky in combinatie met de veel gebezigde kreet: 'Ik speel op gevoel' om te beargumentern dat je om wat voor reden dan ook geen zin hebt om je kennis te verdiepen. Het wordt al snel smakeloze rommel waar al zoveel van is.
Maar, om toch enigszins positief af te sluiten: Als je de benodigde tijd hieraan kunt besteden en gezegend bent met medemuzikanten die bereid zijn met je mee te denken om samen een arrangement minutieus uit te werken dan kun je hier geweldig mooie dingen mee doen. Luister maar eens naar de hoge vioolpartijen in filmmuziek. Deze zitten er vol mee. Maar wel heel bewust gekozen waar gedegen studies aan vooraf zijn gegaan.

https://www.berklee.edu/bt/214/lesson.html

Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Playing outside the harmony

Bericht door badastronaut »

Het gaat hier ook puur om soleren lijkt mij, echt outside spelen doe je niet tijdens je begeleiding (een paar chromatische leitonen vallen niet onder outside spelen vind ik) Alle dingen die er genoemd worden in de video zijn prima toepasbaar in solo's als je maar in de gaten blijft houden waar je mee bezig bent (alle outside dingen moeten wel gerelateerd zijn aan een doel, waar je er mee heen wil). Improvisatie bereid ik nooit voor. Gewoon gaan met de banaan. Goeie bassist die Damian trouwens!
Jankelly
Berichten: 76
Lid geworden op: 29 jul 2017, 13:43

Re: Playing outside the harmony

Bericht door Jankelly »

badastronaut schreef: 28 nov 2017, 08:55 Het gaat hier ook puur om soleren lijkt mij, echt outside spelen doe je niet tijdens je begeleiding (een paar chromatische leitonen vallen niet onder outside spelen vind ik) Alle dingen die er genoemd worden in de video zijn prima toepasbaar in solo's als je maar in de gaten blijft houden waar je mee bezig bent (alle outside dingen moeten wel gerelateerd zijn aan een doel, waar je er mee heen wil). Improvisatie bereid ik nooit voor. Gewoon gaan met de banaan. Goeie bassist die Damian trouwens!
Eff je bandje beluisterd,top mooi bas geluid.
Ibanez SR 305 WB.
Custom made PB 50.
Yamaha 370FL
Squier paranormal jazz
Fender rumble 500 met Fender 2X8 V2.
Fender Rumble2X10.
Dynacord Bass King 1
Zoom B3 en B3N.
A lot of Sneakers &Coolcat jeans and Shirts
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Playing outside the harmony

Bericht door dr. Bassvibes »

badastronaut schreef: 28 nov 2017, 08:55 Het gaat hier ook puur om soleren lijkt mij, echt outside spelen doe je niet tijdens je begeleiding (een paar chromatische leitonen vallen niet onder outside spelen vind ik) Alle dingen die er genoemd worden in de video zijn prima toepasbaar in solo's als je maar in de gaten blijft houden waar je mee bezig bent (alle outside dingen moeten wel gerelateerd zijn aan een doel, waar je er mee heen wil). Improvisatie bereid ik nooit voor. Gewoon gaan met de banaan. Goeie bassist die Damian trouwens!
Gaat inderdaad 200% om soleren dit hele verhaal!
Wiro schreef: 27 nov 2017, 15:51 Hmmm, je komt dergelijke patronen ook wel eens in popnummers tegen, echter nooit ter plekke geïmproviseerd maar juist tot het kleinste detail vooraf uitgenast in het arrangement. In het laag mag je sowieso niet zonder dat je medemuzikanten dit voorzien buiten de harmonie gaan spelen. Tenzij je het leuk vindt om er een zootje van te maken. Maar voor publiek wordt dit al snel vervelend. Alleen als je gaat soleren zou dit iets op kunnen leveren. En dan nog moet je continue de context in de gaten houden. Dit vraag een gedegen voorbereiding waar maar weinig muzikanten voldoende tijd voor kunnen vrijmaken.
Bovenstaand verhaal wordt helemaal tricky in combinatie met de veel gebezigde kreet: 'Ik speel op gevoel' om te beargumentern dat je om wat voor reden dan ook geen zin hebt om je kennis te verdiepen. Het wordt al snel smakeloze rommel waar al zoveel van is.
Maar, om toch enigszins positief af te sluiten: Als je de benodigde tijd hieraan kunt besteden en gezegend bent met medemuzikanten die bereid zijn met je mee te denken om samen een arrangement minutieus uit te werken dan kun je hier geweldig mooie dingen mee doen. Luister maar eens naar de hoge vioolpartijen in filmmuziek. Deze zitten er vol mee. Maar wel heel bewust gekozen waar gedegen studies aan vooraf zijn gegaan.

https://www.berklee.edu/bt/214/lesson.html

Uiteraard moet je weten waar je mee bezig bent, maar er mag toch ook wel eens iets gedeeld worden dat het basisniveau ontstijgt? :) Voor je publiek wordt het snel vervelend? Hangt helemaal af van je publiek... Als je in je top-40 bandje in een tent vol bezopen volk staat, dan wordt het inderdaad snel vervelend ja... :lol: En waarom zou je dit minutieus moeten voorbereiden? Het gaat hier om improviseren, niet om pop arrangementjes. :wink:
Plaats reactie