CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!

Speel jij weleens met pijn?

ja, maar alleen bij langdurig spelen
87
23%
ja, eigenlijk altijd
17
5%
af en toe
183
49%
nee, nog nooit ervaren
88
23%
 
Totaal aantal stemmen: 375

Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Klik je dan niet met je rechterhand ?
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Bericht door Charlie »

rich13 schreef:Splijten noemen ze dat geloof ik. Voor CTS in de pols een veel gebruikte behandeling.
Die behandeling is 'n veelgebruikte methode. Maar uit ervaring weet ik dat er veel verschil zit tussen de ingrepen. Met goed, maar ook slecht resultaat. Probeer in ieder geval van te voren 'n goede afweging te maken voor het traject van behandeling.
En vooral in welk ziekenhuis je de ingreep laat doen en door welke arts.
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

wombatboter schreef:Klik je dan niet met je rechterhand ?
Jawel, maar het is ook spaties drukken, typen etcetera :)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
EDV
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 jan 2013, 14:05

Bericht door EDV »

Charlie schreef:En vooral in welk ziekenhuis je de ingreep laat doen en door welke arts.
meeste problemen bij medische behandeling ontstaan door miscommunicatie. Laat weten dat je niet alleen maar vd pijn afwilt maar juist die hand nodig hebt om te kunnen spelen. Soms is "goed genoeg" als resultaat voldoende, soms moet het "helemaal goed" zijn. Als een arts van tevoren weet wat jij verwacht, kan ie daar rekening mee houden. Overleg vooraf, niet achteraf
Met vriendelijke groet,

Albert

"assumption is the mother of all fuck-ups"
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Kak, ondanks dat ik met vrij weinig spanning speel heb ik sinds kort last van een slapend gevoel in mijn wijsvinger van mijn linkerhand bij gitaar en bas spelen. gebeurt meteen als ik de vinger over de hals strek om op de lage E te spelen. Komende tijd maar even rusten denk ik. Wel balen, want het oefenen ging heel goed en ik was eindelijk lekker op gang.
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 1220
Lid geworden op: 22 jun 2011, 21:07

Bericht door Berend »

Even dit topic bumpen:
we zijn momenteel bezig met "Love shack" van de B52's, een nummer waarbij ik mijn hand nauwelijks hoef te bewegen. Ik leg mijn hand in de juiste positie en kan dan met wijs-, middelvinger en pink het hele nummer pakken.
Maar als ik dit nummer twee keer achter elkaar speel (tijdens het oefenen... duh) krijg ik de tweede keer kramp in mijn linkerhand, in het verlengde van mijn pink.
Hebben jullie dat ook en wat doe je dan ?
Fernandes "the Revival" Precision (1982)
Fremont BW-4CE (2016)
Samick Greg Bennette RLB-2 (2008)
Gebruikersavatar
SR5005E
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:30

Bericht door SR5005E »

Ik ben 18 Juni geopereerd voor CTS aan mijn frethand (links dus).
Vooraf duidelijk gemaakt aan de neurochirurg dat ik bassist ben en dat ik zeker deze hand nog nodig heb om te kunnen spelen. Hij heeft me beloofd om super voorzichtig en precies te opereren.
En kijk, 5 dagen na de operatie was ik al terug bas aan spelen. Weliswaar maar enkele nummers maar het ging terug.
3 weken later stond ik al terug op het podium en heb een set van 1u45 gespeeld met de band.
Eind goed al goed dus.
Het beste: ik ben volledig van de pijn en het slaperige gevoel in hand, pols en arm verlost. :jam:
Laatst gewijzigd door SR5005E op 14 sep 2013, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wegens medische redenen gestopt met bassen
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 1220
Lid geworden op: 22 jun 2011, 21:07

Bericht door Berend »

SR5005E schreef: Vooraf duidelijk gemaakt aan de neurochirurg dat ik bassist ben en dat ik zeker deze hand nog nodig had om te kunnen spelen. Hij heeft me beloofd om super voorzichtig en precies te opereren.
Zou hij niet z'n best gedaan hebben als je blokfluitspeler was geweest ? :D
Fernandes "the Revival" Precision (1982)
Fremont BW-4CE (2016)
Samick Greg Bennette RLB-2 (2008)
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Ik moet helaas weer onder het mes voor CTS. Dit keer is het mijn linker hand :facepalm:

ben benieuwd of ik er na de operatie 100% uitkom met mijn hand! volgens de arts wel dus das goed om te weten.
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Mijn tweede operatie is alweer een paar jaar geleden, maar sindsdien ook geen enkele klacht meer gehad

Succes
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

nangyala schreef:Mijn tweede operatie is alweer een paar jaar geleden, maar sindsdien ook geen enkele klacht meer gehad

Succes
das goed om te lezen! :dance:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

Ik moet misschien ook. Heel bang dat mijn linkerhand minder flexibel/krachtig/"handig" is na zo'n operatie. Er wordt tenslotte een pees doorgesneden. Is die hand niet minder gecontroleerd en/of slapper na de operatie?
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Natuurlijk is er kracht uit de hand na de operatie en kan het litteken weefsel lang gevoelig blijven. Maar er wordt geen pees doorgesneden, maar bindweefsel.

Er staat een herstel van enkele weken voor, maar je hand kan je daags erna gewoon weer gebruiken. Je mag alleen niet zwaar belasten. Ik stond met mijn eigenwijze kop 2 weken na de operatie alweer een lift te bouwen, geen probleem mee gehad.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

nangyala schreef:.... Ik stond met mijn eigenwijze kop 2 weken na de operatie alweer een lift te bouwen, geen probleem mee gehad.
Met mijn rechtse hand heb ik 9 maanden thuis gezeten en bij de fysio gelopen. Door zo een zelfde eigenwijsheid :P
(loodgieter)

Maar de arts was positief en zei dat ik waarschijnlijk na een dag of 7 rustig aan weer kon proberen te bassen. dus das ook wel nice :D

Toen hij een knobbeltje bij min linkse hand verwijderde heb ik echter de wond een aantal keren open gestoten, en dat was toch niet fijn :facepalm: :nono:
Ben dus wel wat voorzichtiger ook omdat links mijn frethand is :jaaaaa:

En inderdaad zover ik weet , heeft de arts bij de operatie aan mijn rechtse hand geen pees doorgesneden. Enkel bindweefsel en wat vuil verwijderd.
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Bericht door AntonZ »

Wat ik gelezen heb, is dat er een peesblad wordt doorgesneden. Dat zou meer ruimte geven in de carpale tunnel. Hmmm, misschien valt het mee. Nog eens opnieuw gaan lezen of ik het nou verkeerd begrepen had.
Plaats reactie