hoe kun je het beste op snelheid oefenen?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

hoe kun je het beste op snelheid oefenen?

Bericht door CaptainSlow »

Ik probeer langzamerhand wat snelheid er in te krijgen. Gewoon 16-den op een snaar om te beginnen. (eigenlijk ingegeven door de dode-noten baslijntjes in Narada Michael Walden - I shoulda loved ya) .
Vanaf 90 bpm ben ik er niet meer tevreden over, de timing wijsvinger-middelvinger is niet meer goed. Ik hoor en merk dat het gebeurt, maar kunnen corrigeren is nog een heel ander verhaal. :?

Goed, oefenen dus, ik wil ooit de 115 bpm halen. Ik ben al even bezig, maar het wil nog niet zo lukken.

Dus ik wil jullie vragen: wat is de beste manier om te oefenen?
Eerste vele uren maken op 85 bpm tot die er echt in zit, en dan per BPM omhoog?
Of juist erover, op bijv. 100 bpm, en dan maar spelen tot het goed gaat?

Wat denken jullie?

Bedankt
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4340
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: hoe kun je het beste op snelheid oefenen?

Bericht door Unlord »

Wat jij zegt. Langzaam beginnen en doorzetten tot het heel strak is. Dan sneller gaan spelen. Wat bij mij helpt is tempo afwisselen. Dus bijvoorbeeld eerst 32 maten 80 BPM, dan 8 maten 110 BPM en weer terug naar 32 van 80 BPM. Snel spelen doe je als het goed is live toch niet lang achtereen. En als je dat wel moet, omdat je in een slechte metalband speelt, dan pak je een plectrum of doe je de double-rake techniek. Succes.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: hoe kun je het beste op snelheid oefenen?

Bericht door Erelid »

Zorgen dat je ook meer kracht in je vingers krijgt?
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: hoe kun je het beste op snelheid oefenen?

Bericht door Basles.be »

Ik zoek eerst een tempo waarmee ik het stuk foutloos kan doorspelen. Dan verhoog ik met 2 bpm en speel weer tot het foutloos lukt, enz
Dit doe ik tot net boven de gewenste snelheid om wat reserve te hebben. Dan hetzelfde proces omgekeerd, steeds trager. Zo werk je niet enkel aan snelheid en kracht, maar ook aan timing. Hoe trager, hoe moeilijker
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: hoe kun je het beste op snelheid oefenen?

Bericht door deevit »

Oefen korte periodes, als de boel verstijfd/verkrampt schiet je er niks mee op en zal het alleen maar frustratie brengen. Ik zou persoonlijk ook afwisselen met kwarten, achtsten en triolen. Zo krijg je sneller/beter gevoel van de ritmische plaatsing van de noten, dus ook de zestienden. Laatste tip (naast de eerder gegeven tips): Probeer het te voelen. Beweeg mee op de maat terwijl je je de zestienden voorstelt, (in je hoofd) meezingen helpt heel erg bij het voelen van de ritmische plaatsing.
Gebruikersavatar
catab
Berichten: 216
Lid geworden op: 25 nov 2018, 14:20

Re: hoe kun je het beste op snelheid oefenen?

Bericht door catab »

ik speel echt te kort bas om hier specifiek iets van te zeggen. Bij het spelen op gitaar heb ik eerst bij snelle aanslagen mijn techniek geoptimaliseerd.
Dus juiste plectrum, de plectrum die mij dus het beste bevalt. Schuin houden dus rond de 45 graden etc. Dus eerst zorgen dat je de snelheid goed met de minste moeite kunt halen. En dan idd eerst op een lager tempo en dan steeds versnellen.
Nu heb ik wel eens nummers van iron maiden gespeeld op gitaar wat betreft tempo is dit te doen op gitaar. Maar nu ik met bas Steve Harris bij probeer te houden, merk ik dat ik dit niveau echt nog lang niet haal. En hij speelt nog wel met zijn vingers en niet met plectrum.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: hoe kun je het beste op snelheid oefenen?

Bericht door BassAgent »

Basles.be schreef: 25 dec 2018, 12:48 Ik zoek eerst een tempo waarmee ik het stuk foutloos kan doorspelen. Dan verhoog ik met 2 bpm en speel weer tot het foutloos lukt, enz
Dit doe ik tot net boven de gewenste snelheid om wat reserve te hebben. Dan hetzelfde proces omgekeerd, steeds trager. Zo werk je niet enkel aan snelheid en kracht, maar ook aan timing. Hoe trager, hoe moeilijker
Exact dit doe ik ook. Ik houd meestal ongeveer 110% van het originele tempo aan als guideline, kun je altijd nog sneller. Zorg idd dat je tempo over hebt.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: hoe kun je het beste op snelheid oefenen?

Bericht door didi »

Ik heb ook veel aan snelheid kunnen winnen door mijn vingerzetting en rechterhandtechniek te verbeteren. Zo efficiënt mogelijk proberen te spelen dus.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: hoe kun je het beste op snelheid oefenen?

Bericht door CaptainSlow »

En langzaam gaat het sneller. (Rare zin :) )

Ik probeer meestal na de pluk te vinger te laten landen/rusten op de volgende snaar. Maar hoe hoger de snelheid, hoe lastiger dat wordt, de lage "landings"snaar maakt dan bijna meer herrie dan de aanslag .....
Is er een punt in snelheid waarbij landen simpelweg niet meer gaat, en ik dat principe moet verlaten? Of toch maar proberen snelheid incl. landen op te voeren?
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: hoe kun je het beste op snelheid oefenen?

Bericht door Hagen »

Super dat je zo gericht op techniek oefent. (Ik wil alleen maar liedjes spelen)
Wat je zegt over timing wijs- en middelvinger heb ik ook. Ik heb mijn hand wat meer schuin naar achter ipv haaks op de snaren. Dat maakt het voor mij makkelijker want dan wordt het lengteverschil iets opgeheven. Mijn duimsteun staat daarom wel ietje hoger dan de pick uprand.
Sommige snelle stukken doe ik nog steeds met één vinger up en downstroke. Ik houdt mijn vinger dan stijf recht. Bijkomend voordeel is dat nagelrandje effect in de amp. Maar neem niet teveel van mij aan: Ik denk dat basleraren en puristen jeuk krijgen van mijn techniek.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: hoe kun je het beste op snelheid oefenen?

Bericht door MR. LEE »

Het beste is ( denk ik :D ) , om van motorische begrenzing geen "obsessie" van te maken.
Hoe langer je met plezier speelt , en er een beetje tijd in steekt ,....hoe beter alles vanzelf zal gaan. :wink:
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: hoe kun je het beste op snelheid oefenen?

Bericht door eppie »

Met vrouwen is dat weer anders :oudezak:
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: hoe kun je het beste op snelheid oefenen?

Bericht door BassAgent »

Afbeelding
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: hoe kun je het beste op snelheid oefenen?

Bericht door JohnBoy »

Koning van de gifjes.
C'est la retorique qui fait la musique
Plaats reactie