CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!

Speel jij weleens met pijn?

ja, maar alleen bij langdurig spelen
87
23%
ja, eigenlijk altijd
17
5%
af en toe
183
49%
nee, nog nooit ervaren
88
23%
 
Totaal aantal stemmen: 375

Gebruikersavatar
andy
Berichten: 938
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:56

Bericht door andy »

hmmm ik speel met platte vingers en met een hoek als ik wat hoger zit :roll:
toch maar mezelf af proberen te leren :roll:
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Hm, ik merk dat als ik onder een hoek of met platte vingers speel ik niet eens kán spelen, dus dat zit wel snor lijkt me zo.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Ik weet niet, als je dan helemaal niet kan spelen lijkt me dat er ook iets niet goed zit in je lichaam!
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

tankertuig schreef:wat doen jullie dan eigenlijk om in te spelen?? ik heb idd wel eens kramp in mn pols/duim
Wat ik doe is rustig aan op laag tempo een paar scales doorlopen. Vooraf rek en strek ik alles een beetje, niet altijd, maar wel bij optredens.
bij mijzelf kwam er ook veel spanning vanuit mijn nek en schouders. Bij mensendieck therapie heb ik die houding ook onder controle gekregen.
Dacht eerst ook dat het allemaal onzin was, inmiddels weet ik beter.
Het plezier in spelen is sinds in vrij ben van CTS echt weer vertienvoudigd

Dominic
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
DOc
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:59

Bericht door DOc »

moet zeggen heb gister een avondje gespeeld na dit verhaal, en totaal geen last meer gehad, het is wel even wennen maar het speelt echt 100x beter.
8)
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

DOc schreef:moet zeggen heb gister een avondje gespeeld na dit verhaal, en totaal geen last meer gehad, het is wel even wennen maar het speelt echt 100x beter.
8)
HAHA
Hier deed ik het om, al is er maar 1 mee geholpen
Gelukkig. Ben heel blij voor je echt waar!!!

Dominic
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

nangyala schreef:bij mijzelf kwam er ook veel spanning vanuit mijn nek en schouders. Bij mensendieck therapie heb ik die houding ook onder controle gekregen.
Kan je iets meer vertellen over die mensendieck therapie? Ben ik wel benieuwd naar.
And Button is not yet a zebra
Gebruikersavatar
Inge
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 aug 2004, 16:31

Bericht door Inge »

Q. schreef:
nangyala schreef:bij mijzelf kwam er ook veel spanning vanuit mijn nek en schouders. Bij mensendieck therapie heb ik die houding ook onder controle gekregen.
Kan je iets meer vertellen over die mensendieck therapie? Ben ik wel benieuwd naar.
https://home.hetnet.nl/~scmuskens/mensendieck.html

Misschien heb je daar wat aan? Verder, goed topic! Ik ga er zeker eens op letten, wil ook nog wel eens last krijgen van mijn pols bij sommige nummers..
I can see much clearer now I'm blind..
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 622
Lid geworden op: 25 apr 2006, 23:09

Bericht door Steve »

Goede tip!!

Ik speel nog niet zo lang, maar ik ben niet van plan te moetten stoppen door zoiets wat dus eigenlijk gewoon voorkomen kan worden!

ik ga er dus op letten! voorkomen is beter dan genezen!!

Bedankt!!
Shit happens..
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

ik heb dat dus ook door mijn werk, in mijn vingers en in mijn polsen, ietsje anders mijn probleem; bij mijn komt het doordat met mijn werk mijn spieren/ pezen dikker zijn geworden en oa in mijn polsen de zenuwen licht afknellen, slaapgevoel in mijn handen zijn de gevolgen, ene keer meer als de andere keer, heel vervelend. Mijn vingeres blijven ook wel eensplakken omdat de pees wel eens blijft hangen met ontspannen; mijn remedie is meer rusten met mijn hand......tja dat gaat niet zomaar 1,2,3; maar heb meer machines voor mijn werk gekocht die wat handarbeid voor me verlichten, nu gaat het wel aardig. Meestal met gitaarspelen ga ik het merken, slaaphanden op den duur en vingers doen soms niet wat ik wil, maar het gaat wel vrij goed nu, kan de hele avond spelen zonder ernstige dingen ( vroeger moest ik wel eens regelmatig paar minuten stoppen met spelen omdat mijn handen te dood waren)
let's JayDee !
Gebruikersavatar
Pian0maN
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 jul 2006, 03:42

Bericht door Pian0maN »

Ik heb ook een vraagje over de stand van de linkerhand tijdens het spelen; bij veel bassisten zie ik dat hun linkerduim onder een hoek van (overdreven, ok) 90 graden naar achter gebogen tegen de nek van de bas aanstaat. Scheelt dat echt veel als je je duim zo kunt buigen? Die van mij kan dat namelijk niet :P
Afijn, laat-ie fijn zijn.
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

daffe schreef:ik heb gemerkt dat ik goed (rechte pols) en slecht (in een hoek) afwissel, afhankelijk van de positie.
Ja, dat heb ik ook. Als ik lager speel (dus lagere tonen) speel ik ook meer onder een hoek. Ik had eerst ook last van wat erg op CTS leek als ik dat zo lees, maar daar ben ik nu vanaf. De gitariste van mijn band viel het op dat ik m'n pols in zo'n hoek had en toen had ik dat op les eens gevraagd en het bleek inderdaad een verkeerde houding te zijn. Ik probeer zoveel mogelijk met rechte pols te spelen nu.
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

had je leraar dat niet allang gezien moeten hebben :o?
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

offtopic:

Teng?? wat hoor ik nou!hebbie zitten slapen tijdens kwootje d´r lessen :lol:

ontopic:

ik heb dus een vergelijkbaar probleem. Ooit(december2005) een keer mijn arm overbelast met kramp als gevolg(en daarna moeten doorspelen!). Ik kon daarna amper meer spelen, kreeg heel snel last van de spier die je pols doet buigen. Gelukkig gaat dat een stuk beter, maar ik heb nog steeds nauwelijks kracht in mijn linkerhand. En ik ben naar de fysio geweest en die zei dat het een soort RSI was. Nu heb ik zo´n powerball om mijn arm te trainen op een andere manier als bassen. Maar ik ben er zo wel lang zoet mee, ik zou zo graag mijn kracht van eind 2005 weer terug willen hebben. Ondertussen ben ik op andere gebieden gelukkig wel flink vooruitgegaan, maar tijdens optredens moet ik heel braaf staan te bassen om het een paar uur uit te houden. Maar ik zal het overwinnen, ooit, want bassen blijft te leuk om te laten!

het topic over mijn blessure vind je hier.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Ik had destijds zo'n pianotrainer, waarmee je ook de kracht in je vingers traint.
Wat ik van mijn arts te horen kreeg was om dat ding zo snel mogelijk te lozen omdat ik daarmee de spieren in de "tunnel" (over)belast. Ik weet niet of een powerball dat ook doet.
Ik zal ff op internet zoeken naar een paar artikelen die deze arts heeft geschreven.
Ik zal gelijk het telefoon nummer opzoeken van medisch centrum haaglanden voor degenen die is serieus antwoord willen weten op hun kwaaltjes. kan nooit kwaad.

keep you posted

Dominic
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Plaats reactie