slide maken en mooi afronden

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
fredje110
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2019, 22:44

slide maken en mooi afronden

Bericht door fredje110 »

Ik wil goeie slides kunnen maken en deze mooi afwerken.
Door bijvoorbeeld op de E-snaar van hoge E naar lage E sliden.

Bij mij begint dit altijd lekker krachtig, maar gedurende slide gaat de kracht snel uit de toon.
Afgelopen week heb ik de Boss compression pedal er tussengezet en dan gaat het iets beter.
ALs ik verder doorzoek, krijg ik de tip om of naar een sansamp Tech 21 SansAmp Bass Driver DI Version 2 te gaan.
Ook heb ik een tip gekregen om te gaan kijken naar een darkglass pedal te kijken. Echter er is zoveel keuze... kan iemand mij erbij helpen?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: slide maken en mooi afronden

Bericht door BassAgent »

Oei, lastige vraag zonder je techniek te zien. Sowieso is het m.i. niet echt een goed idee om een gebrek in je techniek (want zo lees ik wat je schrijft) op te vangen met een pedaal. Wat ik heel vaak zie is dat mensen bij een goeie slide onbewust steeds minder kracht zetten en aan het einde hun snaar bijna los laten. Verder hangt het van een paar factoren af:
-Hoe hard sla je aan? Je zou denken dat harder aanslaan beter is, maar mijn ervaring is dat het tegendeel vaak zo is. Als je hard aanslaat heb je een hoop attack maar slaat je toon bij zo'n slide vrij snel dood.
-Hoe laag is je bas afgesteld? Een hoog afgestelde bas is lastig om te sliden.
-Wat is precies de verdeling van je beweging? Begint je beweging omlaag exact tegelijk met je aanslag of íetsje later? Dat laatste werkt voor mij vaak wel beter (het gaat echt maar om een minuscuul verschil trouwens).

Nogmaals: dit zijn wat algemene dingen, ik zou er pas iets echt zinnigs over kunnen zeggen als ik het zou zien/horen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
fredje110
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2019, 22:44

Re: slide maken en mooi afronden

Bericht door fredje110 »

Dank je wel voor je supersnelle reactie. Goed dat je aangeeft dat ik eerder aan mn techniek moet werken ipv dat een pedaal mn beperking op moet vangen.

- ik sla volgens mij normaal aan net als de rest van het basspel. soms bouwen we op in liederen en sla ik iets steviger aan.
- mijn bas is regulier gestemd. Mijn bas heeft 4 snaren en de dikste snaar staat op de E afgesteld.
- op het moment van aanslaan raak ik mijn snaar ook aan. dus bijna op de fred aanslaan en sliden.

Ik kan kijken of ik een filmpje kan opnemen en dan hier posten.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: slide maken en mooi afronden

Bericht door basloze fret »

Een filmpje zou wel erg helpen want ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Een slide van een hoge E naar een losse snaar E is ook wat vreemd.

Wat ik naast bovenstaande tips nog kan meegeven is dat je niet de hele slide hard moet blijven induwen. Druk bij een slide omlaag niet te hard op de snaar en laat naarmate de slide vordert steeds iets meer los, zonder helemaal los te laten. Zoiets zei BA ook al.

Een pedaal is trouwens niet nodig voor slides.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26341
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: slide maken en mooi afronden

Bericht door Hans58 »

BassAgent schreef: 14 mar 2019, 12:34 -Hoe laag is je bas afgesteld? Een hoog afgestelde bas is lastig om te sliden.
fredje110 schreef: 14 mar 2019, 13:01 - mijn bas is regulier gestemd. Mijn bas heeft 4 snaren en de dikste snaar staat op de E afgesteld.
Dat is niet wat Hidde bedoelt; het gaat met name om de afstand van je snaren tot de toets. Dus de snaarhoogte (ook wel "actie" genoemd). Hoe hoger je snaren boven de toets liggen, hoe lastiger de bespeelbaarheid van je bas wordt.
Het kan dus raadzaam zijn om een ervaren collega-bassist (of een andere deskundige in een winkel, of een bouwer/reparateur) eens naar de afstelling van je bas te laten kijken.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: slide maken en mooi afronden

Bericht door evertalbers »

Als je de de E na de slide wil laten doorklinken kun je een klein tikje ná geven met de vinger van je linkerhand als hij bij de F is.
Plaats reactie