CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!

Speel jij weleens met pijn?

ja, maar alleen bij langdurig spelen
87
23%
ja, eigenlijk altijd
17
5%
af en toe
183
49%
nee, nog nooit ervaren
88
23%
 
Totaal aantal stemmen: 375

Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

CTS , ---- wat bij MIJ hielp :

wanneer m'n hand op slot stond ( haaks op m'n pols ) , dan waren er twee manieren om 'm weer gestrekt te krijgen :

1e : Door de stekende pijn heen 'm weer recht te buigen , waarbij een luide "tik" hoorbaar was.
( behoorlijk vervelende pijnscheut leverde dat op )

2e : Hand en pols-gewricht onderdompelen in de volgelopen wastafel met warm tot bijna heet water
( temperatuur wat nog wel makkelijk te verdragen valt :!: )

De pees loste zich dan na een minuutje vanzelf zonder pijnscheut . :wink:

( tip voor wie er maar wat aan denkt te kunnen hebben :wink: )
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Het is nou 2 weken geleden dat ik ben geopereerd, eigenlijk gisteren precies 2 weken. Ik moet zeggen dat ik nog wel last heb van de wond / litteken, daar de hechtingen natuurlijk de huid strak houden.
Mijn vingers kan ik ook gewoon lekker bewegen en nog belangrijker, alle klachten zijn verdwenen!

Het bassen lukt nog niet echt daar ik mijn ringvinger en mijn pink wel kan bewegen, maar zodra er kracht op gezet wordt doet het zeer / schiet er iets weg waardoor de vingers van de toetsen komen. Dit was overigens wel voorspelt door de arts. Zijn schatting was pas na 4 weken weer te kunnen bassen. Ik hoop dat het natuurlijk eerder kan! :finger:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

Vroeger en dan spreek ik over meer dan 15 jaar geleden, had ik af en toe last van kramp / pijn in mijn hand. Dat was als ik snel wilde spelen of extreme technieken wilde toepassen . Ik heb mij zelf aangeleerd om geen bewegingen meer te maken die mij kramp / pijn gaven, indien iets pijn doet moet je gaan kijken waar het probleem ligt.

Hieronder een paar pointers:
* hoogte van je strap (niet zo hoog Mark King of zo laag als Robert Trujillo :D )
* ontspan, ontspan, ontspan
* economy-of-motion (maak geen onnodige bewegingen, think Bruce Lee)
* de ene hand is de andere niet, wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet alle technieken onder de knie hoeft te krijgen indien iets niet lukt probeer het dan op een andere manier. Voorbeeld, Victor Wooten heeft een alternatieve manier bedacht om de snelle loopjes van Stanley Clarke te kunnen spelen, zijn handen konden dat gewoon niet aan. Wees dus creatief 8)
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10750
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Bericht door BassAgent »

Ik heb er een nieuwe blessure bij: een peesontsteking in mijn linkerpols. Precies op het gewricht, aan het einde van de peesschede. Overbelast door veel gitaar spelen en m'n bas te laag hebben, is het vermoeden. Zit nu aan de diclofenac :|
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Bericht door BassKees »

Speel je nu wel door, of stop je er even mee?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Bericht door BassAgent »

Ik moet gewoon lesgeven en optreden, dus dat doe ik wel. Daarbuiten zo min mogelijk.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Bericht door BassKees »

En gaat het ook nog worden behandeld?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Bericht door BassAgent »

Vooralsnog niet.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Bericht door dr. Bassvibes »

Jawel, want je krijgt diclofenac en dat werkt ontstekingsremmend. :wink:
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Bericht door BassAgent »

Ja ok, maar meer dan dat is het vooralsnog niet. Toen ik een paar jaar geleden hetzelfde had in mijn middelvinger werd nog geroepen dat een cortisoneninjectie in m'n hand wel zou kunnen werken, maar daar is het nu niet over gegaan. Heb ik ook niet zo'n behoefte aan geloof ik.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Bericht door padawatje »

BassAgent schreef:Ik heb er een nieuwe blessure bij: een peesontsteking in mijn linkerpols. Precies op het gewricht, aan het einde van de peesschede. Overbelast door veel gitaar spelen en m'n bas te laag hebben, is het vermoeden. Zit nu aan de diclofenac :|
Zonder flauw te willen doen, maar van een basleraar zou je toch net verwachten dat hij de juiste techniek kent en toepast om blessures te voorkomen ?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Bericht door BassAgent »

Jep, daarom was ik zelf ook verbaasd. Ik moet zeggen dat ik er pas last van heb gekregen sinds ik mijn instrument (en dan met name gitaar) lager ben gaan hangen. Heb bv. bij The Odyssey looks iets teveel boven comfort en techniek laten gaan, en deed dat in een nieuw project ook. Dat laat ik in het vervolg dus wel uit m'n hoofd :mrgreen:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Bericht door laagislaag »

Balen Hidde! Sterkte!
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Plaats reactie