Revelatie over vingerzetting

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4850
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Revelatie over vingerzetting

Bericht door Green Goblin »

Vandag had ik (op mijn 49e) een revelatie over vingerzetting...zal voor de meesten niet nieuw zijn, maar ach, als ik het opeens vandaag doorheb, dan zijn er vast meer die er baat bij hebben.

Even een beetje context. Ik heb mezelf de een-vinger-per-fret-techniek aangeleerd, inclusief het gebruik van de pink. Dus, bij F-F#-G-G# gebruik ik achtereenvolgens mijn wijsvinger, middelvinger, ringvinger en pink.

Nou vind ik van mezelf dat ik wat te "percussief" speel, met andere woorden, het mag allemaal wel wat vloeiender. Ik probeer dus ook wat meer te schuiven, al vind ik wel dat je dan al gauw alleen maar je wijs en ringvinger gebruikt. Ook geen ramp, maar het moet niet de overhand krijgen, want die pink is ook best handig.

Een van de nummers waar ik dan problemen mee heb is "Keep the faith". Ik kan hem spelen, ik weet de noten, maar als ik hem speel, klinkt het net niet zoals het zou moeten. Ook met gebruik van losse snaren geprobeerd, maar dat is het op een of andere manier ook niet.

Gelukkig hebben we tegenwoordig youtube, met allerhande tutorials, en ik stuitte op deze.



En wat me opeens opviel, is dat deze meneer zijn pink gebruikt voor de G op de D-snaar, in plaats van zijn ringvinger. Die blijft lekker op de D staan.

Iets dat ik dus nooit zou doen, ik zou natuurlijk mijn ringvinger gebruiken (derde positie vanaf de root immers...) ...maar toen ik mijn pink voor de G ging gebruiken, klonk het opeens zoals het moest... Eureka...

Lijkt me echt zo'n techniek die je gebruikt als je begonnen bent met gitaarspelen en dus denkt in akkoordgrepen, maar ik was er nooit opgekomen.

Anyway, de eerstkomende tijd maar wat hierop oefenen (genoeg vormen waarin het handig kan zijn, minor triad met octaaf bijvoorbeeld). Nooit te oud om te leren blijkbaar ;-)
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Revelatie over vingerzetting

Bericht door Rieno »

Niks mis met de 1-vinger-per-fret techniek natuurlijk, maar het is inderdaad lang niet altijd het handigst en soms ook erg beperkend. Belangrijkste is dat je het allemaal zonder al te veel spanning in je linkerhand (je bent rechts toch?) kunt spelen en dat schuiven zorgt vaak ook weer voor spanning. Net zelf even geprobeeerd: ik speel beide noten met de pink als een soort barré-greep blijkbaar, als ik er niet bij nadenk :mrgreen: Ook niet heel efficiënt en het is lastiger om de juiste toon te krijgen, maar wel bruikbaar en zo doe ik dat blijkbaar al heel lang.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie