CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!

Speel jij weleens met pijn?

ja, maar alleen bij langdurig spelen
87
23%
ja, eigenlijk altijd
17
5%
af en toe
183
49%
nee, nog nooit ervaren
88
23%
 
Totaal aantal stemmen: 375

Gebruikersavatar
Marley
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 nov 2012, 16:12

Bericht door Marley »

Hoi lotgenoten :)

Waar kan ik de foto's terug zien die er in het begin van dit topic erbij stonden????

Ben een paar weken aan het bassen ( proberen te bassen ) en zou graag die houdingen eens willen terug zien.
Ik heb wel les en we hebben het daar ook over de houding met spelen.

Bedankt alvast
Groetjes
John
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

anderson schreef:Heb CTS aan beide polsen gehad en geopereerd eraan. Je moet het zien als een soort hernia. Je pees wordt afgeknepen en bij mij hielp alleen maar het doorsnijden van een dwarsspier. Het vervelende was dat ik niet alleen met basspelen maar ook snachts met een totaal dode arm wakker werd en deze ook in ruststand tintelde of zelfs enorm gloeide. Heb 2 ritssluitingen bij mijn polsen en kon ff een paar weken mijn eigen kont niet afvegen maar... heb er nadiebn nooit geen last meer van gehad.
precies dezelfde klachten gehad, maar de operatie verliep bij mij via mijn hand, net naast de muis van de duim.
de tweede week kon ik weer alles
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Marley
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 nov 2012, 16:12

Bericht door Marley »

Marley schreef:Hoi lotgenoten :)

Waar kan ik de foto's terug zien die er in het begin van dit topic erbij stonden????

Ben een paar weken aan het bassen ( proberen te bassen ) en zou graag die houdingen eens willen terug zien.
Ik heb wel les en we hebben het daar ook over de houding met spelen.

Bedankt alvast
Groetjes
John
Niemand de foto´s nog ....
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

nee ik kan ze niet meer vinden, de server waar ze toendertijd op stonden is verwijderd en ik had geen backup :facepalm:
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Hoe zorg ik ervoor dat ik geen pijn in mijn pink krijg? Heb er nu nog al eens last van als ik vinger-per-fret moet spelen, vooral als de pink op de E-snaar moet duwen.
Zijn er oefeningen of iets dergelijks om betere pinkkracht/coordinatie/houding/ wat ik eraan moet doen aan te leren?
Heb namelijk echt geen zin om mijn actie te verlagen, is nu zo'n halve cm bij de 12e fret maar het klinkt zo cool (de VM natuurlijk). En ik heb er soms ook last van op m'n andere bas, dus het probleem zit ergens anders.
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Iemand? Is het gewoon zorgen dat mijn pink loodrecht op de fretboard staat? (dat gaat nog al eens mis met drukke nummers op de E-snaar, dan komt-ie 'plat' over de fretboard te liggen :oops: )
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Ik speel bijna nooit alleen pink op een fret, als je daar constant mee bezig bent krijg je ook last van kramp in je handen omdat je ze tegen natuurlijk te ver aan het spreiden bent. Dus zoveel mogelijk drie fretten onder de hand, niet vier... (hoewel het wel zo is dat ik sinds dat ik regelmatig speel zowel natuurlijke reikwijdte als kracht toenemen).
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Meestal houd ik het ook lekker bij drie, maar bij Jamerson's I Was Made To Love Her (en dan na het stukje waar die met de blazers meedeelt, in Fmaj, overgang naar Bbm) zit zo'n heel snel loopje waar je van de hoge prime (1 of eigenlijk 8 ) naar de 5, dan direct van 6 chromatisch naar diezelfde 1, en dan 3, 5 chromatisch naar Bb (4 van Fmaj).
In het kort: razendsnel werken over vier fretten.

Vroeg me af of iemand iets weet waardoor ik dit lang kan oefenen of snel goed leren. Ik kom er zo ook wel, denk ik, maar gaat even duren voor ik het goed kan, en dan nog niet met deze actie die ik nu heb op de VM
Laatst gewijzigd door Freak op 26 dec 2012, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

JoostT schreef:Ik speel bijna nooit alleen pink op een fret, als je daar constant mee bezig bent krijg je ook last van kramp in je handen omdat je ze tegen natuurlijk te ver aan het spreiden bent. Dus zoveel mogelijk drie fretten onder de hand, niet vier... (hoewel het wel zo is dat ik sinds dat ik regelmatig speel zowel natuurlijke reikwijdte als kracht toenemen).
Het gaat prima hoor, je moet het alleen opbouwen. Zonder training kun je ook geen marathon lopen. Niet te laag op de hals beginnen (zo rond de 12e fret zou voor iedereen moeten werken) en steeds een fretjes terug. Maar neem hier de tijd voor, dat heb je niet met een of enkele middagen in de vingers!
Treedt het vooral op bij hogere snelheden, dan kun je dat nog niet aan en moet je eerst even een paar stappen terug doen. Ook hier is het advies, niet teveel hooi op de vork en rustig opbouwen.
Ik heb zelf kleine handen en speel eigenlijk zonder problemen over 4 frets, ook in de laagste registers. Gewoon zorgen dat je techniek in orde is en veel oefenen. Heb je les? Het is altijd verstandig(er) om iemand met verstand van zaken naar je techniek te laten kijken en je zult er nog hard van vooruit gaan ook. :)
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

deevit schreef:
JoostT schreef:Ik speel bijna nooit alleen pink op een fret, als je daar constant mee bezig bent krijg je ook last van kramp in je handen omdat je ze tegen natuurlijk te ver aan het spreiden bent. Dus zoveel mogelijk drie fretten onder de hand, niet vier... (hoewel het wel zo is dat ik sinds dat ik regelmatig speel zowel natuurlijke reikwijdte als kracht toenemen).
Het gaat prima hoor, je moet het alleen opbouwen. Zonder training kun je ook geen marathon lopen. Niet te laag op de hals beginnen (zo rond de 12e fret zou voor iedereen moeten werken) en steeds een fretjes terug. Maar neem hier de tijd voor, dat heb je niet met een of enkele middagen in de vingers!
Treedt het vooral op bij hogere snelheden, dan kun je dat nog niet aan en moet je eerst even een paar stappen terug doen. Ook hier is het advies, niet teveel hooi op de vork en rustig opbouwen.
Ik heb zelf kleine handen en speel eigenlijk zonder problemen over 4 frets, ook in de laagste registers. Gewoon zorgen dat je techniek in orde is en veel oefenen. Heb je les? Het is altijd verstandig(er) om iemand met verstand van zaken naar je techniek te laten kijken en je zult er nog hard van vooruit gaan ook. :)
Het is niet dat ik het niet kan, maar ik doe het alleen als een stukje muziek het echt nodig maakt, ben hierin liever 'lui' dan 'moe'...(een van de eerste dingen die ik op bas speelde was the chicken, die ik op gitaar al kon, dat is niet goed voor je hand als je dat ongeoefend op een bas gaat zitten doen met een vinger per fret)
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Bedankt voor de reacties!

Ik zal geduldig verder oefenen, en dan komt het dus wel goed. :)
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

JoostT schreef: (een van de eerste dingen die ik op bas speelde was the chicken, die ik op gitaar al kon, dat is niet goed voor je hand als je dat ongeoefend op een bas gaat zitten doen met een vinger per fret)
Dat zei ik toch? :wink:
Het is heel belangrijk om ontspannen te blijven in je linkerhand. Zeker onderin, daar mag je best een beetje 'zweven' in plaats van heel erg verkrampt aan één positie vast te houden.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Didi schreef:Ik heb aan beide handen triggerfinger ( snapping finger ) aan de middelvinger. Hij strekt zich met een schokje omdat de peesverdikking blijft hangen achter het peesbuisje. Dit duurt nu al enkele maanden. Maandag gaan ze een cortisoneinjectie geven in mijn rechterhand.Mocht het succesvol zijn dan doen ze later ook de linkerhand. Mocht niks lukken dan gaan ze op een gegeven moment opereren. Op hoop van zege dat het iets uithaalt anders vrees ik erg voor het verloop van mijn bassistenbestaan.
Ik baal er ontzettend van.
Dankzij cortisone was ik er dus bijna een jaar vanaf. Nu is het weer terug links. Mooi klote. Ik hoorde van een kennis over het opensnijden van je peesbuis. Dat ga ik maar eens overwegen dan.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Splijten noemen ze dat geloof ik. Voor CTS in de pols een veel gebruikte behandeling . Wel balen dat het terug is.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Die behandeling heb ik ook bijna gekregen voor de peesontsteking in mijn rechterhand, maar het was niet dusdanig opgezet dat dat nodig was. Heb wel een Diclofenac-kuurtje gehad, maar dat werkte voor geen meter. Cortisone was de volgende oplossing, maar dat heb ik maar niet gedaan. Erg blij mee want ik heb er nu nauwelijks meer last van :)

Waar ik wel last van heb is een soort spierpijn in de muis van mijn linkerhand. Ik denk dat het komt door teveel achter de computer zitten, maar is wel erg lastig. Het was eerst alleen na veel spelen of lang achter m'n laptop zitten, maar vandaag heb ik er de hele dag last van gehad :? Oftewel: rust houden, computer maar eens even met rust laten :mrgreen:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Plaats reactie