Thumping & plucking vs bounce-back slap

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
thomaskm
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mei 2010, 11:45

Thumping & plucking vs bounce-back slap

Bericht door thomaskm »

Slap basgitaar zie je vaak in twee varianten: de thumping & plucking variant, waarbij je ‘door’ de snaar heen slaat (en eventueel weer terug voor een double thumb techniek) of de variant waarbij je het met je duim ‘op’ de snaar slaat en weer terug bouncet.

Ik vroeg me af hoe jullie de voor- en nadelen van beide methoden tegen elkaar afwegen. Sinds ik de thumb & pluck methode heb geleerd lijkt het haast alsof hij in alle opzichten beter is dan de bounce-back methode: je kunt bijvoorbeeld efficienter zestienden spelen, en het lijkt in bepaalde opzichten ook ergonomischer.

Hoe kijken jullie er tegenaan? Gebruiken jullie beide methoden? Of is een van de twee favoriet en de ander afgeschreven?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Thumping & plucking vs bounce-back slap

Bericht door Rieno »

De klank is een beetje anders, maar qua efficiëntie en ergonomie is het terugstuiteren een totaal onbruikbaar iets IMHO :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Thumping & plucking vs bounce-back slap

Bericht door wombatboter »

Het voordeel van de bounce back techniek is dat je een vinger vrij hebt om te "plucken".
[Youtube]https://youtu.be/ghB6GGwGA4w[/Youtube] (ik krijg het alweer niet ge-embed :-))
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Thumping & plucking vs bounce-back slap

Bericht door badastronaut »



Ff openen in youtube en dan die link kopiëren. Is dat die Sire bas trouwens?
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Thumping & plucking vs bounce-back slap

Bericht door wombatboter »

Bedankt, inderdaad de Sire
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: Thumping & plucking vs bounce-back slap

Bericht door Rodi »

Ik gebruik normaal gesproken de bounce-back methode, en schakel voor bepaalde ritmes over. de bouncebackmethode is ook wat percussiever dan de doublethumbmethode. De laatste gebruik ik bij snelle lijntjes met veel nootjes achter elkaar op een snaar of triolen(thumb down-thumb up-pluck).
Ooit heb ik nog wel geoefend om met 2 vingers te plukken, maar dat ging me teveel tijd kosten voor iets wat ik nauwelijks zal gebruiken. Daar ben ik niet mee verder gegaan en dat heb ik dus nooit bruikbaar strak gekregen.
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Thumping & plucking vs bounce-back slap

Bericht door badastronaut »



Bovenstaand filmpje is een goeie uitleg. Ik denk dat je normaal gesproken beide technieken gewoon 'nodig' hebt. Victor Wooten, Marcus Miller, Wojtek Pilichowski, en vele anderen gebruiken allemaal een combinatie van beide technieken. Allebei bruikbaar.
Laatst gewijzigd door badastronaut op 26 mar 2018, 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
thomaskm
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mei 2010, 11:45

Re: Thumping & plucking vs bounce-back slap

Bericht door thomaskm »

Dank voor jullie reacties al! Badastraonaut, ik kwam dat filmpje net inderdaad ook tegen. Allebei bruikbaar is misschien inderdaad het juiste antwoord.. maar toch heb ik het idee dat ik bij de 'bounce' veel meer beperkingen heb. Maar het klinkt dan weer wel wat strakker dan het thumpen & plucken, dat is dan weer een duidelijk voordeel..
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Thumping & plucking vs bounce-back slap

Bericht door badastronaut »

Level 42 achtige baslijnen kan je eigenlijk alleen maar met de bounce techniek spelen. Tis net wat je wilt denk ik. Mark King doet het toch best aardig met alleen het bouncen. Ik denk dat als hij de andere techniek zou gebruiken er ook weinig van zijn duim tape over zou blijven, plakkerige snaren enzo ;)
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Thumping & plucking vs bounce-back slap

Bericht door wombatboter »

Ik heb ook vaak het gevoel dat je bij double thumb volume verliest, ik vind het verschil met fingerstyle dan zo groot.....bounce is meer meppen.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Thumping & plucking vs bounce-back slap

Bericht door badastronaut »

Ik vind het soms ook een beetje vals spelen haha, ik speelde Lessons in love lange tijd met double thumb, op de manier zoals Mark King het doet hield ik gewoon niet vol.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Thumping & plucking vs bounce-back slap

Bericht door basloze fret »

Voor de snellere duimritmes is de bounce beter en voor wat langzamere duim lijnen die meer power vragen de rest stroke. Je speelt dan relatief gezien meer plucks met de vingers tussendoor en minder duim noten. Tenzij je gaat double thumben, want daar heb je weer de rest stroke voor nodig. voor beginners is het vaker makkelijker om een goede geluid te krijgen uit de rest stroke. Plucking in post van de OP is eigenlijk een verwarrende term aangezien je plucks normaal met de vinger doet en niet met de duim. Die term wordt dus niet voor de duim gebruikt.

Double thumbing is trouwens geen uitvinding van Victor Wooten. Larry Graham deed het al in de jaren '70.

Ik zou er niet al te veel over nadenken en het te veel analyseren maar gewoon doen wat het snelste gaat of de gewenste sound oplevert.
Laatst gewijzigd door basloze fret op 28 mar 2018, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Thumping & plucking vs bounce-back slap

Bericht door badastronaut »

basloze fret schreef: 28 mar 2018, 15:20
Ik zou er niet al te veel over nadenken en het te veel analyseren maar gewoon wat het snelste gaat of de gewenste sound oplevert.
en zo is het :) gewoon gaan met de banaan!
Plaats reactie