CTS en pijn bij het spelen - de opheldering

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!

Speel jij weleens met pijn?

ja, maar alleen bij langdurig spelen
87
23%
ja, eigenlijk altijd
17
5%
af en toe
183
49%
nee, nog nooit ervaren
88
23%
 
Totaal aantal stemmen: 375

Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Rare term eigenlijk, neurolysis. Mij lijkt het een gevolg van de aandoening, waardoor je dus niets meer voelt/kunt bewegen, of beide, afhankelijk van het type zenuwweefsel. Weet je zeker dat dit zo heet? Lijkt me eigenlijk stug.
(neuron = zenuw; lysis = oplossen/verdwijnen van materiaal)

Ik zou het eerder in de context van ligamenten gebruiken... de zenuwen worden niet aangedaan nietwaar? Ligamentotomie zou beter zijn (Ligament = band; tomie = snijden)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

Bericht door Enfantterrible »

De Teng schreef:Rare term eigenlijk, neurolysis. Mij lijkt het een gevolg van de aandoening, waardoor je dus niets meer voelt/kunt bewegen, of beide, afhankelijk van het type zenuwweefsel. Weet je zeker dat dit zo heet? Lijkt me eigenlijk stug.
(neuron = zenuw; lysis = oplossen/verdwijnen van materiaal)

Ik zou het eerder in de context van ligamenten gebruiken... de zenuwen worden niet aangedaan nietwaar? Ligamentotomie zou beter zijn (Ligament = band; tomie = snijden)
Neurolysis is inderdaad een verwarrende term, en met name in de neurowetenschappelijke hoek wordt er het doornemen/opzettelijk beschadigen van zenuwweefsel mee bedoeld. Dit is echter geen gebruikelijke therapie in de geneeskunde :wink:, vandaar dat de term neurolysis daar een andere betekenis heeft.
Het 'lysis' kan inderdaad 'oplossen' betekenen, maar heeft in het Grieks uiteraard een bredere betekenis; zo kan het ook 'vrijmaken' betekenen, wat uiteraard veel geschikter is in deze context.
Ook nog maar even voor de zekerheid Pinkhofs Geneeskundig Woordenboek geraadpleegd: neurolysis kan zowel 'vernietiging van zenuwweefsel' betekenen (wat in dit geval dus NIET wordt bedoeld, dit is meer weggelegd voor sadistische neurowetenschappers :wink:) als 'een operatieve losmaking van zenuwen uit vergroeiingen met de omgeving' betekenen. Die vergroeiingen zullen bij CTS best meevallen, maar neurolysis is dus echt de officiële term voor de ingreep bij CTS.
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Oke, dank u!

Weer wat geleerd. ;)

Overigens wordt neurectomie wel toegepast bij het paard. Als de pijn niet meer behandelbaar is worden wel eens bepaalde zenuwen in de ondervoet doorgesneden. Bvb de Ramus dorsalis resp. Ramus palmaris van de Nervus digitalis plantaris (med/lat) of de Nervus digitalis palmaris (med/lat) zodat er bij chronische problemen iets pijn ontzien wordt. Zo op het oog uiteraard niet wenselijk, maar bij inoperabele situaties een noodgreep die ook niet altijd dramatisch is voor het dier.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

De Teng schreef:
Rodi schreef:offtopic:

Teng?? wat hoor ik nou!hebbie zitten slapen tijdens kwootje d´r lessen :lol:
Niks van waar wijsneus! :P

Ik zag het direct de eerste keer al en heb er ook ter plekke wat van gezegd. Ik was mijn handen in onschuld!
Eh ja, dat klopt ook. Ik heb dat alleen verkeerd opgevat toen. In de eerste plaats heb ik op aanraden van Teng m'n bas een stuk hoger gehangen, maar mijn strap kon niet korter op een gegeven moment en om eerlijk te zijn heb ik er, als iets hoger hangen al beter en fijner speelt en het probleem in feite wat de hoogte betreft opgelost is, ook geen zin in met m'n bas onder m'n oksels te lopen want dat ziet er niet uit. Tja, zo ben ik dan ook wel weer.
:roll:
Verder had ik begrepen dat Teng toen zei dat ik mijn linkerarm verder naar voren moest doen, en dat ging ik doen, waardoor de hoek eigenlijk nog erger werd en toen viel het die gitariste dus op. Foutje van mijn kant dus. :wink: Bovendien speel ik zittend met basles en dan staan je polsen toch weer een beetje anders dan wanneer je staat (in ieder geval bij mij, omdat mijn bas als ik zit dus hoger zit).
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

Bericht door Enfantterrible »

De Teng schreef:Overigens wordt neurectomie wel toegepast bij het paard. Als de pijn niet meer behandelbaar is worden wel eens bepaalde zenuwen in de ondervoet doorgesneden. Bvb de Ramus dorsalis resp. Ramus palmaris van de Nervus digitalis plantaris (med/lat) of de Nervus digitalis palmaris (med/lat) zodat er bij chronische problemen iets pijn ontzien wordt. Zo op het oog uiteraard niet wenselijk, maar bij inoperabele situaties een noodgreep die ook niet altijd dramatisch is voor het dier.
En zo leer ik weer eens wat over palliatieve chirurgie bij paarden :wink:.

Bij mensen - net als bij paarden, goh we lijken wel beesten :) - wordt inderdaad ook wel eens bij ernstige pijn wel eens een zenuw doorgenomen (maar tegenwoordig vrijwel alleen bij terminale patiënten vanwege het optreden van neuropathische pijn na weken/maanden).
Leuk dit trouwens, we kunnen wel door blijven kletsen, maar goed, nu maar weer...

ON TOPIC


(In den beginne ging het over CTS....)
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

We zijn allen zoogdieren.... met al dan niet anatomische en fysiologische verschillen, maar dat maakt het voor de dierenarts zo leuk!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Zie je eigen onderschrift.... :roll: 8)
Gebruikersavatar
The Liszt
Berichten: 354
Lid geworden op: 06 aug 2006, 12:51

Bericht door The Liszt »

Ik heb alleen wel eens pijn in m'n rechterhand nadat ik weer eens in al m'n enthousiasme met de vlakke hand vol op de snaren heb staan rammen.
The Liszt
19-12 @ Groene Engel, Oss
06-02 @ W2, Den Bosch
14-03 @ 't Beest, Goes
11-04 @ De Klos, Emmeloord
Gebruikersavatar
janteert
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jun 2004, 17:05

Bericht door janteert »

Hoi,

Ik weet niet of dit mag van jullie, ikzelf heb er namelijk altijd een hekel aan om verward te worden met een "eenvoudige gitarist" ;).
Ik speel ook akoustische gitaar en wanneer ik daar powerchords op speel, krijg ik al na een minuut of 3 een enorme pijn in mijn linkerduimgewricht. Ik zet de duim te veel op slot in plaats van gebogen. Ik heb het trouwens ook als ik met een plectrum op bas speel (di t is niet de reden dat ik het nooit doe). Echter het aanleren gaat me niet voor de wind, ik ben er me al een jaar van bewust maar ik krijg het niet voor elkaar. Zijn hier nog speciale oefeningen, strechtes etc. voor?
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Is het niet dat je dan mss teveel kracht zet om de snaren in te drukken?
De snaren hoeven het hout niet te raken hoor :wink:
Probeer is minder krampachtig te spelen
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

nangyala schreef:Is het niet dat je dan mss teveel kracht zet om de snaren in te drukken?
typisch bassisten :lol: subtiel staat niet in ons woordenboek hahaha
Thijs
Berichten: 484
Lid geworden op: 31 aug 2006, 18:05

Bericht door Thijs »

Ik was alleen de eerste keer dat ik ging proberen kapot in m'n vingers, kan ook omdat ik toen 5 uur achter elkaar heb gespeeld zonder dat ik het gewend was...

Fender Jazzbas 1977
Aguilar DB750
Vanderkley 212LT

Thijs Visscher.nl!
Facebook!
Thijs
Berichten: 484
Lid geworden op: 31 aug 2006, 18:05

Bericht door Thijs »

janteert schreef:Hoi,

Ik weet niet of dit mag van jullie, ikzelf heb er namelijk altijd een hekel aan om verward te worden met een "eenvoudige gitarist" ;).
Ik speel ook akoustische gitaar en wanneer ik daar powerchords op speel, krijg ik al na een minuut of 3 een enorme pijn in mijn linkerduimgewricht. Ik zet de duim te veel op slot in plaats van gebogen. Ik heb het trouwens ook als ik met een plectrum op bas speel (di t is niet de reden dat ik het nooit doe). Echter het aanleren gaat me niet voor de wind, ik ben er me al een jaar van bewust maar ik krijg het niet voor elkaar. Zijn hier nog speciale oefeningen, strechtes etc. voor?
Ik heb ook een tijd een speel blesuire gehad met mijn viool, dit kwam doordat ik te gespanne speelde. Ik heb toen een stress bal gekocht en elke keer voor en na het spelen 1 tot 5 minuten rustig geknepen in 'het medicijn'. Guess what, ik speelde veel soepeler én ik had geen last meer, maybe you should give it a shot.

Edit: Belangrijk is dat je RUSTIG knijpt.

Fender Jazzbas 1977
Aguilar DB750
Vanderkley 212LT

Thijs Visscher.nl!
Facebook!
Gebruikersavatar
Sjoerd van Gerwen
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 okt 2006, 16:30

Bericht door Sjoerd van Gerwen »

Hallo,

Ik heb een iets ander probleem, als ik ongeveer 5 minuten achterelkaar 16e speel op dezelfde snaar krijg ik erg veel pijn in een spier van mijn rechterhand, die spier voel ik net onder mijn elleboog, hij ligt aan de bovenkant van de arm en hij spant aan als je een vuist maakt.
Dit is erg vervelend aangezien ik veel rock & roll speel (Led Zepplin, ACDC)
ik speel dan met mijn wijs en middel vinger.

Als ik echt lang 16e speel wordt die spier ook rood en warm, das vast niet goed...

Iemand een oplossing?? tis namelijk erg vervelend

Groeten Sjoerd
Gebruikersavatar
Simon Zelluf
Berichten: 96
Lid geworden op: 29 okt 2006, 18:34

Bericht door Simon Zelluf »

Na het lezen van deze post, ben ik erachter gekomen dat ik mijn pols dus ook een beetje buig, niet extreem, maar toch duidelijk buig... ik ben dus gaan proberen met een recht gewricht te spelen... en nu doet zowat men hele arm pijn... wat doe ik fout?

Ik heb men bas al hoger gehangen (nog hoger, want ik had hem al niet bepaald op men enkels hangen), maar dat maakt redelijk weinig uit...

Als ik men hand recht hou begint de duim van men linker hand over de hals omhoog te kruipen, wat ook niet de bedoeling is, aangezien men vingers dan weer scheef staan ten op zichte van het fretboard...

Waarschijnlijk is deze methode niet zaligmakend, maar ik ben op het ogenblik redelijk frusti dat het niet lukt, met een recht gewricht..

HELP ME
Cort Artisan B4
Ibanez ICB300EX
Ashdown MAG 300
Ashdown MAG 414t Deep Cabinet
Scheurbuik geluidjes
Plaats reactie