CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!

Speel jij weleens met pijn?

ja, maar alleen bij langdurig spelen
87
23%
ja, eigenlijk altijd
17
5%
af en toe
183
49%
nee, nog nooit ervaren
88
23%
 
Totaal aantal stemmen: 375

Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Bericht door nangyala »

Ik weet niet of dit al eens behandeld is, ik kon er hier weinig over vinden. Ik post dit omdat ik denk dat ik er mensen mee kan helpen.


Een veel voorkomend probleem bij muzikanten is het zogenaamde Carpal Tunnel Syndroom. Ik heb het opgelopen tijdens mijn werk, maar je kan het ook oplopen door verkeerde techniek op je bas of gitaar etc.
Het spelen van een instrument werd door mijn werk bemoeilijkt door de pijn. inmiddels ben ik al 2 jaar CTS vrij.

Er ligt in je pols een buisje waar je pezen, zenuwen en bloedvaten door lopen. Als dit buisje onstoken raakt, zwelt het op waardoor de pezen etc beknelt raken.
Gevolg bij mij was:
doof gevoel in mijn duim, wijs en middelvinger.En dat anderhalfjaar lang. Pijn bij bepaalde bewegingen (alsof er iets knapt) en na het slapen stond mijn hand "op slot".
Kortom ik heb er te lang mee rondgelopen
Ik ging 's nachts een brace dragen en dat hielp iets.
Ik ben hiervoor behandeld in het ziekenhuis (in den haag zit een muzikantendokter zeg maar die alles weet van deze blessure en door hem is dit syndroom dus ook echt erkend.
CTS wordt verward met RSI beiden zijn compleet anders.

Zwerend dat ik deze pijn en gevoelloosheid bij het spelen nooit meer wil ervaren, heb ik mijn speelstijl aangepast. Een hele nette speelstijl nu.

De linkerhand:
Een foute houding is het spelen onder een hoek.
Probeer de pols zo recht mogelijk te houden tijdens het spelen
Fout:
Afbeelding

Goed:
Afbeelding

Ook de mate van kracht in je spel is van invloed op CTS. Alles wat je met je linkerhand speelt, moet je ook kunnen spelen met de duim los van de hals. Er is haast geen kracht nodig om een snaar in te drukken.
Ik las in een bericht eerder over pijn in de duim en over platte vingers.
Foute boel dus. je drukt de snaren in met je vingers onder een kleine hoek, dus het topje van je vinger drukt de snaar in.
Pijn bij het spelen is dus een big NO NO. Stop met spelen als je pijn hebt. Geef je hand even rust en ga daarna weer verder.
Het laatste wat je wilt is genoodzaakt stoppen met een toekomstige carriere :D
Afbeelding

De rechtehand:
Hetzelfde geld voor de rechterhand, behalve de kracht die je meegeeft, das een kwestie van smaak. Ik aai bijna over de snaren, en haal hierdoor hogere snelheden dan wanneer ik hard aan sla (heeft wel als gevolg meer bijgeluiden zoals tikken, aanlopen van de snaren etc.)
hou ook hier de hoek van de hand in de gaten
Afbeelding

Ik hoop dat dit meer licht werpt op CTS, belangrijk is wel dat niet alle vormen van CTS zijn te genezen. Let dus op je spel en weet waar de grens ligt.
Een goede warming-up is van groot belang.
Als bovenstaande tips als gevolg hebben dat je je bas hoog moet hangen, so be it and learn to live with it. Speelt nog lekker ook!!!
Bas-ze

Groeten
Dominic
Laatst gewijzigd door nangyala op 12 jul 2006, 14:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

:thumbsup: , uitstekende post. Als ik dit lees ben ik toch weer blij dat ik les genomen heb en de goede houding er ingeramd is.
And Button is not yet a zebra
Gebruikersavatar
daffe
Berichten: 374
Lid geworden op: 11 apr 2006, 10:14

Bericht door daffe »

hmmm ik zal er eens op gaan letten!
:thumbsup:
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

ik heb geen les gehad en toch de goede houding erin geramd! jeuj :D
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Q. schreef::thumbsup: , uitstekende post. Als ik dit lees ben ik toch weer blij dat ik les genomen heb en de goede houding er ingeramd is.
+1 :)
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Ik heb wel ooit last van mijn rechterduim als ik speel. Die is niet flexibel genoeg ofzo. Hmm..

Maare iets over je post. Goed! Alleen 1 opmerking. Die eerste 2 fototjes vind ik niet goed. Bij de foute speel je bij fret 1 tot 3. En bij de goede van 3 tot 5 ofzo. Hoe verder weg hoe meer kromming lijkt mij. Dus ik had 2 foto's gemaakt vanuit de zelfde positie (en ook niet van 2 verschillende kanten). Maar oke, het punt is wel duidelijk van je post. Dus op zich mag dat de pret niet drukken!
Gebruikersavatar
big_Les_Claypool_fan
Berichten: 506
Lid geworden op: 08 mei 2005, 13:33

Bericht door big_Les_Claypool_fan »

en bij die eerste foto kan je gewoon je arm ook een stuk draaien waardoor je pols toch weer recht komt 8)
best bass ever made: Carl Thompson Rainbow 6-string fretless bass

mijn bootlegs: https://db.etree.org/darthewok
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

big_Les_Claypool_fan schreef:en bij die eerste foto kan je gewoon je arm ook een stuk draaien waardoor je pols toch weer recht komt 8)
wat ik duidelijk wil maken is dat ik heel veel bassisten zie met een hoek in de pols, en maar klagen over pijn.
Het gaat niet om de foto's het gaat om de houding.
Bij mijzelf heb ik op elke positie op de hals een zelfde rechte pols.
nogmaals het gaat om de houding
Het had weinig gescheeld of ik had de rest van mijn basleven met pijn moeten spelen.
Dat wil ik gewoon zien te voorkomen bij andere bassisten
Dominic
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
big_Les_Claypool_fan
Berichten: 506
Lid geworden op: 08 mei 2005, 13:33

Bericht door big_Les_Claypool_fan »

ja, dat is waar
best bass ever made: Carl Thompson Rainbow 6-string fretless bass

mijn bootlegs: https://db.etree.org/darthewok
Gebruikersavatar
No Class
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 dec 2005, 18:41

Bericht door No Class »

Ik kan zo lang achter elkaar spelen als ik wil, ik krijg alleen pijn bij een optreden omdat ik dan 3 nummers, dus ongeveer 10 mins, 4 fretten uit elkaar laag op de hals moet spelen...
verder zal mijn houding wel goed zijn want ik heb er nooit last van :P en geen les gehad, volgens mij komt het vanzelf wel na een tijdje
Dream Theater Bass Highlights
https://www.youtube.com/watch?v=Tsu9r9bKU8c
Gebruikersavatar
DOc
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:59

Bericht door DOc »

heerlijk dit topic, past precies op mijn topic, errug bedankt :!:
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Omdat er inderdaad een hele grote groep bassisten is die hier nooit over nadenken, en de openingspost erg helder is, maken we er even een sticky van.
And Button is not yet a zebra
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Ik heb wel eens pijn in mijn linkerhand, met name wanneer ik niet rustig heb ingespeeld. Met optredens wil ik vooral wel eens kramp krijgen omdat ik verzuim in te spelen. Als ik goed inspeel heb ik geen last. Ik vermoed dat ik ook niet een ideale houding heb (nooit les gehad) maar probeer wel aan te voelen wat een ideale houding voor me is. De hoogte van m'n bas maakt ook erg veel uit...

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
tankertuig
Berichten: 135
Lid geworden op: 01 jan 2006, 02:52

Bericht door tankertuig »

wat doen jullie dan eigenlijk om in te spelen?? ik heb idd wel eens kramp in mn pols/duim
Gebruikersavatar
daffe
Berichten: 374
Lid geworden op: 11 apr 2006, 10:14

Bericht door daffe »

ik heb gemerkt dat ik goed (rechte pols) en slecht (in een hoek) afwissel, afhankelijk van de positie, en als ik langer in de "slechte" positie moet spelen dat ik dan de hals naar me toe trek zodat de bas meer rechtop komt te staan en m'n post toch nog recht komt.
Plaats reactie