CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!

Speel jij weleens met pijn?

ja, maar alleen bij langdurig spelen
87
23%
ja, eigenlijk altijd
17
5%
af en toe
183
49%
nee, nog nooit ervaren
88
23%
 
Totaal aantal stemmen: 375

Gebruikersavatar
Fiemail
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:31

Bericht door Fiemail »

.
Laatst gewijzigd door Fiemail op 21 jun 2009, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 622
Lid geworden op: 25 apr 2006, 23:09

Bericht door Steve »

Sjoerd van Gerwen schreef:Hallo,

Ik heb een iets ander probleem, als ik ongeveer 5 minuten achterelkaar 16e speel op dezelfde snaar krijg ik erg veel pijn in een spier van mijn rechterhand, die spier voel ik net onder mijn elleboog, hij ligt aan de bovenkant van de arm en hij spant aan als je een vuist maakt.
Dit is erg vervelend aangezien ik veel rock & roll speel (Led Zepplin, ACDC)
ik speel dan met mijn wijs en middel vinger.

Als ik echt lang 16e speel wordt die spier ook rood en warm, das vast niet goed...

Iemand een oplossing?? tis namelijk erg vervelend

Groeten Sjoerd
er zijn 3/4 spieren in je arm die je kunt zien als je die beweging maakt. over welke spier je last hebt kan ik niets zeggen. wel kan ik zeggen dat je de symptomen hebt van een inflammatie bij de origo van de desbetreffende spier(en). Dat zijn namelijk: Calor, dolor, robor, tumor en functio laesa. (warmte, pijn, roodheid, zwelling, functie vermindering)

Met andere begrijpelijke woorden:
het kan zijn (het is maar een hypothese, ik wil je niet bang maken of dingen aanpraten) dat je een ontsteking hebt aan een van de aanhechtingen va n een van je onderarm spieren.
Misschien is het verstandig om even een paar dagen rust te nemen. als je er dan nog steeds last van hebt, zou ik even een dokter raadplegen. Die kan toch wat meer zien/onderzoeken dan wij uit jou verhaal kunnen halen.

P.S.

Leuk, zo'n forum met mede medici en paramedici 8)
Shit happens..
Gebruikersavatar
Sjoerd van Gerwen
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 okt 2006, 16:30

Bericht door Sjoerd van Gerwen »

Ok tnx!,

Het gaat al beter, heb een paar dagen niet gespeeld en dat werkte wel.
Maar laatst weer 4 uur achter elkaar gespeeld en toen kwam het weer een beetje op, maarja wie gaat er dan ook 4 uur achter elkaar spelen!

Ik hou het in de gaten en als het erger wordt zal ik even naar de dokter gaan.

Groeten Sjoerd
Thijs
Berichten: 484
Lid geworden op: 31 aug 2006, 18:05

Bericht door Thijs »

Sjoerd van Gerwen schreef:Hallo,

Ik heb een iets ander probleem, als ik ongeveer 5 minuten achterelkaar 16e speel op dezelfde snaar krijg ik erg veel pijn in een spier van mijn rechterhand, die spier voel ik net onder mijn elleboog, hij ligt aan de bovenkant van de arm en hij spant aan als je een vuist maakt.
Dit is erg vervelend aangezien ik veel rock & roll speel (Led Zepplin, ACDC)
ik speel dan met mijn wijs en middel vinger.

Als ik echt lang 16e speel wordt die spier ook rood en warm, das vast niet goed...

Iemand een oplossing?? tis namelijk erg vervelend

Groeten Sjoerd
Pak die rust, als wij oefenen moeten we soms ook even stoppen omdat ik anders kapot ga.

Fender Jazzbas 1977
Aguilar DB750
Vanderkley 212LT

Thijs Visscher.nl!
Facebook!
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

wat trouwens ook wel handig kan zijn (geen idee of het al is langsgekomen):
als je je bas laag hebt hangen kun je nooit je hand/arm in de ideale positie krijgen, dus: hang je bas hoger of kantel je bas tijdens het spelen in ieder geval een stuk meer zodat de headstock schuin omhoog wijst
Gebruikersavatar
Irma
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2004, 22:22

Bericht door Irma »

We spelen 'Hard drivin man' van J. Geilsband in een snelle en lange uitvoering. Onze gitaristen krijgen het iedere keer voor elkaar om halverwege het nummer een gesprek te beginnen... :?
De drummer en ik krijgen dan in de loop van het nummer kramp. Bij mij rechts, hij in beide armen.

Ach...gedeelde smart is halve smart en we proberen er nog steeds de humor van in te zien...
Cactus
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:38

Bericht door Cactus »

Q. schreef::thumbsup: , uitstekende post. Als ik dit lees ben ik toch weer blij dat ik les genomen heb en de goede houding er ingeramd is.
Als ik mag vragen, waar heb je les gehad, ik kom ook uit Amsterdam en ben nog op zoek.... :oops:
Fender American Jazz Bass 2005,
Ampeg B 100 R combo

Takamine flattop 6 string 1989. Roland Spirit 50
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Irma schreef:We spelen 'Hard drivin man' van J. Geilsband in een snelle en lange uitvoering. Onze gitaristen krijgen het iedere keer voor elkaar om halverwege het nummer een gesprek te beginnen... :?
De drummer en ik krijgen dan in de loop van het nummer kramp. Bij mij rechts, hij in beide armen.

Ach...gedeelde smart is halve smart en we proberen er nog steeds de humor van in te zien...
tip: stop eens! :twisted:
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Cactus
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:38

Bericht door Cactus »

https://www.powerball-nederland.nl/

Sinds kort ook maar eens mee begonnen, voelt goed en t'is nog leuk ook :D
Fender American Jazz Bass 2005,
Ampeg B 100 R combo

Takamine flattop 6 string 1989. Roland Spirit 50
Gebruikersavatar
Maup
Berichten: 874
Lid geworden op: 25 sep 2006, 16:57

Bericht door Maup »

Cactus schreef:
Q. schreef::thumbsup: , uitstekende post. Als ik dit lees ben ik toch weer blij dat ik les genomen heb en de goede houding er ingeramd is.
Als ik mag vragen, waar heb je les gehad, ik kom ook uit Amsterdam en ben nog op zoek.... :oops:
PM Spinal Tap eens. Hij geeft weer les in Amsterdam.
(ik heb het later wel met Spinal over mijn provisie voor het aanbrengen van nieuwe leerlingen.......... :wink: )
"...People like YOU are the reason, people like ME need medication..."

Je hebt Fretted.
Fretless.
Maar ik speel "niet te Freten"
Thijs
Berichten: 484
Lid geworden op: 31 aug 2006, 18:05

Bericht door Thijs »

Wat ben ik toch blij met een leraar die vanaf het begin een goede houding met me heeft geoefend. Ik heb dan wel nog maar 5 weken les, maar toch. Viool handjes, hé?
Rocket
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 apr 2007, 08:56

Bericht door Rocket »

Even een vraagje, na het lezen van dit topic.

Volgens mij speel ik veel te krampachtig met plectrum, alleen volgens onze gitarist (wie een jaar bas heeft gespeeld) is het nog maar net hard genoeg. Als hij de bas pakt en er op speelt klinkt alles veel harder en met vingers, visa versa. Enige verschil is dat hij een man is en ik een meisje, ik ben niet half zo sterk als hem. :lol:

Echter, heb ik nou al een tijdje last van mijn rechter pols, ben er voor naar de dokter geweest en heb een zalfje gekregen en op advies polssteunband aangeschaft (gebruikt bij sporten als tennis), dat hielp wel, alleen nu de vraag.

Wanneer speel je hard genoeg, zodat het nog steeds vol en strak klinkt?
Hij is klein, maar slime!
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 629
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Bericht door Fendurt »

Ik ben een keer geopereerd aan mijn pols omdat er een dikke bult bovenop zat en ik krijg de indruk dat het een andere aandoening was dan waar hier over wordt gepraat.
Het was een bult die de pezen uit elkaar drukte en daar door pijn kon veroorzaken en de pols kon blokkeren.
Het zorgde er ook voor dat ik na een avond spelen door de grond ging van de pijn in mijn middel en wijsvinger.

Het ging hier om een peesschede-ontsteking. Het is een overbelasting van de pees die de peesschede (tunnel) irriteert en dat daardoor een ontsteking ontstaat. Deze ontsteking kan ‘door de peesschede slaan’ waardoor er een vochtophoping ontstaat boven/onderop de tunnel. Dit veroorzaakt de bult.
In simpele gevallen is deze zelf nog weg te masseren, maar dan blijft er een zwakke plek in de tunnel en kan het gemakkelijk weer ontstaan.

Ik heb er spuiten in gehad (waarschijnlijk cortico's) en gips om mijn arm om verplicht rust te geven aan de pols, maar niks hielp.
uiteindelijk is de bult operatief verwijderd.
Door een operatie forceer je de verwijdering van de bult en hechtingen in de peesschede en kan deze bult moeilijker nog een keer ontstaan.
Nadeel: Je kan dan wel 6 weken helemaal niks doen. Het is nu toch al zeker 11 jaar terug dat ik geopereerd ben en merk sinds 2 jaar weer dat ik alle soepelheid terug had van weleer.
:D
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Gebruikersavatar
Morrison3000
Lakland-fan
Berichten: 735
Lid geworden op: 22 feb 2007, 23:19

Bericht door Morrison3000 »

*weg*
Laatst gewijzigd door Morrison3000 op 16 jul 2013, 06:16, 1 keer totaal gewijzigd.
No treble
Rocco
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 mei 2007, 12:36

Bericht door Rocco »

Mijn leeraar zegt juist dat ik meer pols moet geven en met gebogen vingers moet spelen. Maarja anders demp ik met mijn wijsvinger ook mijn onderste snaar, dus zal toch wel echt nodig zijn. Het voelt nog niet echt relaxed aan maar al begin is moeilijk.
Plaats reactie