Nederlands boeken over bas theorie

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Nederlands boeken over bas theorie

Bericht door CaptainSlow »

Mijn leraar probeert me al 3 lessen de toonladder systemen uit te leggen. Met de belofte dat als je dat eenmaal snapt, het allemaal een stuk simpeler wordt. :)
Sjuist. Maar ik snap het nog niet helemaal, dus ik zoek een goed boek voor beginners hierover.

In deze thread viewtopic.php?f=10&t=58508#p1434984 staat een lijstje met engelse boeken, maar zijn er ook nederlandstalige boeken die aan te raden zijn?

(Ed Friedland - "De lopende bas" misschien? (Wat klinkt dat suf) )

Bedankt
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Nederlands boeken over bas theorie

Bericht door didi »

Die Friedland is wel leuk, en met CD maar vergis je niet: het wordt al snel pittiger naar mate je lesjes verder gaat. Ook wel heel erg toegespitst op walking bass en niet iedereen wil dat graag doen.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Nederlands boeken over bas theorie

Bericht door deevit »

CaptainSlow schreef: 19 feb 2019, 20:39 Mijn leraar probeert me al 3 lessen de toonladder systemen uit te leggen. Met de belofte dat als je dat eenmaal snapt, het allemaal een stuk simpeler wordt. :)
Sjuist. Maar ik snap het nog niet helemaal, dus ik zoek een goed boek voor beginners hierover.

In deze thread viewtopic.php?f=10&t=58508#p1434984 staat een lijstje met engelse boeken, maar zijn er ook nederlandstalige boeken die aan te raden zijn?

(Ed Friedland - "De lopende bas" misschien? (Wat klinkt dat suf) )

Bedankt
Laat het hem eens aan een piano uitleggen, als hij dat nog niet heeft gedaan.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Nederlands boeken over bas theorie

Bericht door BassAgent »

Sanne Verbogt heeft daar een methode over geschreven: svmethod.nl
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Nederlands boeken over bas theorie

Bericht door CaptainSlow »

Goede links, daar kan ik wel wat mee. De site van Sanne ga ik eens wat beter bekijken.

Bedankt!
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
catab
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2018, 14:20

Re: Nederlands boeken over bas theorie

Bericht door catab »

Als je de site van Sanne optimaal wilt gebruiken zul je hier voor moeten betalen. Dit is op zich geen probleem, voor niets gaat de zon tenslotte alleen op.
Een ander boek is beginners cursus basgitaar van Koala. is wel echt vanaf het begin met 2 dvd een cd en cd rom kost meestal tegen de 20 euro.

Wat betreft toonladders in hoofdstuk 6 staat c majeur toonladder, het octaaf, chromatische toonladder, g majeur toonladder. patroon majeur toonladder,.
hoofdstuk 10 eigen baslijn componeren, arpeggio´s, majeur akkoord arpeggio´s septiem akkoord arpeggio´s en mineur akkoord arpeggio´s.
Het meeste wist ik wel, maar het word simpel en duidelijk uitgelegd. Sinds kort in mijn bezit en ik vind het echt een aanvulling.
Gebruikersavatar
OlympicB
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 jul 2013, 19:37

Re: Nederlands boeken over bas theorie

Bericht door OlympicB »

Muziektheorie voor pop-, rock- en jazzmusici te koop bij bol.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Nederlands boeken over bas theorie

Bericht door CaptainSlow »

catab schreef: 24 feb 2019, 11:08 Als je de site van Sanne optimaal wilt gebruiken zul je hier voor moeten betalen. Dit is op zich geen probleem, voor niets gaat de zon tenslotte alleen op.
Ja, 26,95.
Ach, het is een enorme klus zo'n website op te zetten en draaiend te houden. Ik heb zelf ooit een deel van een boek geschreven en ik weet hoeveel uren erin gaan zitten.

Maar het is zelfs voordelig ook nog voor me, kan ik mijn dure basgitaarleraarminuten aan andere dingen besteden. :)
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Plaats reactie