Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Venderwel
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 mar 2019, 09:55

Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door Venderwel »

Nou ja ik weet niet precies of ik de juiste termen gebruik, maar jullie gaan me vast wel snappen.
Bij het plukken van de snaar met mijn middelvinger en wijsvinger, is het geluid van de middelvinger harder en hoger dan van de wijsvinger, terwijl ik nagenoeg op dezelfde plek op de snaar zit. Heb zo 2 verschillende noten en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Iemand hier ook ervaring mee? Enig idee hoe ik dit oplos, heb zo zelf nog geen idee.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7924
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door BassKees »

Dat kan te maken hebben met lengteverschil, krachtsverschil, positieverschil en nog een aantal factoren. Goed dat je het zelf opmerkt! Probeer te variëren in de kracht waarmee je aanslaat, zorg dat je nagels goed zijn afgeknipt en blijf je oren gebruiken!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door Rieno »

Dat is een techniek-kwestie. Je vingers zijn niet even lang, hebben niet helemaal dezelfde vorm en bewegen dus anders. In het begin is een van de dingen die je dus moet leren, hoe je toch een gelijke toon krijgt met 2 vingers (of 3 of 4 of 5 voor mijn part).

EDIT: wat Kees zegt dus :facepalm:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7924
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door BassKees »

:dance:
Wat ook erg goed kan helpen: begin je loopje eens met de andere vinger.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1932
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door CaptainSlow »

Ja, herkenbaar.

Is nu niet meer zo opvallend, bijna weg. Weet niet waarom. Ik zal er eens op letten, misschien dat ik mijn hand iets meer kantel waardoor de afstand tussen beide vingers en snaar iets meer gelijk is.

Dat van loopje op de andere vinger werkte voor mij ook goed voor snelheid: ik kon pas stappen maken in snelheid door te oefenen om de 16-den met de middelvinger te beginnen. Eerder was het onregelmatig gehakkel, daarna veel strakker. Raar, je doet bijna hetzelfde maar dan een 16-de in tijd verschoven en dan werkt het wel....
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15126
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door padawatje »

Echt een typisch beginner dingetje. Goed dat je het zelf hoort, dan kan je er aan werken. Maar waarschijnlijk ga je op een dag merken dat het verschil vanzelf is verdwenen. Was bij mij ook zo na korte tijd.
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door Tutu »

Als je 16e bast is het zowieso sneller om met de middelvinger te starten gevolgd door wijsvinger.
Terugkomend op het klank verschil is het bij mij andersom omdat je ringvinger meer “vet” heeft en dus zachter is.
Veel verschil hoor je niet....en zeker het publiek niet. Bij een vette slowblues kun je het ook gebruiken door alleen met de middelvinger (of duim) te spelen....
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door deevit »

Tutu schreef: 10 apr 2019, 21:32 Als je 16e bast is het zowieso sneller om met de middelvinger te starten gevolgd door wijsvinger.
Huh?
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door Erelid »

James Jamerson had daar zijn eigen benadering voor... (was geen beginner)

Op den duur ga je op je gehoor spelen; als je het verschil hoort pas je je vingertechniek automatisch aan.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6208
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door LemmyNL »

En knip je nagels. Het lengteverschil kan ook zorgen dat je bijvoorbeeld met je middelvinger net wél en met je wijsvinger net niét met je nagel langs de snaar komt. Dat scheelt onwijs veel natuurlijk.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Venderwel
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 mar 2019, 09:55

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door Venderwel »

Thanx people.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door basloze fret »

Tutu schreef: 10 apr 2019, 21:32 Als je 16e bast is het zowieso sneller om met de middelvinger te starten gevolgd door wijsvinger.
Inderdaad...huh?
Qua snelheid maakt het niet uit met welke vinger je begint.

Over het probleem van de OP. Het kan te maken hebben met de lengte van de nagels zoals eerder aangegeven maar ook met de hardheid van de eelt van je vingertoppen.
Dat is niet perse een beginners dingetje, ook als je langer speelt zal je dit in de gaten moeten houden. Een beetje verschil kan al leiden tot een andere klank. Ik heb altijd een nagelvijl bij de hand en hou ze erg kort.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door didi »

Als je vingers niet even lang zijn kun je proberen de stand van je vingers iets te veranderen door ze iets meer met de toppen richting de brug te laten wijzen. Alsof je een contrabas speelt dus. Je ziet bassisten als Stanley Clarke of Marcus Miller dat doen. Dan zijn je vingers wel even lang t.o.v. de snaar. Misschien werkt het voor je, misschien niet, maar je kunt er altijd mee experimenteren.
Haico

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door Haico »

Erelid schreef: 11 apr 2019, 13:30 James Jamerson had daar zijn eigen benadering voor... (was geen beginner)
Die speelde alles me 1 vinger ja. :D


Ik zou mij er niet te druk om maken. Na een korte tijd let je nog nauwelijks op wat je aanslaghand/aanslagvingers doen. Het wordt automatisme... en wordt het vanzelf consistent naarmate je meer fijne motoriek ontwikkelt voor de specifieke bewegingen die je doet op de basgitaar. Komt goed! 8)
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Verschillende geluid bij 2 vinger loopje

Bericht door Tutu »

deevit schreef: 11 apr 2019, 12:47
Tutu schreef: 10 apr 2019, 21:32 Als je 16e bast is het zowieso sneller om met de middelvinger te starten gevolgd door wijsvinger.
Huh?
probeer maar...die is nl langer en de wijsvinger volgt dan héél logisch....check! Te beginnen met Just Got Payed :wink:
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Plaats reactie